V minulém díle tipů pro zahraniční expanzi s Mergadem jsme si řekli, že Maďarů je zhruba stejné množství jako Čechů, a přitom je zde pouze okolo 6 tisíc e‑shopů. Co se počtu e‑shopů týče, najdeme jich v Rumunsku pouze o tisíc víc. Právě množství internetových obchodů a téměř dvacetimilionová populace z Rumunska dělá prostředí, které prakticky čeká na příchod vašeho e‑shopu.
Podmínky na trhu
Podle blogu summitu GPeC dosáhla částka za online nákupy v Rumunsku v roce 2017 2,8 miliardy eur. To je o 40 % více než v roce 2016. Znamená to, že loni Rumuni utratili za online nákupy v průměru 7,67 milionů eur denně, což je 5,6% podíl na celkovém retailu. Počet uživatelů internetu se zde každoročně zvyšuje. Přehled agentury Expandeco ukazuje, že více než 58 % populace k němu má přístup. Podle průzkumu společnosti Ecompedia má na online nakupování největší podíl skupina ve věku 25 – 34 let.
Výzkumy GPeC říkají, že v Rumunsku existuje asi 25 000 e‑obchodů nabízejících možnost “přidat do košíku”. Lze je tedy považovat za internetové obchody. Jejich nízké zatížení je však z hlediska provozu a objednávek v Rumunsku nečiní dostatečně relevantními. Proto se v současnosti počítá přibližně se 7000 e‑shopů. Podle odhadů má toto číslo letos vyšplhat až na 14 – 15 tisíc.
Požadavky Rumunů na služby e‑shopů jsou stejné jako po celém světě:
- doprava a výměna zboží zdarma
- garance vrácení peněz
- možnost vrácení zboží bez udání důvodu
- rychlé doručení zboží
Článek webu tyinternety.cz přidává důležité specifikum, kterým je nutnost ověření pravosti značky. Z důvodu častého plagiátorství výrobků se Rumuni obávají, že značkové online zboží je ve skutečnosti falešné. Kulturní rozdíly souvisí i s budováním důvěry. Abyste místní přesvědčili, že je váš internetový obchod seriózní, je dobré mít v zemi pobočku a lokálního zástupce.
Vyhledávače a srovnávače
I v Rumunsku je zásadním vyhledávačem Google. Jsou zde také velmi oblíbené sociální sítě. Je tedy vhodné využít jejich možnosti pro vaši inzerci. Mergado Store nabízí perfektní nástroj pro optimalizaci obrazové inzerce na Facebooku – Feed Image Editor.
Tak jako po celé Evropě, i v Rumunsku začíná mít čím dál větší význam m‑commerce. Vloni zdejší m‑commerce zaznamenala více než 16,6 milionů připojení z mobilního telefonu. Mít responzivní web je tedy kvalita, kterou budoucí zákazníci expandujícího e‑shopu jistě ocení.
Přehled cenových hladin kampaní v Rumunsku za rok 2017 (zdroj: tyinternety.cz):
- Průměrná CPC v Google vyhledávání a jeho obsahové síti je mezi 2,6 Kč a 8 Kč.
- Průměrná CPC na Facebooku je zhruba 3 Kč.
- Průměrná míra konverze je 0,8 – 1 %.
- První 3 měsíce za kampaň činí okolo 1 000 eur, poté se zvyšuje na 4 500 eur.
- Měsíční poplatek za služby agentury je průměrně 7 900 Kč až 10 500 Kč.
- Ceny doručení se pohybují mezi 3 a 5 eury. Rumuny snadno zaujmete poštovným zdarma.
Největší zbožové srovnávače v Rumunsku
- Compari.ro (search traffic podle dat z alexa.com: 65.7%)
- Price.ro (search traffic: 62.1%)
- Okazii.ro (search traffic: 55.1%)
- Shopmania.ro (search traffic: 50.6%)
Formáty podporované Mergadem
- Compari.ro
- Facebook.com
- Glami.ro
- Shopmania.ro
- Spartoo.ro
- Favi.ro
V zítřejší druhé části vám přineseme přehled nejpoužívanějších dopravců, druhů plateb a nejprodávanějšího zboží. Povíme si i několik důležitých tipů, které je pro podnikání v rumunské e‑commerce vhodné znát.