Tomáši, můžete prosím představit vaši službu?
Atoto.cz je první srovnávač cen potravin a drogerie mezi online supermarkety v ČR. Funguje to tak, že si lidé nejdříve naklikají produkty do košíku u jednoho z nabízených prodejců, aby si následně porovnali cenu nákupu s ostatními. Pokud vybrané zboží nemají ostatní prodejci, automaticky nabídneme alternativní produkt. Když s tím člověk nesouhlasí, sám si vybere jiný produkt z nabídky prodejce. Ještě před zahájením nákupu vyplní člověk svou adresu, aby se dozvěděl, který z prodejců umí dovézt zboží právě k němu domů nebo do kanceláře. Současně mu tím zpřístupníme i okno s aktuálními časy a cenami dovozů. Ty mimochodem aktualizujeme jednou za 5 minut, takže jsou opravdu aktuální. Nakonec se zvolený nákup automaticky odešle na web vybraného prodejce, kde svůj nákup dokončí a zaplatí. Takto dokončenou objednávku člověku uložíme do jeho profilu na Atoto.cz, takže po čase může svůj nákup jednoduše znovu opakovat.
Obecně je cílem Atoto.cz usnadnit lidem rozhodování o tom, kde mají nakoupit. Do teď v podstatě lidé neměli šanci porovnat nabídky jednotlivých prodejců. A pokud v případě běžného rodinného nákupu se celková cena nákupu může lišit i o stovky korun, je chytré zvážit, u koho nakonec nakoupíte.
Kdo za Atoto.cz stojí?
I když to na justice.cz není vidět, tak za celým projektem stojí lidé z agentury 2FRESH. Konkrétně se jedná o Jakuba, Kamila, Lukáše a mne. My čtyři spolu děláme už několik let, dokonale se známe a vzájemně si důvěřujeme. A protože jsme čtyři, máme možnost si rozdělit kompetence mezi sebou, aby žádný z našich projektů netrpěl. Tím myslím 2FRESH a Costlocker. Díky zkušenosti z Costlockeru víme, že čím jednodušší struktura, tím menší rizika pro případného investora. Proto jsme zapsali pod Atoto.cz s.r.o. jen Tomáše.
Jak dlouho jste připravovali Atoto.cz než došlo k jeho spuštění?
Od nápadu až po spuštění uběhlo zhruba 8 měsíců. Během té doby jsme řešili spoustu technických obtíží, na které jsme si postupně přicházeli. Hodně času jsme také strávili nad uživatelských rozhraním, které jsme postupně iterovali podle zpětné vazby, kterou jsme získali z uživatelských testování. A v neposlední řadě nás spoustu času stálo ruční párování produktů, které nejsou identické napříč jednotlivými prodejci. Stále v tom pokračujeme, protože párovat několik desítek tisíc produktů je velmi časově náročné. Ale díky tomu jsme schopni čím dál lépe doporučovat uživatelům alternativní produkty v případě, že jejich produkt ostatní prodejci nemají.
Měli jste vícero návrhů k názvu služby?
Ano, v podstatě to bylo celkem živelné a návrhy jsme si posílali mezi sebou skoro každý den. Napadlo nás třeba porovnejsito.cz nebo vybrano.cz, ale nebylo to ono, protože to bylo příliš popisné. Až jednou napadlo Lukáše, že když jste v obchodě a projíždíte kolem regálů, tak si říkáte: “ještě musím koupit to a to a to… “. A tak vzniklo Atoto.
Na webu máte hned nahoře hlášení chyb. Znamená to, že web je v testovacím provozu? Jak dlouhý tento provoz plánujete?
Ano, aktuálně jsme v pilotním provozu. Uvedli jsme to záměrně proto, abychom nastavili správné očekávání. Věříme, že když člověk narazí na nějakou chybu, tak bude mít větší ochotu nám o tom napsat. Pilotní provoz skončí během několika týdnů, jakmile zapracujeme připomínky nebo chyby, které nám lidé posílají. Uvedu jeden příklad. Několik lidí nám psalo, že jim na úvodní stránce chybí lepší vysvětlení toho, co jsme zač a jak to funguje. Takže jsme úvodní stránku celkově změnili a přidali odkaz Jak to funguje. Začínáme také s a/b testováním, abychom si ověřili, která varianta funguje lépe. Důležité je, abychom vnímali, co nám lidé říkají a jejich podněty jsme byli schopni v krátké době zapracovat. Tohle je podle nás jediná cesta, jak dlouhodobě budovat úspěšný projekt. Být v kontaktu s lidmi, kteří váš produkt používají a poslouchat, co říkají a sledovat, jak ho používají. A umět věci měnit za pochodu.
Aktuálně nabízíte služby šesti online supermarketů. Plánujete rozšíření?
Určitě chceme postupně přidávat další online prodejce potravin nebo drogerie. Těšíme se také na to, až půjdou do online prodejů velké obchodní řetězce. Už nyní jsme v jednání s jedním takovým, který o tom reálně uvažuje. Ale nejde jen o velké řetězce, ale i menší online hráče, kteří se už dnes aktivně věnují online prodeji potravin nebo drogerie. Nemůžu být zatím konkrétní, ale hned po spuštění nás oslovilo několik z nich s tím, že by chtěli být zařazeni do naší nabídky.
Neuvažujete o spuštění regulérního srovnávače zboží ve stylu Heureky nebo Zboží.cz?
Neuvažujeme. Pokud chci koupit jeden produkt jako jsou například kolečkové brusle, tak tuhle potřebu perfektně vyřeší projekty, které jste zmiňoval. Oproti tomu Atoto.cz řeší celkový nákup, který běžně obsahuje desítky produktů, které si člověk dává do nákupního košíku. Tohle je úplně jiná hra, ve které je navíc spousta příležitostí pro inovace. Aktuálně máme rozpracovaný prototyp převádění papírových účtenek do digitální podoby. Převedenou účtenku zpracujeme a během chvilky vám ukážeme, u kterého online prodejce byste si stejný nákup koupil levněji a kolik byste ušetřil.
Máte v plánu i zahraniční verzi vaší služby?
Tím se zatím nezabýváme. Pro nás je klíčové, abychom lidem v ČR dokázali, že nakupovat potraviny a drogerii přes Atoto.cz je tak přirozené, jako jít nakoupit do kamenného obchodu. A navíc se to lidem vyplatí, protože přes nás mohou na svých nákupech ročně ušetřit spoustu peněz. Díky tomu, že u nás vzniká úplně nový trh a vlastně obor, chceme našim projektem urychlit tento vývoj. Takže český trh je pro nás aktuální.
Děkuji za rozhovor.