bfsg nový zákon ecommerce článek

Už za pár měsíců, 28. června 2025, vstoupí v platnost další ze zákonů ovlivňující provozování e‑shopů a online prodej. Jde o “Zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb”. Tento tajemný název má za cíl jediné – zpřístupnit digitální služby a produkty osobám se zdravotním postižením. Jakým způsobem a co to pro online prodejce znamená se dočtete v tomto článku. 

Digitální přístupnost – co to vlastně je ♿️

Digitální přístupností se myslí přizpůsobení internetových stránek, aplikací a jeho digitálního obsahu takovým způsobem, aby je mohli využívat také osoby se zdravotním postižením nebo funkčními omezeními. Podle zmiňovaného zákona by online služby měly být “vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a stabilní”. Výrobci musí zajistit, aby byl výrobek přístupný prostřednictvím více než jednoho smyslu a nabízel tak alternativy k:

  • vizuálním prvkům (např. ovládání hlasem nebo dotykem)
  • sluchovým prvkům (např. vibrace, vizuální upozornění blikající obrazovkou),
  • mluveným prvkům (ovládání textem, dotykem),
  • hmatovým prvkům (např. hlasové povely).

Koho se to týká 

Zákon o přístupnosti výrobku a služeb se týká výrobců, dovozců, distributorů vybraných výrobků a poskytovatelů vybraných služeb určených pro spotřebitele, a to konkrétně u těchto výrobků a služeb: 

Výrobky: Osobní počítače, notebooky, smartphony, tablety, samoobslužné terminály (např. bankomaty, parkovací automaty), routery, modemy, set-top boxy, čtečky elektronických knih apod. K výrobku musí být dále vyhotovena technická dokumentace, prohlášení o shodě výrobku se zákonnými požadavky na přístupnost a výrobek musí být opatřen označením CE.

Služby: Poskytování internetu, mobilní služby, online bankovnictví, e‑shopy, online tržiště, služby elektronického obchodování, služby osobní dopravy a přístupu k audiovizuálnímu obsahu (např. streamovací platformy) apod.

Výjimky

Pokud spadáte do kategorie, které se nařízení týká, ale jste zároveň mikropodnik s méně než 10 zaměstnanci a váš roční obrat je nižší než 2 miliony eur, jste od povinnosti oproštěni. 

Stejně tak se plnění nařízení můžete vyhnout i tehdy, pokud by to vyžadovalo zásadní změnu výrobku či služby nebo by to pro vás představovalo nepřiměřenou zátěž. V takovém případě musíte doložit posouzení (viz příloha č. 4). 

Koho se to netýká 

Zákon se nevztahuje na 

  • obecně na výrobky uvedené na trh nejpozději 28. června 2025 a na služby poskytované do 28. června 2025
  • samoobslužné terminály instalované jako zabudovaná součást dopravního prostředku
  • služby elektronických komunikací, jde-li o komunikaci výhradně mezi stroji
  • obsah internetových stránek a mobilních aplikací, kterým je mapa a související on-line mapová služba, pokud jsou v digitální formě splňující požadavky na přístupnost poskytnuty základní informace umožňující navigaci
  • obsah webových stránek a mobilních aplikací, které nebyly vytvořeny nebo financovány poskytovatelem služeb (tedy pokud obsah nefinancujete, nevytváříte nebo nad ním nemáte vliv). 

Celé znění zákona včetně příloh najdete zde. Na webu Ministerstva průmyslu a obchodu jsou k dispozici také návodné dokumenty, které vám mohou s interpretací zákona pomoci. 

Na co si dát v praxi pozor ⚠️

Pokud jste e‑shopař a marketér, zaměřte se na splnění následujících požadavků: 

  • Přístupný obsah: Texty by měly být srozumitelné a využitelné pro čtečky obrazovky, které poskytují textový a vizuální obsah ve formě řečového výstupu nebo Braillova písma.
  • Dostatečný kontrast barev: Zajistěte, aby byl text dobře čitelný.
  • Ovládání klávesnicí: Umožněte navigaci na webu pomocí klávesnice pro osoby se sníženou motorikou.
  • Informace o přístupnosti produktů a služeb: Pokud výrobce nebo poskytovatel poskytne informace o přístupnosti, měli byste je uvádět.
  • Alternativní texty k obrázkům: Pro nevidomé a slabozraké uživatele je důležité popisovat obrázky alternativním textem, aby jim mohli porozumět pomocí čteček obrazovky. To se týká i obrázků ve vašich produktových nabídkách a reklamách.
  • Přístupné dokumenty: Pokud poskytujete dokumenty ke stažení (např. obchodní podmínky), měly by být dostupné v přístupných formátech.
  • Srozumitelné informace o fungování služby: Poskytujte jasné a snadno dostupné informace o tom, jak váš e‑shop funguje.

Co mi hrozí za nedodržení nařízení 🤑

Nařízení začne platit 28. června 2025 a bude se týkat výrobku a služeb (viz výše) uvedených na trh po tomto datumu

Dodržování zákona bude kontrolovat Česká obchodní inspekce a další specifické orgány podle typu služby. V případě porušení mohou být ukládány pokuty, přičemž za závažné přestupky mohou dosáhnout až 10 milionů Kč.

Digitální přístupnost na Kauflandu 

Zákon je poměrně čerstvou novinkou, o které se mnozí e‑commerce hráči teprve dovídají. Jako jeden z prvních zareagoval Kaufland, který prodejcům umožní vkládání alternativních textů k produktovým obrázkům. Pokud na Kauflandu inzerujete, postupujte následovně: 

  1. Přejděte do svých údajů o produktech
  2. Klikněte na příslušnou nabídku a na kartě zobrazte údaje o produktu. 
  3. Přejděte do obrázků. 
  4. V sekci „Váš nový návrh“ najeďte kurzorem na požadovaný obrázek. Následně se zobrazí symbol tužky. Když na něj kliknete, otevře se nové okno a můžete uložit alternativní text obrázku. 
bfsg na kauflandu alternativní text obrázku

Můžete přidávat a upravovat pouze alternativní texty u obrázku, který jste nahráli vy sami, nikoli však alternativní texty u obrázků od jiných prodejců. Alternativní texty je třeba zadávat pro každý prodejní kanál zvlášť, protože se automaticky nepřenášejí do ostatních prodejních kanálů.

Závěr 

Zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb vyjde v platnost 28. června 2025. Mnozí výrobci ani distributoři však o něm zatím neví. Byť je dodržování těchto nařízení na zodpovědnosti každého, za případné nedodržení budou hrozit pokuty, proto doporučujeme novinky v zákonu sledovat a nařízení implementovat.

Veronika Kusalíková

Copywriterka a obsahová specialistka Veronika má pod palcem anglicky mluvící trh. Slova o Mergadu a novinky ze světa e‑commerce šíří a překládá na blogu, sociálních sítích a v newsletterech. Když zrovna neťuká do klávesnice, poznává různé části Evropy, plete si svetr nebo hledá poklady v bazarech a sekáčích.