Získejte co nejvíc z české e‑commerce. Nabízí progresivní prostředí a mnoho příležitostí

Lukáš Horák
24. 2. 2021
9 minut čtení
Získejte co nejvíc z české e-commerce. Nabízí progresivní prostředí a mnoho příležitostí

Online trh v České republice v posledních zaznamenal výrazný růst. Pandemie Covidu-19 ho vloni částečně zpomalila, ale i tak zdejší e‑commerce láká stále víc prodejců z řad Čechů i ze zahraniční.

Online trh v České republice v posledních zaznamenal výrazný růst. Pandemie Covidu-19 ho vloni částečně zpomalila, ale i tak zdejší e‑commerce láká stále víc prodejců z řad Čechů i ze zahraniční. Chcete se stát součástí této úspěšné scény? Přečtěte si, jak na to pomocí aktuálních dat a tipů.

  1. Charakteristika českého trhu
  2. Nejpoužívanější způsoby dopravy a plateb
  3. Nejdůležitější srovnávače zboží v ČR
  4. Názory odborníků
  5. Nastavujte inzerci pomocí Mergada

ČR má nejvíce e‑shopů na obyvatele, jeho e‑commerce je však stále plná šancí

V Česku připadá nejvíce e‑shopů na jednoho obyvatele. I tak jeho online nabízí mnoho příležitostí a nových zákazníků. Vzhledem k velkému počtu internetových obchodů se v zemi toto odvětví stalo atraktivním pro mnoho investorů.

Ačkoliv se česká e‑commerce stále vyvíjí kupředu, její podíl na maloobchodu zatím dosahuje pouze 16 %. Loni online trh sice zaznamenal 3 % meziroční růst. Podíl elektronického obchodu na celkových maloobchodních trzích činí 11,4 %. To znamená, že čtyři z deseti Čechů ještě nenakupují online, tedy stále velký potenciál pro růst e‑commerce.

V současné době v České republice elektronicky nakupuje na 5 milionů uživatelů. Předpovědi říkají, že k tomuto číslu přibude přibližně dalších 410 tisíc nakupujících.

Nejdůležitější informace pro online nakupování v České republice

Obecné trendy

  • smartphony mají velkou popularitu pro prohlížení zboží i pro nakoupení
  • kreditní karty jsou nejoblíbenější možností platby
  • nejvíce online nakupujících je ve věku od 25 do 34 let
  • Češi postupně začínají více nakupovat i na zahraničních webech (Čína, Německo, USA)
  • móda je přední produktovou kategorií

Trendy na poli e‑shopů

  • zvyšování bezpečnosti pomocí správně nastaveného HTTPS, povolením hesel dlouhých 20 nebo víc znaků či používání správců hesel
  • podrobnější personalizace díky AI a strojové učení
  • doručení objednávek v den nákupu
  • oblíbenost SEO stále trvá

Nejpoužívanější způsoby dopravy a plateb

Doprava objednávek je v ČR na vysoké úrovni

Český zákazník si velmi potrpí na kvalitu doručování. Ta aktuálně zahrnuje spolehlivost služby, doručování v kratším čase a vyšší flexibilitu dopravců. Kurýrní firmy si tato úskalí uvědomují, proto se prostředí logistiky zboží neustále zlepšuje. Mezi nejvíce používané v ČR patří služby Zásilkovny, České pošty, PPL a DPD. Příznivce mezi zákazníky si tyto služby získávají doručením do výdejen, bezkontaktních boxů či prodlouženou denní dobou doručení.

  • Vlastník Zásilkovny, skupina Packeta v roce 2020 zaznamenala meziroční růst o 100 %. Tento trend pravidelně posiluje rozšiřováním sítě výdejních míst, zvyšováním počtu maloobchodních partnerů a zaváděním automatických výdejních boxů. V září 2020 spustila v České republice Z‑BOXy – bezdotyková soběstačná výdejní místa napájená solárním panelem, která uživatel ovládá pomocí mobilní aplikace. Jejich počet, 102 v ČR a 5 na Slovensku, v roce 2021 plánuje výrazně rozšířit.

  • V roce 2020 byla Česká pošta druhým nejčastějším způsobem přepravy. I když vzrůstá obliba i dalších společností, čeští zákazníci jsou na služby pošty stále dost zvyklí. Kromě toho vlastní rozsáhlou síť poboček, umožňuje platbu dobírkou, nabízí pohodlné možnosti jako Balík do ruky a Balík na poštu. Česká pošta také v druhé půlce roku 2020 rozjela spolupráci s populárním čínským online tržištěm AliExpress a letos se má stát jednou ze zemí, ve kterých budou zásilky doručovány do deseti dnů od objednání na AliExpressu.

V Česku roste obliba nákupů přes chytrý telefon a plateb kartou

Prodej přes mobilní zařízení se v ČR blíží tržbám z prodeje ze stolních počítačů. Podle aktuálních dat se má používání smartphonů nadále rozšiřovat. Tento růst budou zejména podporovat mladší generace nakupujících. Lidé ve věku 18 až 34 let s větší pravděpodobností využijí mobilní k dokončení prodeje než spotřebitelé z jiných věkových skupin. Na to se váže obliba plateb kartou, které v Česku brzy teprve nedávna předběhly hotovostní platby.

  • Česká republika na evropských online trzích donedávna vynikala závislostí na hotovostních platbách. Karty však stále více získávají na oblibě právě díky popularitě mobilního obchodu. Uživatelé je také mohou snadno propojit s mobilními peněženkami. Bankovní převody s 25 % zaujímají další klíčový podíl na trhu. To je významné vzhledem k relativně nízké penetraci bankovních účtů v zemi (81 %).

  • V roce 2020 pouze 23 % online nakupujících Čechů pořídilo zboží v zahraničí. To v této oblasti ponechává dostatek prostoru pro růst. Pro české spotřebitele jsou nejoblíbenější země s určitou jazykovou podobností: Polsko a Slovensko. Z toho vyplývá, že Češi více věří lokalizaci do češtiny, popřípadě dalších středoevropských, slovanských jazyků. Pro obchodníky expandující ze zahraničí je proto důležité, aby jejich e‑shopy byly lokalizované do češtiny.

Shrnutí

  • Nabízejte českým zákazníkům kvalitnější infrastrukturu elektronického obchodování než vaše konkurence.
  • Nezapomeňte, že platby na dobírku jsou stále významnou součástí českého trhu. Určitě se proto věnujte poskytování dobrých metod platby kartou.
  • Další klíčovou funkcí je nabídka možností rychlého doručení domů a další způsoby spolehlivého dodání zboží.
     

Nejdůležitější srovnávače zboží v ČR

Fungování srovnávačů zboží je v České republice na vysoké úrovni. Místní uživatelé je pravidelně využívají pro výběr adekvátního zboží za přijatelnou cenu. Stále více e‑shopařů využívá data ze zbožáků pro vytvoření komplexního feed marketingu, který inzerci propojuje s PPC reklamou nebo dalšími reklamními kanály. Největší oblibě se v ČR těší tradiční místní srovnávače Heureka.cz a Zboží.cz a specializovaný módní zbožák GLAMI.

  • Heureka je nejpoužívanější vyhledávač zboží v České Republice a na Slovensku. Vedle kvalitního srovnání cen poskytuje řadu pokročilých funkcí, jako např. certifikát Ověřeno zákazníky, Heureka Košík, garanci nákupu, anketu ShopRoku a další. V ČR provozuje Heureka vyhledávání a srovnávání i na satelitních e‑shopech.

  • Zboží.cz je druhý nejpoužívanější srovnávač zboží v České Republice. V roce 2007 ho založil vyhledávač Seznam.cz. V současnosti usnadňuje on-line nakupování pomocí rozsáhlé sekce slev, návodů, videorecenzí, uživatelských recenzí či nabídky širokého portfolia příslušenství v profilu produktu.

    V roce 2020 získalo vyhledávání na Seznamu rozšíření o produktové informace ze Zboží.cz, aby měl nakupující o nabídce e‑shopu co nejlepší informace v co nejkratším čase.

    Marketingovým agenturám a freelancerům nabízí program ověřených agentur, kde mohou zužitkovat svůj profesionální přístup ke správě online marketingových kampaní.

  • GLAMI v sobě kombinuje prvky vyhledávače zboží a sociální sítě. Zaměřuje se na módu a doplňky a umožňuje uživatelům z řad koncových zákazníků e‑shopů prohlížet zboží, vytvářet kolekce, ty sdílet a komentovat. Kromě České republiky působí v dalších 17ti evropských státech a v Brazílii.

    • Detailní informace pro inzerci na GLAMI najdete na: Jak na GLAMI
  • FAVI je specializovaný vyhledávač, který pokrývá segment nábytku a dekorací. Na jeho stránkách také najdete sekce pro koupelny, kuchyně, sanitu či hobby. V roce 2020 spolupracoval s více než 600 obchody a jeho nabídku denně navštíví až 100 000 uživatelů. Kromě České republiky a Slovenska FAVI funguje v Polsku, Rumunsku, Maďarsku a Chorvatsku. Nabízí také mobilní appku pro Android i iOS.

    • Detailní informace pro inzerci na GLAMI najdete na: Jak na FAVI

Názory odborníků

Jaké jsou názory marketingových specialistů na aktuální vývoj české e‑commerce?

  • Jirka je product owner ve firmě Bidding Fox technologies, kde se podílí na vývoji Bidding Foxu a dalších aplikací. Bidding Fox nabízí služby biddingového automatu pro platformu Mergado, který umožňuje efektivnější bidování inzerce na srovnávačích Heureka.cz, Heureka.sk a Zboží.cz.

    Jak se vyvíjí česká e‑commerce z pohledu biddingového specialisty?

    „Z mého pohledu se postupně vyvíjí již nějakou dobu směrem k automatizaci a tento směr začíná zachytávat více správců inzerce. Samozřejmě jsou tací, kdo to řeší už dávno, ale s každou relevantní zmínkou, ukázkou nebo případovkou se postupně zvyšuje povědomí a lidé začínají zkoušet, jak si ulehčit práci.

    Na druhou stranu bude pořád dost lidí, pro které končí optimalizace tím, že vloží feed do administrace srovnávače. Redesigny a různé AB testy detailů produktů na vyhledávačích, které můžeme už nějakou dobu pozorovat, ukazují, že se zvýrazňuje význam biddovaných pozic a porovnání podle ceny je odsunuto až na druhou, třetí obrazovku (je potřeba více scrollovat) nebo až za proklik přes tlačítko typu „Další nabídky“. Proto se může stát, že se zvýší počet e‑shopů, které začnou s biddingem pracovat, aby jejich nabídky byly vidět, i když doteď toto nepotřebovaly řešit.

    Se zvyšující se konkurencí bude náročnější hlídat rozpočty a rentabilitu ručně. Tady přichází na řadu různé formy automatizace, ať už úplně formou biddingových automatů nebo různých scriptů, které si někdo bude psát na míru pro svůj e‑shop. Přes podporu už teď řešíme dotazy, jaká data se dají z (Bidding Fox) Elements dostat a jak je využít pro další automatizaci mimo Mergado na straně e‑shopu nebo dalších externích nástrojů.“

    Předběhněte konkurenci automatizováním biddingových strategií. Zapněte si Bidding Fox v bezplatné zkušební verzi.

  • Marek pracuje jako konzultant ve společnosti Feed Image Editor technologies s.r.o. Její aplikace se zabývá automatizací v nastavení produktových obrázků. Uživatelům pomáhá odhalit chyby v obrazové inzerci, hromadně ji vylepšovat a efektivně tím navýšit proklikovost na e‑shopy.

    Měli by e‑shopaři využívat možnosti online marketingových nástrojů?

    „Pokud chtějí, aby jejich business rostl, tak určitě ano. Za poslední rok vzniklo obrovské množství e‑shopů. I ti, kteří dosud váhali, aktuální situace přinutila přesunout se do online prostoru. Konkurence je obrovská a odlišit se je důležitější než kdykoliv předtím.

    Dost je to vidět na tom, jak se v poslední době posunula vpřed kvalita obrazové inzerce a produktových obrázků obecně. E‑shopy se je snaží mít ve vysoké kvalitě, inzerují do obrázků slevové štítky, stále více pracují na grafické identitě. Pochopili, že je to rozjíždějící se vlak a vyplatí se do něj naskočit na začátku. Online nástroje, jako například Feed Image Editor, jim umožňují obrázky upravovat automatizovaně a hromadně, čímž ušetří velké množství času a energie. “

    Chcete vylepšit stav vaší obrazové inzerce bez toho, abyste vše opravovali ručně? Zapněte si Feed Image Editor v bezplatné zkušební verzi.

  • Martin je specialista, který vede vývojářskou firmu Ordelogy. Vytváří software pro marketingové specialisty z Evropy využívající Mergado. Nabízí například nástroj na kontrolu webu Monitoring Horn a automatického pomocníka Cron Runner.

    Na co by se měli soustředit zahraniční inzerenti při expanzi do české e‑commerce?

    „Existuje několik základních bodů, které by zahraniční subjekty vstupující na český trh neměly podcenit.

    Ujistit se, že jejich působení v ČR, nastavení e‑shopu a právní texty na něm jsou v pořádku pro prodej v ČR a hlavně se tím, co píší skutečně řídí.

    Kompletní překlad e‑shopu do češtiny, český uživatel je velmi citlivý na e‑shopy, které nejsou v češtině, byť by to byla jen slovenština.

    Češi mají vysoká očekávání vůči zákaznickému servisu. Zajímá je zejména rychlá doprava, kvalitní zabalení, obsah balíku odpovídá objednávce, pravidelná komunikace (nejčastěji automatické e‑maily) mezi objednávkou a doručením, aby zákazník věděl, že se s objednávkou něco děje.

    Kromě globálních inzertních kolosů, v ČR působí důležití lokální inzertní hráči, které je potřeba zakomponovat do své propagace: Heureka, Zboží, Glami, Favi, Biano. Sklik. V rámci Heureky je velmi vhodné používat i Heureka recenze (Ověřeno zákazníky), podle kterých se citelná část uživatelů rozhoduje, kde nakoupí.

    Tip na závěr: Pro SEO a PPC mnohdy nestačí kategorie e‑shopu jen vzít ze zahraničí a přeložit do češtiny, ale je potřeba je upravit jejich strukturu/​strom a vyladit názvy podle vyhledávacích dotazů na místním trhu.“

    Podívejte se, s čím vším vám pomohou aplikace Ordelogy: Pohlídejte si chod e‑shopu s appkami společnosti Ordelogy. Jejich funkce vám představí nový díl AppDate

Nastavujte inzerci pomocí Mergada

S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.

Kvality české e‑commerce se pohybují na nejvyšších příčkách v rámci celého světa. Abyste na ní uspěli, musíte si udržovat povědomí o aktuálních trendech a možnostech, abyste nezapadli v množství konkurence. Partnery pro zkvalitnění inzerce pro vás může být mnoho výkonných služeb a nástrojů, se kterými ušetříte čas a zefektivníte práci.

Mohlo by vás zajímat:

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.