O minimálních cenách za prokliky
Za inzerci je možno na Heurece zaplatit hned několika způsoby. Když pomineme Heureka Košík, kde je cena inzerce vypočtena procentem z ceny zboží, zbývají formáty placené za prokliky:
- z fulltextového vyhledávání a detailu e‑shopu, placeno za proklik, cena fixně vždy 1 Kč
- z TOP pozic v produktové kartě, cena za proklik stanovena aukcí, liší se tedy dle nabízené maximální ceny za proklik daným e‑shopem
- z produktové karty, z výpisu zboží od nejnižší ceny, cena prokliku stanovena dle kategorie.
Nový ceník upravuje minimální ceny prokliků pro jednotlivé kategorie. Týká se tedy poslední z uvedených variant. Ta je v praxi zastoupena často.
Jak se ceník změní
- Ubude kategorií. Ze stávajících 2065 kategorií bude nově jen 18 kategorií (pouze v ceníku, jinak kategorie zůstávají).
- Nově do min. ceny za proklik vstoupí cena zboží.
- Dojde ke změnám minimálních cen prokliků.
Pro úplnost uveďme odkazy na původní ceník (záloha PDF, 332 KB zde), ceník platný po 15. květnu 2014 (záloha PDF, 162 KB zde) a porovnání obou ceníků:
Tabulka je hrubým odhadem. Nezohledňuje totiž počet produktů v jednotlivých kategoriích ani podíl položek, kde minimální cena prokliku nastupuje v případě konkrétního e‑shopu. Z tabulky však plyne, že 59 % kategorií mělo doposud minimální cenu prokliku nižší než 1,00 Kč, kde nový ceník začíná, a 93 % cen nižších než 1,50 Kč.
Příklady změny cen inzerce
Uveďme si dva příklady konkrétních změn. Zboží bylo vybráno namátkou. Konkrétní změny závisí na nabídce konkrétního e‑shopu.
Příklad zdražení prokliků
- Název: HSM 102.2
- Kategorie: Elektronika » Počítače a kancelář » Kancelářské potřeby » Kancelářská technika » Skartovače
- Prodejní cena: 5504 Kč
- Stávající minimální cena prokliku: 1,43 Kč
- Nová cena za proklik: 2,00 Kč
- Dojde ke zdražení min. ceny prokliku
Zlevnění prokliků
- Název: TRUST Slize Ultra Slim
- Kategorie: Elektronika » Počítače a kancelář » Klávesnice a myši » Grafické tablety
- Prodejní cena: 1919 Kč
- Stávající minimální cena prokliku: 1,80 Kč
- Nová cena za proklik: 1,50 Kč
- Dojde ke zlevnění min. ceny prokliku
Z obou uvedených příkladů plyne, že může dojít jak ke zlevnění, tak ke zdražení inzerce. Vzhledem k vysokému podílu kategorií s minimální cenou prokliku do 1,00 Kč, resp. 1,50 Kč, lze očekávat spíše růst nákladů na inzerci.
Doporučení pro další postup
- Prvních pár dní inzerci pečlivě hlídejte a vyhodnocujte výsledky inzerce na Heurece.
- Pečlivě vyhodnoťte rentabilitu placené inzerce, zejména u levnějšího zboží. Zde je nejvyšší riziko, že inzerce bude ztrátová a odstraněním položek z placené inzerce dojde ke značné úspoře peněz.
- Pokud ani toto nepomůže, lze omezovat položky zboží v placené inzerci. Ponechat je vhodné především TOP zboží s důrazem na zboží, které má e‑shop skladem. Zde totiž bývají vyšší konverzní poměry.
S dotazy prosím neváhejte. Rád vám pomohu.