Jak spravovat ceny na srovnávačích zboží? Máme tipy nejen pro polskou e‑commerce

Aneta Aleszczyk
20. 1. 2022
5 minut čtení
Jak spravovat ceny na srovnávačích zboží? Máme tipy nejen pro polskou e-commerce

Úspěšný internetový prodej ovlivňuje celá řada faktorů. Vzhled stránky, doprava a zákaznické recenze jsou důležité, ale dlouhodobě jim kraluje výhodná cena produktu. Zefektivněte správu vašeho e‑shopu a zacilte na u zákazníků oblíbené srovnávače zboží.

Úspěšný internetový prodej ovlivňuje celá řada faktorů. Vzhled stránky, doprava a zákaznické recenze jsou důležité, ale dlouhodobě jim kraluje výhodná cena produktu. Zefektivněte správu vašeho e‑shopu a zacilte na u zákazníků oblíbené srovnávače zboží. Ukážeme vám, jak na nich řídit cenovou politiku pomocí nástroje Dealavo.

Přehled situace na polském trhu

Srovnávače zboží si u polských zákazníků stále drží vysokou pozici. Nejoblíbenější platformou je Allegro, na které míří až 70 % nakupujících. Dávno však není jediným místem k online nákupu. Úspěch mají i další kanály včetně:

  • marketplace (Amazon, Erli, Allegro, Empik, Shopee)
  • a vyhledávačů zboží (Ceneo a Google Shopping).

Chcete být vidět na polské e‑commerce? Inzerujte na Allegru. Seznamte se s jeho fungováním blíže díky našemu přehlednému článku.

Možnosti, které tyto platformy nabízejí, se od sebe výrazně liší a doporučujeme je předem zanalyzovat. Co byste měli zvážit?

  • které produkty jsou v daném kanálu oblíbené
  • jaká je tam konkurence (počet alternativních nabídek pro každý produkt)
  • ceny, za které se produkty prodávají
  • poplatky a provize

Náš tip: Nezapomeňte vzít v úvahu i specializované srovnávače, kde je menší konkurence.

Jak postupovat na mezinárodním trhu

Možnosti expanze jsou aktuálně opravdu široké a nahrává jí i rostoucí popularita mezinárodních prodejních platforem. Na polský trh například nedávno vstoupil světový gigant Amazon. Při vstupu na zahraniční trhy si projděte:

  • místní prodejní a propagační kanály
  • konkurenci
  • její cenovou politiku
  • spotřebitelské chování lokálních nakupujících
  • právní a technická omezení

Prvním krokem při průzkumu trhu je identifikace místních stránek, kde nakupují spotřebitelé nejčastěji. Využijte například bezplatný nástroj Similarweb.

Při analýze konkurence se také zaměřte na její prodejní kanál v dané kategorii produktů. Podívejte se, jak to vypadá v případě elektronických produktů:

Jakmile dobře porozumíte konkurenci a nejoblíbenějším prodejním kanálům, zaměřte se na analýzu cen vašeho sortimentu i dalších e‑shopů.

Jak na analýzu cen a podnikatelského prostředí

E‑shopy čelí velké konkurenci zejména při prodeji stejných nebo podobných produktů. Seznamte se s jejich nabídkou co nejdetailněji, pomůže vám to určit vhodnou cenovou strategii.

Analýzu můžete provést ručně. Je to ovšem časově náročné. Inteligentní online nástroje dokážou výrazně zefektivnit proces a jedním z nich je i Dealavo. Platforma pro monitoring cen umožňuje získat rychlý a přesný přehled o trhu, na kterém působíte. Co všechno s ním můžete sledovat:

  • nabídku konkurence
  • cenovou konkurenceschopnost vašeho obchodu
  • identifikovat konkurenční obchody a jejich nabídku
  • hledat příležitosti ke zvýšení zisku z prodeje

Také si s ní dovedete ověřit, na jakých úrovních se formují vaše ceny a ve kterých konkurenčních obchodech se prodávají vaše produkty. Podívejte se, jak vypadá použití této možnosti na příkladu obchodu RTV:

Z příkladu: Nejvýznamnější konkurencí je obchod Tanietelewizory.pl, se kterým má analyzovaný obchod až 950 shodných produktů. Téměř 75 % z nich ale prodává tento obchod dráž. A to je dobrý výchozí bod pro další analýzu.

Jak vypadá komunikace a marketing tohoto obchodu? Na jaký segment publika cílí? Jaké další nákupní pobídky používá? S těmito informacemi dokážete následně lépe naplánovat vlastní aktivity.

Cenová strategie a dynamická tvorba cen

Jak držet krok s měnícími se podmínkami na trhu a zavést cenovou politiku, která obstojí ve zkoušce času a umožní vám maximalizovat zisk?

Obchodní strategie se vyvíjejí spolu s e‑commercí. Používání jednoduchých strategií, jako je cost plus (zvýšení ceny produktu o částku, kterou byste na něm chtěli vydělat), již není efektivní. Pamatujte také, že vaší jedinou strategií by nemělo být stanovit nižší cenu, než má vaše konkurence. Takové jednání může vést k cenovým válkám.

Dealavo doporučuje neustále sledovat ceny produktů dostupných na trhu a v daném prodejním kanálu. K tomu slouží automatizace cen s využitím inteligentních algoritmů – nástroj Dealavo funguje na základě strategie dynamic pricing.

Toto řešení spočívá v automatických změnách cen ve vašem e‑shopu podle předem definovaných pravidel, např. přítomnost v TOP 3 nejlepších nabídkách v Google Nákupech. Ceny v online obchodech se dynamicky mění a může se ukázat, že úprava cen i o pár korun může váš obchod rychle dostat na přední místa ve výsledcích vyhledávání.

Stejně jako v tomto příkladu:

Z příkladu: Všimněte si, že úprava ceny o 2 PLN (11 CZK) zvýšila viditelnost a změnila pozici v žebříčku. Dynamická cenová platforma neustále sleduje ceny na trhu a automaticky jim přizpůsobuje ceny ve vašem internetovém obchodě tak, aby zůstaly na úrovni zaručující optimální výdělky.

Chcete kompletně pokrýt kontrolu vašeho e‑shopu? Pricing Audit vám bezplatně pomůže odhalit nedostatky v cenotvorbě sortimentu.

Konkurence na poli e‑commerce vyžaduje hloubkovou analýzu trhu, a to zejména v situacích, kdy chcete se svým produktem vstoupit na zahraniční trhy. Jednoduché cenové modely ustupují automatickému monitorování a úpravě cen na základě zavedených pravidel a kritérií. Tipy od Dealavo vám umožní optimalizovat proces online prodeje a přizpůsobit cenovou strategii každému kanálu.

Článek vznikl ve spolupráci se společností Dealavo, která nabízí řešení analýzy elektronického obchodování pro internetové obchody a výrobce. Specializuje se na software pro sledování a automatizaci cen pro e‑shopy a řešení v oblasti DPSM (Distribution, Pricing, Shelving, Merchandising) pro výrobce. Dealavo nabízí své služby na 32 trzích, spolupracuje jak s mezinárodními společnostmi, tak se zástupci místního trhu.

Mohlo by vás zajímat: 

Aneta Aleszczyk

Anett byla zodpovědná za polský trh. Starala se o webové stránky, psala články a komunikovala s klienty a agenturami.