Úspěšná expanze do zahraničí je přímo úměrná schopnosti splynout s prostředím a přizpůsobit se zvyklostem trhu. Při vstupu na nový trh vám umí výrazně pomoci Google nástroje pro průzkum trhu jako Google Market Finder, Google Trends či My Export Score.

Úspěšná expanze do zahraničí je přímo úměrná schopnosti splynout s prostředím a přizpůsobit se zvyklostem trhu. Při vstupu na nový trh vám umí výrazně pomoci Google nástroje pro průzkum trhu jako Google Market Finder, Google Trends či My Export Score.

Při analýze konkurence vám zase na začátku pomůže výzkum strategie zaběhnutých hráčů z různých segmentů a podrobná analýza sociálních sítí vaší přímé konkurence. Přečtěte si článek, který pro vás připravili specialisté z e‑commerce akcelerátoru Dexfinity.

Odhalte CEE příležitosti k úspěšné expanzi

Pokud se podíváte se na region střední a východní Evropy, tedy CEE (Central and Eastern Europe), uvidíte, že v Česku a Maďarsku je dvakrát více potenciálních zákazníků než na Slovensku. Slovenský trh s 5,46 miliony obyvatel je relativně malý. Tento fakt pocítí dříve či později každý rostoucí e‑shop.

Proč expandovat do CEE

Podíl online nakupování na obchodu v regionu CEE pravidelně roste již mnoho let. Pandemie byla impulsem, který tento růst ještě zrychlil a který bude diktovat tempo růstu i v příštích letech.

E‑commerce kanál pro veškerý obchod ve střední a východní Evropě v současnosti pokrývá 15 %, přičemž zbývajících 85 % tvoří offline nákupy. Jen mezi lety 2016 a 2021 vzrostl podíl e‑commerce z 6 % na 15 % a do roku 2026 může podle odhadů pokrývat dokonce až jednu pětinu maloobchodního sektoru. Nárůsty jsou patrné téměř ve všech kategoriích produktů.

Skrytý klenot CEE regionu: Rumunsko

Vedle zaběhnutých trhů jako Maďarsko, Česko či Polsko nabízí CEE i mnoho zemí, ve kterých se situace mění rapidně rychle a nezkušenost domácího trhu z nich činí extrémně zajímavou destinaci pro vaši expanzi. Jednou ze zemí, kde naši klienti zaznamenávají úspěchy, je Rumunsko.

Rumunský trh svojí velikostí několikanásobně převyšuje například ten slovenský. Výhodou expanze do Rumunska je i enormně rychlý růst digitalizace obyvatelstva a geografická blízkost usnadňující logistiku. Dalším kladem je nízká saturace trhu pro většinu segmentů a nezkušenost domácích retail hráčů. Z toho vyplývá dlouhodobě udržitelná poptávka a nízké náklady na PPC reklamu.

Rumunský e‑commerce trh vzrostl v roce 2018 o 30 %, v roce 2019 o 23 % a v roce 2020 o 30 %. Přibývá i Rumunů, kteří nakupují online. Za rok 2019 jich přibylo 13 % a utratili o 41 % více než v roce 2019. V roce 2022 dosáhla rumunská e‑commerce obratu ve výši 7 miliard eur, což je trojnásobně vyšší číslo, než zaznamenal trh před pěti lety.

Mergado na 30 dní zdarma
  • upravíte si feed sami a ušetříte náklady za práci programátora
  • plný přístup ke všem funkcím už ve zkušební verzi

Průzkum je při expanzi k nezaplacení

Nastudujte si informace o trhu, na který chcete expandovat. Použijte všechny dostupné zdroje. Poslouží vám stránky ambasád, obchodních komor nebo statistické údaje ze Statista.com.

Podobné proexportní aktivity dělá i Slovenská obchodní a průmyslová komora. Například upozorňuje na konference o zahraničních trzích pro investory a expandující firmy.

Trh pro expanzi vybírejte podle dat

Můžete mít skvělé informace o trhu, a přesto vaše podnikání nepřinese kýžený úspěch. Některé trhy jsou pro určité segmenty vhodnější než jiné. Expanze do zahraničí znamená, že do výběru vstupuje i cena za internetovou reklamu, saturace trhu a množství konkurence.

Google Market Finder

Data o trzích můžete získat z volně dostupného nástroje Google Market Finder (je dostupný i v češtině). Vyberte si doménu, kategorii produktů a následně vám Market Finder ukáže vhodné země k expanzi. Ke každé získáte data o ekonomické situaci nebo průměrné ceně za klik.

Princip je jednoduchý. Vložte svoji URL a Market Finder vám řekne, kde je největší poptávka po vašem produktu nebo službě. Zní to jednoduše, ale budete překvapeni, jak komplexní tento přehled je.

Google Trends

služba Google Trends vám umožňuje prozkoumat popularitu hledaných výrazů v průběhu času a v různých regionech světa. Poskytuje údaje o tom, jak často byly konkrétní klíčová slova nebo fráze vyhledávány ve vyhledávači Google, a tato data prezentuje ve formě interaktivních grafů a tabulek.

Uživatelé mohou zadat jeden nebo více hledaných výrazů a Google Trends zobrazí jejich relativní popularitu za určité časové období, přidá i související témata a poptávky. Google Trends také umí zobrazit zájem o hledaný výraz podle geografické polohy, jazyka a souvisejících témat.

Google My Export Score

Další bezplatný nástroj, který otestuje vaši připravenost exportovat, je My Export Score od Googlu. Firmám pomáhá posoudit jejich připravenost rozšířit podnikání a exportovat na mezinárodní trhy. Nástroj analyzuje webovou stránku společnosti, zobrazuje skóre ze 100 a poskytuje podrobnou zpětnou vazbu a doporučení, jak mezinárodně zlepšit online viditelnost společnosti.

Při expanzi se inspirujte konkurencí

Zaměřte se nejen na velké, ověřené mezinárodní hráče, ale také na e‑shopy, které prodávají stejné nebo podobné produkty jako vy. Ať už sledujete letáky, způsob komunikace nebo slevový systém, z denního života velkých evropských značek dokážete vyčíst opravdu hodně.

Při přímé konkurenci se nebojte jít hlouběji. Vyklikejte si jejich nákupní proces, případně si produkt objednejte a kontaktujte jejich lokální zákaznickou podporu. Získáte výborný přehled o konkurenci, jejích procesech a přístupu k zákazníkům. Produkty si na zkoušku zakupte, otestujte si rovnou jejich platební bránu a reverzní logistiku během vrácení zboží.

Učte se od velkých mezinárodních hráčů

Běžné spotřebitelské chování odpozorujte na aktivitách konkurence. Podívejte se, jaký mají web, co promují v letácích nebo katalozích. Všechny propagační materiály obvykle naleznete online. I analýza obyčejného letáku vám dokáže říci hodně.

Porovnejme si leták německého a rumunského Kauflandu, kde obě značky propagují italské potraviny:

  • Rumunský leták je prázdnější a má větší obrázky. Vizualizace a kreativa bude pro tento trh podstatnější.
  • Naopak německý leták obsahuje podrobnější popisy produktů, počty kusů v balení a dokonce symbol, jestli se jedná o chlazený produkt. V Německu vyhrává přesnost, podrobnost a efektivnost.
  • Za zamyšlení stojí také výška slev. Zatímco rumunský leták láká akčními cenami na úrovni 15% slevy, v německém je to 25 %. Slevy nejsou jen na papíře, protože původní cena produktu je stejná (například olej Monini). Ověřte si, na jaké slevové nabídky jsou vaši noví zákazníci zvyklí.
Leták rumunského Kauflandu, který propraguje italské potraviny. Zdroj: dexfinity.sk
Leták nemeckého Kauflandu, který propraguje italské potraviny. Zdroj: dexfinity.sk

Sociální sítě přímé konkurence odhalí její nedostatky

Inspiraci pro marketingové strategie najdete mezi lokálními influencery. Zjistěte, kdo propaguje produkty podobné těm vašim. Analyzujte jeho posty a všímejte si reakcí fanoušků pod příspěvkem. Dozvíte se, na jakou komunikaci reaguje vaše cílová skupina a co jí vadí.

Kromě feedů sledujte reference na sociálních sítích. Právě zde si zákazníci rádi postěžují. Zaměřte se na příspěvky s konstruktivní kritikou. Překáží lidem delší doručení? Chtějí být informováni o naskladnění zboží?

Ze stížností a pochval si vezměte ponaučení a získané informace využijte ve vlastním e‑shopu.

Vyberte si spolehlivého partnera pro expanzi

Expanze je pro e‑shop příležitostí, jak růst za hranice domácího trhu. Nezáleží na tom, jestli je stát v eurozóně, nebo ne. Uspět může každý. Dexfinity už svým klientům pomohlo s expanzí do zemí jako Maďarsko, Rumunsko či Německo.

Pokud netušíte, kam s vaším specifickým produktem expandovat, případně máte vybranou zemi a zajímá vás konkurence či poptávka, spojte se přímo se specialisty na export.

 

Článek vznikl ve spolupráci s e‑commerce akcelerátorem pro CEE region, Dexfinity.

 

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.