Průzkum je při expanzi k nezaplacení
Nastudujte si informace o trhu, na který chcete expandovat. Použijte všechny dostupné zdroje. Poslouží vám stránky ambasád, obchodních komor nebo statistické údaje ze Statista.com.
Podobné proexportní aktivity dělá i Slovenská obchodní a průmyslová komora. Například upozorňuje na konference o zahraničních trzích pro investory a expandující firmy.
Trh pro expanzi vybírejte podle dat
Můžete mít skvělé informace o trhu, a přesto vaše podnikání nepřinese kýžený úspěch. Některé trhy jsou pro určité segmenty vhodnější než jiné. Expanze do zahraničí znamená, že do výběru vstupuje i cena za internetovou reklamu, saturace trhu a množství konkurence.
Google Market Finder
Data o trzích můžete získat z volně dostupného nástroje Google Market Finder (je dostupný i v češtině). Vyberte si doménu, kategorii produktů a následně vám Market Finder ukáže vhodné země k expanzi. Ke každé získáte data o ekonomické situaci nebo průměrné ceně za klik.
Princip je jednoduchý. Vložte svoji URL a Market Finder vám řekne, kde je největší poptávka po vašem produktu nebo službě. Zní to jednoduše, ale budete překvapeni, jak komplexní tento přehled je.
Google Trends
služba Google Trends vám umožňuje prozkoumat popularitu hledaných výrazů v průběhu času a v různých regionech světa. Poskytuje údaje o tom, jak často byly konkrétní klíčová slova nebo fráze vyhledávány ve vyhledávači Google, a tato data prezentuje ve formě interaktivních grafů a tabulek.
Uživatelé mohou zadat jeden nebo více hledaných výrazů a Google Trends zobrazí jejich relativní popularitu za určité časové období, přidá i související témata a poptávky. Google Trends také umí zobrazit zájem o hledaný výraz podle geografické polohy, jazyka a souvisejících témat.
Google My Export Score
Další bezplatný nástroj, který otestuje vaši připravenost exportovat, je My Export Score od Googlu. Firmám pomáhá posoudit jejich připravenost rozšířit podnikání a exportovat na mezinárodní trhy. Nástroj analyzuje webovou stránku společnosti, zobrazuje skóre ze 100 a poskytuje podrobnou zpětnou vazbu a doporučení, jak mezinárodně zlepšit online viditelnost společnosti.
Při expanzi se inspirujte konkurencí
Zaměřte se nejen na velké, ověřené mezinárodní hráče, ale také na e‑shopy, které prodávají stejné nebo podobné produkty jako vy. Ať už sledujete letáky, způsob komunikace nebo slevový systém, z denního života velkých evropských značek dokážete vyčíst opravdu hodně.
Při přímé konkurenci se nebojte jít hlouběji. Vyklikejte si jejich nákupní proces, případně si produkt objednejte a kontaktujte jejich lokální zákaznickou podporu. Získáte výborný přehled o konkurenci, jejích procesech a přístupu k zákazníkům. Produkty si na zkoušku zakupte, otestujte si rovnou jejich platební bránu a reverzní logistiku během vrácení zboží.
Učte se od velkých mezinárodních hráčů
Běžné spotřebitelské chování odpozorujte na aktivitách konkurence. Podívejte se, jaký mají web, co promují v letácích nebo katalozích. Všechny propagační materiály obvykle naleznete online. I analýza obyčejného letáku vám dokáže říci hodně.
Porovnejme si leták německého a rumunského Kauflandu, kde obě značky propagují italské potraviny:
- Rumunský leták je prázdnější a má větší obrázky. Vizualizace a kreativa bude pro tento trh podstatnější.
- Naopak německý leták obsahuje podrobnější popisy produktů, počty kusů v balení a dokonce symbol, jestli se jedná o chlazený produkt. V Německu vyhrává přesnost, podrobnost a efektivnost.
- Za zamyšlení stojí také výška slev. Zatímco rumunský leták láká akčními cenami na úrovni 15% slevy, v německém je to 25 %. Slevy nejsou jen na papíře, protože původní cena produktu je stejná (například olej Monini). Ověřte si, na jaké slevové nabídky jsou vaši noví zákazníci zvyklí.