Jak expandovat do Chorvatska v roce 2020

Je váš e‑shop úspěšný na domácí e‑commerce i na sousedních trzích? Pokud zvažujete kam dál expandovat, vydejte se do Chorvatska. Je to jedna z nejideálnějších zemí pro expanzi v jižní Evropě.

Je váš e‑shop úspěšný na domácí e‑commerce i na sousedních trzích? Pokud zvažujete kam dál expandovat, vydejte se do Chorvatska. Je to jedna z nejideálnějších zemí pro expanzi v jižní Evropě. Je členem EU a jeho e‑commerce meziročně roste o 14 % — 20 %. Představujeme vám chorvatskou e‑commerce scénu a zdroje, ze kterých při přípravě expanze čerpat.

  1. Kupní síla Chorvatů a na které regiony cílit
  2. Stěžejní výhody Chorvatska pro expanzi
  3. Profil nakupujících v chorvatské e‑commerce
  4. Nejpoužívanější platební metody a způsoby dopravy
  5. Chorvatské zbožáky, na kterých se vyplatí inzerovat
  6. Nastavujte inzerci pomocí Mergada

Jak velká je chorvatská populace a je v ní kupní síla

Když hledáte novou zemi pro expanzi a nahlížíte na potenciál trhu skrze počet obyvatel, je potřeba si dávat pozor, se kterými čísly pracujete. Různé zdroje totiž pracují s různými hodnotami:

  • 9 000 000 (Wikipedia)
  • 7 000 000 (Gopay E‑shopařův průvodce)
  • 4 200 000 (Heureka Group)
  • 4 080 000 (Chorvatský statistický úřad)

Na Zemi může být na 9 milionů lidí, kteří se hlásí k chorvatské národnosti, ale ne všichni žijí na území Chorvatska a nebudou tak vašimi zákazníky. Proto doporučujeme pracovat s číslem +/- 4 000 000 a klesající tendencí.

Na které regiony či města v Chorvatsku cílit?

Přemýšlíte, že zde v rámci expanze rovnou otevřete jednu či více kamenných poboček? Například kvůli ROPO efektu, nebo pro jejich využití jako skladu? Zaměřte se na lokace, kde se kumuluje nejvíce obyvatel.

Je důležité vědět, že:

  • Regionální rozložení obyvatel je sezónně proměnlivé. V létě dochází ke stěhování obyvatel ze severu na jih. Většina obyvatel odchází na sezónu za prací k moři, nebo tráví léto u svých rodin v Dalmácii.
  • “Nejstabilnější” a na obyvatele nejpočetnější je metropole Záhřeb. Ale i zde počet lidí s přicházejícím létem ubývá.
  • Naopak s přicházejícím zimním obdobím se trend mění a dochází ke stěhování obyvatel z jihu na sever Chorvatska, nebo mimo zem za prací.

Jaké jsou stěžejní výhody Chorvatska pro expanzi?

Počet obyvatel ani jeho regionální rozložení nejsou primárními ukazateli potenciálu trhu. Data, na kterých se dá stavět, jsou obrat v e‑commerce, počet konkurentů, movitost Chorvatů (těch co v HR opravdu žijí) a jejich nákupní zvyklosti.

Obrat chorvatské eCommerce

Mezi lety 2015 až 2019 se pohyboval meziroční nárůst místní e‑commerce mezi 10 % až 20 %. V roce 2020 má příjem v ecommerce překonat hranici 500 miliard eur (6 % z celkového příjmu retailu v Chorvatsku) a do roku 2024 by měla chorvatská ecommerce dosahovat obratu 1 bilion eur. Hranice 500 miliard zřejmě překonána bude, a to i díky Covidu-19 a s ním spojenou digitalizací kamenných obchodů. Negativně by se ale mohlo projevit omezení příjmů z cestovního ruchu.

Malý počet e‑shopů

Veliký potenciál pro české e‑shopy tkví v malém počtu chorvatských e‑shopů. Situace je zde obdobná jako v Rumunsku. V Chorvatsku je pouze 5 tisíc e‑shopů na přibližně 4 miliony obyvatel. Na jeden e‑shop tak připadá na 800 lidí. I zde se dá předpokládat vyšší číslo kvůli situaci způsobené pandemií.

Jaký je profil nakupujících v Chorvatsku?

  • Platově jsou na tom Chorvaté hůře než Češi. Podle Národního statistického úřadu se v červnu pohybovala průměrná měsíční mzda okolo 24 tisíc korun.
  • Nadruhou stranu se Chorvaté nebojí nakupovat v zahraničních e‑shopech. Podle výzkumů E‑commerce Foundation z Nizozemí až 45 % uživatelů pravidelně pořizuje zboží na internetových obchodech ze zahraničních států.
  • Stejný výzkum ukazuje, že u domácích e‑shopů výhradně nakupují až uživatelé starší padesáti let.
  • Podíl online nákupujících se neustále zvětšuje. V Chorvatsku přibývají nejrychleji noví online nakupující na počet obyvatel, v porovnání s ostatními státy EU.

Jestli vám připadá průměrná čistá mzda v Chorvatsku malá a myslíte, že se tam nenachází dostatečně movitá klientela pro vaše produkty, tak nezoufejte. Řada příjmů Chorvatů se nachází v šedé zóně. Samozřejmě to není pravidlem. Spousta obyvatel jezdí pracovat do zahraničí. Velkou afinitu mají Chorvaté například k zemím regionu DACH. I když zde pracují, vydělané peníze často utrácí doma, kam se vracejí.

Pokud už jste úspěšně expandovali do některé ze zemí regionu DACH, přeložte svůj e‑shop i do některého z jihoslovanských jazyků. Rozšiřující se enklávy Balkánců v těchto státech se mohou stát vaší novou klientelou.

Důvěryhodnost e‑shopů

V šedé zóně se ale nachází i část e‑commerce trhu. Takže obrat z ní může být reálně větší. Mnoho e‑shopů funguje neoficiálně přes Instagram, Facebook a na C2C prodejních portálech. Proto doporučujeme před expanzí zkontrolovat konkurenty třeba na OLX.baNjuškalo.hr. Z této neoficiálnosti může pramenit i nedůvěra v nákupy přes internet. Až 56 % nakupujících na internetu má strach ze zneužití osobních údajů.

Snažte se, aby váš e‑shop vystupoval co nejdůvěryhodněji. Uživatele přimějete snáze nakoupit například ziskem pozitivních recenzí ze srovnávačů zboží a odznaky důvěryhodnosti. Takové odznaky uděluje například asociace Ecommerce Hrvatska nebo zpravodajský portál Shoppers Mind, který uděluje Certified shop certifikace.

Jak je to s platbami a dopravou?

V Chorvatsku se stále platí kunami, ale zavázalo se k přijetí eura od roku 2023. Poměrná “nevyspělost” místní e‑commerce scény (což může být výhoda pro vás jako expandující e‑shop) se odráží i v platebních metodách.

Nejoblíbenější platební metodou je z důvodu obav z platby kartou na internetu stále dobírka. Podle výzkumů Ecommerce Hrvatska téměř 70 % dotazovaných vybírá produkt na internetu, ale zakoupí ho až v kamenné prodejně (ROPO efekt může být k vašemu prospěchu). Chorvaté nevěří kartám, ale nebojí se platit Pay-Palem. Je to hned druhý nejčastější způsob platby. Dá se ale předpokládat, že během pandemie bezkontaktní platby kartou stouply na oblibě.

  1. Jestli vás zajímají platební brány, které jsou v Chorvatsku, projděte si výpis platebních bran na Shopify.
  2. Shopify jako krabicové řešení dosahuje v HR stejné oblíbenosti jako Shoptet v České republice. Získáte tak například představu, na jakém systému mohou běžet e‑shopy vaší konkurence.

Chorvatsko má velice kvalitní dopravní síť. Zásilky putují rychle a cena za přepravu je téměř shodná s českými dopravními společnostmi (v zóně A). Jako u všech zemí, které mají moře a připadají jim ostrovy, je i zde třeba počítat s rozdílnými cenami za doručení v rámci pevniny a jinou cenou za dopravu na ostrov (zóna B). Nakupující na chorvatských e‑shopech jsou spokojeni s pětidenní dodací lhůtou (pokud doručení zvládnete rychleji, bude to velká výhoda oproti konkurenci). Zásilky z České republiky dokážete posílat snadno a poměrně rychle. Chorvatsko sice je v EU, ale zatím není v Schengenu, což může prodloužit dodací lhůtu.

Mezi nejznámější dopravce patří mezinárodní společnosti:

  • Overseas
  • GLS
  • DHL
  • DPD
  • HpEkspres
  • TISAKPaket

Za zmínku stojí spolupráce DPD s benzinovými pumpami INA. Své balíky si od letošního roku mohou Chorvaté vyzvedávat právě na stanicích tohoto řetězce.

Je ve vašem prodejním segmentu vysoká míra konkurence, nebo nemůžete konkurovat cenami? Zkuste se podívat na dobu dodání konkurentů. Nemůžete být lepší zde? Chorvati a obecně Balkánci jsou milovníci dropshippingu. Tím pádem je často dodací lhůta e‑shopů 5 dnů a více.

Jak se tedy co nejrychleji na trhu etablovat?

Doporučujeme jít na expanzi přes zbožové srovnávače. Výhod je hned několik:

  • Zbožové srovnávače jsou na trhu již etablované. Nakupující jim věří, protože fungují už nějakou dobu a slibují záruku bezpečné koupě.
  • Zbožové srovnávače navštěvují dvě třetiny internetových nakupujících v Chorvatsku.
  • Než připravíte svůj e‑shop pro Chorvatsko, můžete už prodávat na srovnávačích.
  • Své zboží můžete prodávat rovnou přes Mall.hr.
  • Takto snadno otestujete svou konkurenceschopnost. Budete se zobrazovat vedle svých konkurentů a zjistíte tím, jestli jste ste levnější než většina konkurence, máte rychlejší dodání nebo máte více produktů skladem.
  • Budete sbírat recenze, kterými zvýšíte důvěryhodnost.
  • CPC jsou na zbožácích mnohem nižší. Nesetkáte se zde ještě s tak obrovskou konkurencí jako například na české Heurece.

Než se vrhnete na zbožáky

Otestujte zdarma kondici feedů a produktové obrázky.

Přehled zbožových srovnávačů v Chorvatsku

Jeftinije.hr

Podle SimilarWebu je Jeftinije jeden ze dvou největších zbožových srovnávačů na chorvatské e‑commerce scéně. Jeftinije se objevilo v roce 2010 a v nabídce tohoto portálu se nachází více než 300 chorvatských e‑shopů. Podle Jeftinije je měsíční návštěvnost jejich portálu 8 milionů. Z toho je 1,2 milionu unikátních návštěvníků, kteří tvoří 76% podíl online nakupujících v Chorvatsku.

Jako inzerent na Jeftinije můžete své nabídky bidovat. Také je dokážete vystavit i v rámci Akční stránky, nebo na ně upozornit v kategoriích a vyhledávači portálu. Jeftinije je původem ze Slovinska, kde se jmenuje Ceneje. V rámci expanze tato společnost vstoupila také do Bosny a Hercegoviny (Idealno.ba) a do Srbska (Idelano.rs). Mergado umí upravit feedy pro všechny vyjmenované portály této skupiny.

Web: https://www.jeftinije.hr/

Registrování obchodu: https://www.jeftinije.hr/registracija-internet-trgovine

Když expandujete do Chorvatska, vyzkoušejte inzerci rovnou i na slovinském Ceneje.

Nabava.net

Nabava je nejstarším zbožovým srovnávačem v Chorvatsku (vznikla v roce 2001). Založili ji dva chorvatští programátoři a původně byla primárně zaměřena na prodej pc komponentů. Dnes se na Nabavě nachází široké spektrum zboží z několika stovek chorvatských e‑shopů. Společnost expandovala také do Slovinska (Pametno.si) a Srbska (Pametno.rs). Podle dostupných informací by Nabava měla být druhý největší srovnávač zboží v Chorvatsku. Nabava na své stránky přivádí potenciální kupce i přes aktuální letáky obchodních řetězců.

Kromě klasických stránek ke stažení nabízí i mobilní aplikaci. Mobilní aplikace umožňuje nastavení spuštění notifikace při dosažení požadované ceny u výrobku. Na Nabavě nemusíte pouze nabízet své zboží v produktových kartách, pro vaši reklamu také využijete nabídku reklamních ploch.

Web: https://www.nabava.net/

Registrace obchodu: https://www.nabava.net/registerShop

Shopmania.hr

Shopmania je původem rumunský srovnávač, který je přítomen ve více než 34 zemích. Vaši nabídku na Shopmanii nahrajete přes URL link ve formátu txt, CSV a XML. Inzerovat můžete i přes Mini shop Widget doplňku na Facebooku. Nabídka se aktualizuje na základě nabídky na Shopmanii.

Web: https://www.shopmania.hr/

Registrace obchodu: https://partner.shopmania.hr/cp.login

FAVI

Tento specializovaný vyhledávač nábytku a dekorací vznikl v České republice. V současné době funguje i v Polsku, Rumunsku, Slovensku a od roku 2020 i v Chorvatsku. V chorvatské e‑commerce na FAVI zatím obchoduje malý počet e‑shopů, díky tomu je zde velmi nízká konkurence. Využijte toho!

Web: https://favi.hr/

Registrace e‑shopu: https://favi.hr/dodati-trgovinu

GLAMI

Známý vyhledávač módy do Chorvatska expandoval v roce 2018. Pokud se vám daří prodávat přes GLAMI v Česku, nebojte se vyzkoušet prodej i na jeho chorvatské mutaci. Jestli máte informace ve feedu v angličtině, dovedete na GLAMI prodávat bez nutnosti překládat ho do chorvatštiny.

Web: https://www.glami.hr

Registrace e‑shopu: https://www.glami.hr/info/dodajte-trgovinu/

  1. Vyzkoušejte reklamy na Viberu a Whatsappu. Na Balkáně dobře fungují.
  2. Pokud vás zajímá mentalita obyvatel země, kde plánujete expanzi, a nevíte, jak tento vhled nejlépe získat, zkuste lokální meme stránky na Instagramu. Čas strávený na meme profilech se vám vrátí, uvidíte.

S Mergadem nastavíte inzerci pro známé chorvatské formáty sami

Zvažujete expanzi na chorvatský online trh? S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.

Jaké formáty v Chorvatsku podporuje Mergado

Chorvatský online trh je mladý a zahraničním prodejcům nabízí mnoho příležitostí, jak zužitkovat svoje zkušenosti. Dosáhli na domácím trhu na všechny mety? Expandujte do Chorvatska co nejdříve.

Seznam zdrojů, ze kterých čerpat informace před expanzí do Chorvatska:

1) CZ zdroje:

1.1. Obecné zdroje

1.2 eCommerce zdroje

2) HR zdroje:

2.1 Obecné zdroje

2.1 eCommerce zdroje

2.2 Platby a právní náležitosti

2.3 Doprava

2.4 E‑commerce zpravodajské portály

3) EN zdroje:

3.1 Výzkumy týkající se HR eCommerce v angličtině. Vhodné i pro analýzy dalších trhů:

Mohlo by vás zajímat:

Vito Nikolič

Performance marketing + copy marketing + Balkan e‑commerce = Vito. 

V Mergadu zastává roli konzultanta pro CEE region s primárním zaměřením na Balkán. 

Fanoušek číslo 1 Jeleny Karleuši.