Pražská marketingová agentura Unikum spravuje v Mergadu účty e‑shopu se značkovou obuví Footshop. Tento obchod neinzeruje pouze na slovenském a českém trhu, ale najít ho můžete například i v Německu, Francii, Maďarsku či Rumunsku. Jaká je jejich strategie při obsazování nového trhu a jak jim v tom pomáhá Mergado?
Jak na expanzi e‑shopu do Rumunska podle agentury Unikum
Informační fáze – Analýza
Jana Dzuričková, Inbound Team Leader v Unikum, se s námi podělila o její zkušenosti při pronikání na rumunský trh.
„Při vstupu na cenové srovnávače na jakémkoliv trhu vždy začínáme informační analýzou, kterou vykonáváme zhruba 1 měsíc před spuštěním dané jazykové mutace. Na této úloze vždy spolupracujeme s kolegou z Footshop Customer Care oddělení z daného státu. Cílem analýzy je zjistit, jaké typy srovnávačů se v daném státě vyskytují a jaké jsou podmínky pro zapojení,“ vysvětluje Jana.
Před vstupem na nový trh přitom zjišťují následující oblasti:
- měsíční návštevnost srovnávače
- přehled konkurence
- struktura srovnávače z pohledu jednotlivých oblastí – pokud se nejedná o čistě srovnávač zaměřený na módu, zjišťují, jaký podíl na celkových návštěvách a tržbách dosahuje oblast módy a oblečení
- specifikace produktového feedu
- strom kategorií v .xls nebo XML formátu
- formát finančního pokrytí srovnávače – dobíjení kreditu, anebo zpětná fakturace (důležité pro plánovaní cash-flow v daném státě)
- možnosti zavření účtu (ihned, anebo výpovědní lhůta, dodatečné sankce, poplatky)
- formát biddingu – skrz administraci nebo i přes feed, na úrovni kategorií, anebo i na úrovni produktů
- cena CPC – minimální, maximální, průměrná
- další možnosti, které srovnávač nabízí – košík, display kampaně, obchod měsíce apod.
Na základě vykonané analýzy v Unikum vyberou, který z vyhovujících srovnávačů bude spuštěný jako první. V případě Rumunska bylo vybrané pořadí: GLAMI.ro, Compari.ro, Shopmania.ro.
Přípravná fáze
„Na základě výstupů z informační analýzy si následně připravíme TO DO list činností, které pro spuštění daného srovnávače potřebujeme vykonat. List nám pomáhá udržovat přehled a kontrolu nad jednotlivými činnostmi, které potřebujeme vykonat. Je to vhodné, pokud na založení pracuje víc oddělení, u nás standardně marketing, IT a finance,“ popisuje postup Jana.
Unikum v Rumunsku jako první zakládalo vyhledávač GLAMI. Příprava produktového XML feedu podle specifikace GLAMI probíhala ve spolupráci s Mergadem. Pro Footshop používá Unikum univerzální formát XML feedu vytvořený podle Mergado specifikace.
„Vytvořili jsme v Mergadu nový export, odstranili/přidali potřebné elementy, vytvořili/importovali jsme potřebné segmenty a pravidla. Nejnáročnější je vždy kategorizace produktů do kategorií srovnávače. Pokud používáme GLAMI i v jiných státech, kategorizace byla poměrně rychlá. Kromě jazyka se kategorie liší minimálně,“ dodává.
V Unikum se tomuto klientovi postarali o komplexní založení a správu srovnávačů, které v sobě zahrnovalo:
- komplexní založení účtu – vyplnění profilu, nastavení fakturačních údajů, vložení feedu atd.
- propojení s Google Analytics a nasazení GLAMI piXelu přes GTM (v případě GLAMI)
- nastavení biddingu – v rámci administrace na úrovni kategorií, v rámci feedu na produktové úrovni