doplňkové feedy google

Inzerujete své produkty na Googlu? Mnozí za účelem správy dat používají tzv. doplňkové feedy, které Googlu dodají spoustu dalších informací. Když svá data navíc svěříte nástrojům, které se na správu feedů specializují, pár kliky upravíte i desetitisíce produktů. 

Obsah

  1. Co potřebujete k inzerci na Googlu

  2. Jak doplňkový feed funguje?

  3. Nejčastější úpravy feedu 

Co potřebujete k inzerci na Googlu 

Primární feed

Pokud se chystáte inzerovat své produkty na Googlu, neobejdete se bez nahrání primárního feedu (Google používá pojem primární zdroj) do Google Merchant Center. Pomocí tohoto zdroje můžete přidat nebo odebrat produktová data, nastavit cílení pro různé země a jazyky nebo pravidla pro optimalizaci.

Pokud váš primární zdroj obsahuje všechna data ze všech vašich systémů a je optimalizovaný, může to být jediný zdroj, který potřebujete odeslat do služby Merchant Center.

Doplňkový feed

Proč by vás měl zajímat doplňkový feed, když pro nahrání produktů i spuštění reklamy stačí pouze primární feed? Odpověď je jednoduchá. Doplňkový feed, jak už z názvu vypovídá, vám umožní přidat dodatečné informace (viz. níže), pro které není v primárním feedu prostor. Doplňkový feed však nenahrazuje ten primární, funguje pouze jako doplněk k vašemu hlavnímu zdroji a měl by zahrnovat pouze produkty, u kterých chcete provést změny. 

Vytvoříte jej např. ve formě Google tabulky a poslouží vám k přidání informací o slevách, vlastních štítcíchatributech či chybějících GTIN elementech.

Doplňkový feed umožňuje: 

  • přepsat atributy položky
  • přidat/​přepsat informace o slevách
  • přidat/​přepsat informace o vlastních štítcích
  • přidat/​přepsat vlastní štítky
  • přidat chybějící čísla GTIN (globální obchodní čísla položek)
  • opravit chyby a neschválené položky 
  • přidat informace o místních zásobách pro inzeráty s místními zásobami
  • vyloučit produkty pomocí atributu excluded_destination.

Jak doplňkový feed funguje? 

Každý doplňkový feed musí mít sloupec atributu ID [id] a alespoň jeden další sloupec s daty, která chcete doplnit do primárního feedu. Doplňkový feed aktualizuje produktová data pouze v případě, pokud obsahuje stejné ID jako primární zdroj. Proto si dejte pozor, aby produkty a jejich ID byly v obou feedech totožné. 

Primární feed.
Doplňkový feed s ID vybraných produktů, u kterých chceme provést změnu. 
Výsledný feed.

Výhody doplňkového feedu: 

  • poskytuje Googlu více informací 
  • více informací o vašich produktech přinese lépe cílenou reklamu
  • konkurenční výhoda oproti e‑shopům, které doplňkové feedy či feedové nástroje nepoužívají a dodávají tak o svých produktech méně dat 

Jak na doplňkové feedy s Mergadem

Doplňkové feedy jsou nástrojem, jak vylepšit svou inzerci, zejména pokud nevyužíváte některou z aplikací pro optimalizaci produktových dat. Dobrou zprávou je, že s aplikací Mergado potřeba doplňkových feedů odpadá. Narozdíl od manuálního vkládání primárního a doplňkového feedu do Google Merchant Centre, do Mergada nahrajete všechny potřebné atributy a v rámci jednoho exportu dodáte Googlu veškeré informace. Mergado totiž specifikaci Google shopping feedů zná a export ve správném formátu tak vytvoříte na pár kliknutí. 

 

Nejčastější úpravy feedu 

Princip fungování doplňkových feedů jsme si již ukázali. Mnohem zajímavější možností je však upravovat data přímo ve feedovém nástroji. Ať už data upravujete manuálně pomocí doplňkových feedů, nebo automatizovaně ve feedovém nástroji, pojďme si ukázat nejčastější typy úprav dat a jak je provést co nejrychleji a nejjednodušeji. 

  1. Přepisování hodnot

Řekněme, že jste e‑shop s nábytkem. Všimli jste si, že lidé na Googlu vyhledávají mnohem více slovo “pohovka” než “sedačka”. Vaše produkty však obsahují klíčové slovo “sedačka”. Chcete proto všechny “sedačky” přepsat na “pohovky”.

Pomocí doplňkových feedů vytvoříte nový feed, do kterého nahrajete seznam s ID vašich sedaček a nově upravenými názvy, kde jste všechny názvy obsahující klíčové slovo “sedačka” nahradili klíčovým slovem “pohovka”. Poté jej odešlete do služby Google Merchant Center. Google porovná ID produktů a nahradí stará klíčová slova novými.

V Mergadu tuto změnu provedete tak, že vytvoříte jednoduché pravidlo, které vaše požadovaná klíčová slova prohodí. Pokud používáte automatickou aktualizaci feedu, nemusíte změnu do Merchant Center nahrávat. Aktualizuje se sama. 

Přepisování hodnot pomocí pravidla Najít a nahradit. 
  1. Oprava chyb v Merchant Center

Známe je všichni. Errory. Aby vaše inzerce na Googlu byla úspěšná a přinášela zisky, musí se obejít bez chyb. Spravovat tisíce produktů a obejít se bez jediné chybové hlášky je však spíše pohádka než realita. Jak odhalit chyby ve svém feedu? Máte v podstatě dvě možnosti

Stav feedu si zkontrolujete přímo v Merchant Center. V navigačním panelu klikněte na Produkty a poté na možnost Diagnostika.

Oprava chyb přímo v Merchant Center. 

Jestli jsou data, která odesíláte do Google Shopping úplná, jednoduše odhalí i Audit feedu v Mergado Editoru. Je úplně zdarma, i pro ty, kdo jinak Mergado Editor nepoužívají, takže ho určitě vyzkoušejte. Uživatelé Mergada mají navíc tu výhodu, že po vyhodnocení auditu mohou svá data v Mergado Editoru rovnou upravit. Není třeba složitě přecházet mezi auditem a tabulkou, ve které svůj feed upravujete. 

Oprava chyb v Mergadu pomoci Auditu feedu. 
Udělejte si bezplatný Audit feedu
  • zlepšíte kondici vašeho feedu a získáte doporučení na jeho opravu
  • rychlá a bezplatná technická analýza
  1. Hromadné přejmenování kategorií 

S potřebou nastavit správné kategorie podle stromu kategorií daného zbožáku se určitě setkáváte často. Správné namapování kategorií je důležité pro zařazení sortimentu do katalogu srovnávače a pro párování produktů. Díky tomu dosáhne vaše inzerce lepších výsledků. 

Uživatelé Mergado pro takové nastavení využijí pravidlo s vychytávkami, které jim výběr kategorií značně urychlí. 

Podrobný návod, jak hromadně přejmenovat kategorie najdete například v tomto článku

  1. Oštítkujte sezónní produkty

Určitě jste si všimli, že některé produkty v jednom ročním období fungují výrazně lépe než v jiném. Vytvoření vlastních štítků s doplňkovými feedy je tedy výhodné pro zboží, které nechcete zobrazovat celoročně.

Funguje to také u produktů, které chcete segmentovat podle výkonu, priority nebo čehokoliv jiného.

Pokud feed upravujete manuálně pomocí tabulky, může oštítkování zboží vypadat takto:

Štítkování pomocí tabulky. 

Když tento doplňkový feed přidáte do Merchant Centera, Google bude vědět, že má vaše produkty odpovídajícím způsobem segmentovat.

Podobně nasegmentujete své produkty pomocí Mergada:

Štítkování v Mergadu. 

Abyste Google Merchant Centeru dodali o svém zboží co nejvíce informací, máte několik možností. Jednou z nich jsou doplňkové feedy. V tomto článku jsme si ukázali, jak s jejich pomocí přidat či upravovat data, stejně jako možnost využití feedových nástrojů, které tuto práci výrazně urychlujízjednodušují.

Mergado na 30 dní zdarma
  • upravíte si feed sami a ušetříte náklady za práci programátora
  • plný přístup ke všem funkcím už ve zkušební verzi

Veronika Kusalíková

Copywriterka a obsahová specialistka Veronika má pod palcem anglicky mluvící trh. Slova o Mergadu a novinky ze světa e‑commerce šíří a překládá na blogu, sociálních sítích a v newsletterech. Když zrovna neťuká do klávesnice, poznává různé části Evropy, plete si svetr nebo hledá poklady v bazarech a sekáčích.