Expandujete s e‑shopem na Balkán? Udělejte si přehled o tom, co je pro uživatele zdejších online trhů důležité. Pomůže vám s tím průzkum nejdiskutovanějších témat facebookových skupin, který jsme prováděli od května 2020 do ledna 2021. Pochopíte s ním, na co se soustředit při penetraci balkánské e‑commerce.
S Mergadem do Chorvatska, Slovinska a Srbska
Na začátku loňského roku jsme se s Mergadem vydali na e‑commerce trhy států bývalé Jugoslávie. Před expanzí jsme si provedli průzkum trhu a vyhodnotili rizika. Na jeho základě jsme se rozhodli pro lokální jazykový support v Chorvatsku, Slovinsku a Srbsku.
Náš průzkum však neskončil. Trvá dál. V zemích, kam expandujeme, chceme být neustále v obraze a vědět, jaké jsou potřeby každého trhu a jaká jsou na něm aktuálně řešená témata. Děláme si také porovnání s trhy, na kterých už fungujeme. Chceme znát, jaké jsou mezi nimi podobnosti a zároveň v čem se liší. Jedná se o subjektivní výzkum. Proto si možná řeknete, že byste informace vyhodnocovali jinak.
Metodika výzkumu
Výsledky monitoringu níže jsou z období od května 2020 do ledna 2021. Dotazů a diskuzí bylo za tu dobu na tisíce. Ty nejčastější jsme si rozdělovali do témat a počítali jejich četnost. Je jasné, že se celý e‑commerce svět neřeší pouze na Facebooku. Častokrát ho využívají zejména nováčci a příspěvky profesionálů se objevují zřídka. To nás ovšem taky zajímalo. Proto jsme dělili dotazy na Začátečníky a Pokročilé. Pro zjednodušení a potřeby článku budeme diskutéry z FB skupin označovat jako Balkánce, protože na uživatele jsme v tomto výzkumu nahlíželi víceméně jednotně. A vypozorovali jsme, že značná část uživatelů je obdobně přítomná ve všech skupinách napříč zeměmi.