Antikvariáty mám rád. Na rozdíl od běžných e‑shopů, kde je omezený počet položek zboží s větším počtem kusů na skladě, má antikvariát desítky tisíc knih a každou jen jednou. Správně zpracovat XML s takovým objemem dat je husarský kousek. Jak jsem si s ním poradil?

Pan Mergado vzpomíná

Je večer, za oknem tma a já listuji projektovým deníkem. Píše se podzim 2010. Narážím na zajímavou ukázku toho, jak správná optimalizace XML pro Zboží.cz pomohla navýšit tržby o desítky procent. Chcete vědět, jak to tehdá bylo?

Zákazníkem, o kterém bude řeč, je Antikvariát Nika. Svoje knižní poklady nabízí v pražské kamenné prodejně i na internetu. Zkušenosti s provozem e‑shopu sbírá od roku 2008 a mne si přizval na pomoc se zvýšením návštěvnosti a tržeb.

Optimalizace “pákovým efektem”

Kdo by nevěděl, jak funguje páka? Na jednom konci stačí jen trochu zabrat, ale výsledky jsou pořádně znát. Stejný princip můžeme použít i na optimalizaci inzerce antikvariátu.

Stačí využít to, čím je antikvariát typický, totiž velký počet položek. Čím víc jich je, tím je naše “páka” delší a tím víc se i malé zlepšení projeví na tržbách a zisku.

A teď už nechme promluvit můj projektový deník…

Jaká byla situace?

  • Na Zboží.cz se předávalo více než 10 tisíc položek zboží.
  • Obchod byl na Zboží.cz v neplaceném režimu.
  • Antikvariát měl velmi omezené prostředky na jakoukoliv reklamu.

Jak probíhala moje práce?

  • Doplnil jsem chybějící elementy v XML pro Zboží.cz.
  • Upravil jsem obsah stávajících elementů tak, aby byl více logický.
  • Vypustil jsem z XML některé nadbytečné informace.

Na tento úkol jsem nebyl sám — s úpravami mi pomáhal kolega konzultant. Spolu jsme připravili a provedli pro antikvariát celou strategii změn, takže jeho provozovatelka ušetřila spoustu času a jen si nakonec zkontrolovala výsledky.

Jaké byly výsledky?

Do dvou dnů od aplikace pravidel nastalo razantní navýšení návštěvnosti a tržeb. V následujícím grafu vidíte srovnání návštěvnosti během dvou týdnů po optimalizaci ve srovnání s předchozími dvěma týdny.

Zvýšení návštěvnosti ze Zboží.cz - srovnávací grafNávštěvnost ze Zboží.cz — před optimalizací (zelená křivka) a po optimalizaci (modrá křivka) 

Návštěvnost ze Zboží.cz se zvýšila o více než 80 % a odpovídající tržby o více než 120 %.  Mise byla splněna — podařilo se nám dosáhnout navýšení tržeb s minimálními náklady. Stačilo jen vědět, jak na XML!

Vyzkoušejte si, jak mohu navýšit tržby vám — nechte si zpracovat audit XML. Je to zadarmo!

Pan Mergado

Pan Mergado byl největší dříč v našem týmu. Makal ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu psal návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, byla to virtuální postava, ale my jsme ho měli rádi. Fakt.