vyhledávače, marketplaces a mergado

Pokud provozujete vlastní marketplace či vyhledávač zboží, pomůže vám Mergado systém navýšit tržby a ušetřit práci. Zakladatel Mergada Michal Janík se s vámi podělí o své nápady z praxe.

O marketplaces

Pro další text budu předpokládat internetovou stránku, která prezentuje informace o zboží. Tyto získává z datových feedů od e‑shopů. Je jedno, jestli stránka funguje jako marketplace (zákazník objedná na stránce), nebo vyhledávač zboží (zákazník proklikne na cílový e‑shop). Tipy jsou shodné.

Mergado na 30 dní zdarma
  • upravíte si feed sami a ušetříte náklady za práci programátora
  • plný přístup ke všem funkcím už ve zkušební verzi

Nápady, jak pomůže Mergado systém marketplace

1) Formát feedu

Základem jsou data ve formátu, který marketplace zpracuje. V našich končinách se často vyskytují formáty Heureka.cz/Heureka.skGoogle Shopping. Mergado editor dokáže data na cílový formát převést ze stovek formátů od CSV souboru po speciální datové struktury.

2) Skrýt nevalidní položky

Při nastavení projektu v Mergado editoru dokážete skrýt položky, které nejsou validní. Obvykle jde o ty, které neobsahují kategorii, název, cenu, obrázek, textový popis. Stačí, aby chyběla jediná z těchto položek, a produktová karta by byla nekvalitní. Pokud skryjete nevalidní položky již v Mergado Editoru, nemusíte je řešit ve svém marketplacu.

3) Exportovat pouze potřebné elementy

Mergado Editor vám v projektu umožní skrýt elementy, které váš marketplace neumí zpracovat. Tím dojde ke zmenšení objemu dat a zefektivnění zpracování. Typickým příkladem mohou být elementy MAX_CPC či HEUREKA_CPC. Pokud váš marketplace nabídku za proklik nereflektuje, v tom případě to může například VAT, různé interní elementy inzerenta, někdy i doprava…

4) Napárovat kategorie

Pravidlo pro nastavení kategorií Mergado Editoru vám umožní hromadně nastavit hodnoty kategorií. Tím se zjednoduší zpracování v marketplaceu. Stačí pak 100% shoda názvu kategorie. Pokud váš marketplace podporuje existující strom kategorií (např. Heureka), můžete využít automatické napárování v tomto pravidle.

4) Přepsat & naformátovat texty

Pokud váš marketplace podporuje popis zboží (obvykle DESCRIPTION) v HTML a vstupní feed toto neobsahuje, můžete využít aplikaci Clicking Goat & GPT. Podrobněji jsem o automatizovaném přepisu textů psal ve článku Jak hromadně přepsat text s popisem zboží pomocí GPT.

5) Zpracovat parametry

Pokud váš marketplace podporuje zpracování parametrů, může se hodit přejmenování názvů parametrů či přejmenování hodnot parametrů.

6) Automatický překlad popisů zboží

Osobně doporučuji např. pro český marketplace používat výhradně česká vstupní data. Pokud byste chtěli obsah přesto přeložit (např. ze slovenštiny), doporučuji Mergado Translate. Podobně jako Clicking Goat & GPT zpracuje data hromadně.

7) Efektivní práce v administraci

Osobně jsem při přípravě dat ušetřil práci díky importu výběrůimportu pravidel z už nastaveného projektu (jiného feedu). Původně jsem si chtěl připravit automatizaci, která by nastavení udělala za mne. Nakonec mi ale import přišel jednodušší. Nemusel jsem tak společná nastavení klikat pokaždé znovu.

Proč využít Mergado Editor

Osobně vidím následující výhody:

  • Nemusíte nic programovat. Používat můžete začít hned.
  • Připravené know-how ohledně jednotlivých úkonů. Na našem fóru najdete jak informace, tak pomoc.
  • Rozumná cena. Je levnější použít hotové technologie než programovat vlastní.
  • Váš marketplace nemusí řadu situací řešit. Upravíte vstupní data.
  • Mergado systém je rozšiřitelný. Například o GPT viz výše. Nastavení si upravíte podle svých potřeb.
  • Uvedené postupy platí pro různé jazyky. Nemusíte se omezovat pouze na češtinu či slovenštinu. Obdobně dokážete připravit data v polštině nebo třeba švédštině.

Uvedený seznam není konečný. Jistě najdete vlastní nápady, jak data pro marketplace vylepšit. A navíc na nových nástrojích pracujeme a v dohledné době je přineseme

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.