Nekonference 2016, ilustrace

Minulý čtvrtek se v Brně konal již pátý ročník NEkonference o cenových porovnávačích, který organizovala marketingová agentura Besteto ve spolupráci s Mergadem a hlavním sponzorem Zboží.cz. Pokud se chcete alespoň ve zkratce dozvědět, o čem mluvili přednášející na Nekonferenci, čtěte dále.

Letos, stejně tak, jako i minulý rok, se účastníci NEkonference sešli na známém místě — v prostorách klubu Leitnerka. Jen pro připomenutí — to je tam, kde se “zastavil čas”  :)

Kdo už na Nekonferencii byl, ten ví, že jde o neformální setkání marketingových odborníků, eshopařů, PPC specialistů a dalších specialistů na produktové reklamní kampaně e‑shopů.

Zoznamovanie sa na NEkonferenciiNeformální seznámení všech účastníků :-)

Po přivítaní a úvodu Michala Janíka následovaly bez zbytečných průtahů přednášky jednotlivých speakerů.

1. Vladimír Přichystal — Besteto

Prednáška Vladimíra Přichystala z agentúry Besteto

Začal shrnutím toho nejpodstatnějšího, co se událo v rámci oboru na tuzemském trhu za uplynulý rok. K tomu postupně navázal zhodnocením tržeb klientů Besteta za rok 2015/16. Je dobré připomenout, že šlo o jejich 18 největších klientů a zajímavostí je, že jejich společný obrat byl okolo jedné miliardy korun.

2. Milan Šmíd — Zboží.cz

Milan Šmíd zo Zboží.cz

Milanovo třetí vystoupení na Nekonferenci. Na úvod se také ohlédl za uplynulým rokem a na řadě byla nová struktura jejich XML feedu. Aktuálně využívá novou strukturu pouze 40% eshopů. Milan zdůrazňoval hlavně důležitost elementu CATEGORYTEXT jako jednoho ze dvou hlavních elementů pro párování. CATEGORY_ID, jak zmínil, nemá takovou váhu.

Zmínil také, že do měsíce chtějí rozšířit počet kategorií z aktuálních 2900 na 4000. Dále připomněl, že Zboží.cz přestane zcela podporovat starou strukturu feedu 1.8.2016. Takže bacha na to!

Dále prozradil i to, že aktuálně pracují na funkci parametrů tak, aby se nabídky daly filtrovat a na aukcích v kategoriích — vhodné pro unikátní produkty, které se nemají kam připárovat (zatím je tam CPC pro každého 1Kč). Také připomněl nedávno zveřejněnou službu Seznamu, Reportéra, kde si můžete podrobně proklikat téměř vše, napříč službami Seznamu, výjimkou není tedy ani Zboží.cz. Nastínil i myšlenku eshopových systémů a dodal že jsou otevření spolupráci s nimi.

3. Marek Žáček — Optimio

Marek Žáček z Optimia

Marek si připravil přednášku o tématu, které je a bude aktuální snad stále — je jím strategie biddování. Představil základní strategie a také prozradil, co si o nich myslí a proč by měly/​neměly být vhodné právě pro váš eshop / segment.

Nakonec prozradil, že v podstatě nejlepší strategií je jakýsi průnik všech zmíněných a hlavně je nutná analýza, kladení si otázek a vciťování se do zákazníka. Vše podstatné je v jeho slajdech, doporučuji je omrknout.

4. Michal Janík

Michal Janík

Michalova přednáška byla pravděpodobně největším OFF-TOPICem letošní NEkonference. Michal nehovořil o zbožácích, bidovacích strategiích ani nových funkcích Mergada (i když to původně bylo v plánu), ale tématem jeho řeči bylo zdraví firem. To, že se střídají období blahobytu a nouze. Obor aktuálně roste, firmy nabírají nové zaměstnance, pořizují nové vybavení, ale často bohužel příliš nemyslí na budoucnost. V dobách hojnosti nemá toto chování až tak velký dopad, avšak v době krize, která dříve či později opět přijde, bude tato průprava rozhodovat o tom, která firma přežije a kterou to položí. Prostě nabádal k zodpovědnosti. Nadoborový přesah jeho proslovu mu zajistil bouřlivý potlesk posluchačů.

5. Petr Nastoupil — Mailkit

Petr Nastoupil z Mailkit

Zástupce této komplexní emailové funkce vyprávěl zejména o využití emailingu pro eshopaře. Zdůraznil, že emaling je narozdíl od akvizičního kanálu, jakým jsou cenové porovnávače, zejména kanál retenční. Věnoval se hlavně automatizaci a uvedl několik jednoduchých příkladů, jak můžete s minimem úsilí oslovit své zákazníky pomocí mailingu.

Petrova přednáška je také k dispozici a pokud nepoužíváte emailový marketing vůbec, případně vám to přijde jako otrava, rozhodně doporučujeme alespoň vyzkoušet Mailkit a co se dá, tak automatizovat.

6. David Velechovský — Sklik

David Velechovský z Skliku

Také si zopakoval účast po minulém roce a přišel popovídat o produktových inzerátech, nazývaných také PLA kampaně.

Stejně jako předchozí řečníci se David ohlédl do nedávné minulosti a připomněl, že PI spustili v září minulého roku. Tyto inzeráty se zobrazují napravo od vyhledávání ve službě Seznam.cz. Obvykle se objevují 1 – 2 inzeráty od jednoho e‑shopu, ale pokud není dost konkurentů, je možné obsadit i 6 pozic, ozřejmil David.

Z publika padla i otázka podle čeho vyhodnocují relevantnost vyhledávaných dotazů uživatelů v PI. David odpověděl v podstatě to, že nejzásadnější jsou elementy PRODUCTNAME a CATEGORYTEXT, samozřejmě CPC a také feedback uživatelů.

Zdůraznil také to, aby inzerenti kladly dostatečný důraz na správné strukturování inzerátů. Dále Sklik připravil i funkci importu a exportu dat, aby se předešlo rozbití inzerce kvůli novému stromu kategorií na Zboží.cz. Nové hodnoty CATEGORYTEXT na Zboží.cz téměř jistě rozbijí stávající kampaně v produktových inzerátech, takže si na ně dejte pozor. Neměňte hodnotu CATEGORYTEXT v existujících kampaních podle nového stromu.

Dále David vyprávěl i o nástroji PPChit a přidal několik rad, jak vylepšit produktové kampaně spravované tímto nástrojem.

7. Martin Slavík — Heureka

Martin Slavík z Heureky

Martin si zmínil přehled toho, co připravili za poslední rok i toho, na čem budou nyní pracovat. Prozradil, že datové reporty, představené na loňské Nekonferencii, využívá zatím jen pár “velkých hráčů”.

Padla otázka na čísla ohledně ProductAds. Momentálně je využívá cca 700 značek v ČR a 300 na Slovensku. Plánují jednu responzivní verzi webu (momentálně jsou dvě, desktop a mobile). Dále chtějí zlepšit našeptávač, tedy vyhledávání a samotný jeho engine. S vybranými eshopy testují košík na Slovensku. Zatím je to cca 1 transakce denně.

Martin dále prozradil, že plánují redesign služby Ověřeno zákazníky, a to nejen samotný design ale i backendovú část. Cílem je zvýšit návratnost dotazníků, která je momentálně na úrovni přibližně 15%. S postupem času (horizont týdnů až měsíců) se bude zvyšovat počet kategorií, kde budou vyžadovat povinné parametry.

Další zajímavostí, kterou prozradil je, že pracují na tzv. One Click Payment — tedy platba na jeden klik (hlavně v rámci košíku a na mobilu). S tímto souvisí i přechod na protokol https, zatím pouze v mobilní verzí, pokud by e‑shop momentálně přešel na tento protokol tak se mu produkty odpárují, čili doporučil ještě cca měsíc počkat a pak by se s přechodem produkty odpárovat neměly.

Poslední věc co Martin řekl, je že pracují i na vylepšení samotného párování. Jak dlouho to bude trvat, nevěděl, ale pracuje na tom jeden samostatný tým.

Nakonec patří poděkování všem účastníkům i přednášejícím, že přišli a přispěli tak k super atmosféře. Věřím, že vás NEkonference bavila stejně jako nás.

Jakub Nožička

Kuba vám odpovídal, když jste psali dotaz na Mergadovu českou podporu. Je autorem řady článků a návodů. To proto, že věděl, jaké trable jste řešili nejčastěji. Když zrovna nepracoval pro Mergado, hrál na basu s kapelou Ponk, se kterou získal hudební cenu Anděl.