Tomáši, rád bych se zeptal, jak za Heureku hodnotíš loňský rok. Co se vám povedlo?
To nejzásadnější — daří se nám dlouhodobě dělat produkt, který mají naši uživatelé rádi a který zároveň, což je snad ještě důležitější, přináší byznys i naši partnerům, tedy e‑shopům. Přitom se nám podařilo velmi významně vyrůst, což je směrem k podstatě našeho byznysu důležité.
Každý rok si od uživatelů i eshopů zjištujeme zpětnou vazbu, která samozřejmě není stoprocentní, protože jako nezávislý subjekt jsme v některých kritériích neoblomní. Naším cílem je podporovat eshopy, které dělají svoji práci dobře.
Když to shrnu, měříme si zákaznickou spokojenost eshopů i koncových uživatelů a zároveň finanční výsledky, a všechny tyto tři ukazatele, které jsou pro nás nejzásadnější, dopadly velmi dobře.
Nad rámec toho se nám podařilo posunout v mnoha věcech. Hlavní důraz jsme se rozhodli klást na tři základní věci. Jedna je Heureka Košík, druhá je mobile a třetí je Heureka jako taková. Heureka je velmi složitý kód, který je potřeba postupně přepisovat, refaktorovat. Myslím, že každý, kdo se věnuje vývoji software, to moc dobře zná. Košík je druhá věc, nikoli nejdůležitější, nicméně strategická. Podařilo se nám s Košíkem zase o kousek pohnout, co se týče produktové, ale i marketingové a obchodní stránky. Do třetice je to mobile, který byl a nadále je naším strategickým záměrem. Celý trh se přesouvá na mobil a dneska máme na Slovensku skoro 40 % přístupů z mobilu, v Česku je to zhruba 35 %. Je to tedy něco, co neděláme jen pro geeky, ale i pro běžného uživatele.
Stejně jako loni musím zopakovat, že ve všech třech částech to zdaleka není ideální a máme před sebou ještě velký kus práce.
Mimo to se nám podařilo zapracovat i na dalších věcech. Myslím, že za zmínku stojí práce se short tailem, práce s lokačními filtry, hodně jsme zapracovali na vyhledávání, pohnuli jsme s personalizací, pracovali jsme na produktu pro brandy, pro výrobce, pro značky. Věnujeme se sociálním sítím, a plánujeme již brzy představit nový, redesignovaný systém sbírání dotazníků Ověřeno zákazníky…Zkrátka, v Heurece se toho za ten rok událo mnoho pozitivního a vyjmenovat uplně všechno by trvalo hoodně dlouho.
Co se vám nepovedlo?
Bylo pár projektů, na kterých jsme začali dělat, ale hned v začátcích jsme si uvědomili, že efekt, který přinesou koncovým zákazníkům nebo e‑shopům, nebude takový, jaký bychom chtěli, a tak jsme je shodili ze stolu. Neberu to ale primárně jako neúspěchy – byly to věci, které nás poučily a díky kterým jsme se naopak mohli posunout někam dál.
Hodně se mluví o změně majitele Heureky. V jakém je to teď stádiu?
V tuto chvíli je celá transakce na posouzení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, kdy prošetřují možná rizika akvizice. Heureka je založena na tom, že je nezávislá pro celý trh a pokud by z jakéhokoli důvodu nebyla, tak by to znamenalo velmi rychlý pád. To si v Heurece uvědomujeme všichni a uvědomují si to i v Rockaway. Jakékoli riziko zneužití je tedy z mého pohledu nulové, hlavně proto, že jakákoliv odchylka od nezávislosti Heureky by znamenala rychlý konec. S Mallem jsme v jedné skupině už 5 let a musím říct, že s nimi bylo těžší vyjednávání než s kýmkoli jiným.
Heureka tedy bude dále stoprocentně nezávislá?
Celá věc je aktuálně (22. 3. 2016) stále ještě v procesu posuzování u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, proto se k tomuto nemohu v současnosti nijak vyjádřit. Nicméně jak jsem zmiňoval výše, Heureka i Rockaway si plně uvědomují to, že základ Heureky je v její objektivitě a nezávislosti.
Co za novinky můžeme čekat v tomto roce?
Důraz a soustředění se na Heureku jako takovou, přepisování kódu, modularizování, to jsou věci, na nichž práce jen tak neskončí. Chceme například kompletně refaktorovat proces párování, budeme na něj používat jiné technologie, abychom do budoucna snesli v contentu desetinásobky až stonásobky, takže nás toho čeká hodně. Chceme dále posouvat Heureku pro uživatele a zpracovávat nové funkcionality, o nichž víme, že by je zákazníci využili.
Na druhou stranu se snažíme, aby Heureka zůstávala jednoduše použitelná. Často se stává, že přidání nějaké funkce pomůže 1 % uživatelů, ale pro zbylých 99 % to znamená znepřehlednění, což nechceme. Chceme jít cestou jednoduchosti a přímočarosti. Chceme také začít relativně dlouhý proces zresponzivnění Heureky. Pak máme spoustu práce na vyhledávání, produktu pro značky, pracujeme na Košíku pro Slovensko a spoustě dalších věcí, které jsou pro uživatele neviditelné.
Děkuji za rozhovor.