Návštevnost a monitoring
V článku o návštevnosti slovenských cen.srovnávačů jsme použili monitor návštev AIMmonitor. V českém přehledu jsme použili NetMonitor, který používá stejnou metodiku měření přístupu k webovým stránkám — gemiusTraffic.
Bohužel nás však potěšilo, že po zadání webové adresy NetMonitor zobrazuje data jen od 1.5.2015. Přesto, že uvádí následující: “V datech za květen 2015 a starších (tedy datech podle staré metodiky — bez multiplatformního rozlišení) jsou jednotlivé metriky zobrazeny pouze v pohledu” Dohromady “- Souhrně za všechny platformy.”
Opak je ale pravdou — ani v souhrnném přehledu se nezobrazují data před 1.květnem 2015. Proto tedy srovnáváme návštěvnost jen za druhé pololetí, avšak zbývající část pololetí si alespoň odhadneme podle průměrné měsíční návštěvnosti.
Srovnávače Glami.cz, Srovname.cz, ShopAlike.cz nejsou NetMonitorem auditovány, proto jsme do tabulky zařadili i tzv. Alexa rank jednotlivých webů k 31.12.2015.
Alexa rank českých cenových porovnávačů
Jednička je stále jasná
Z čísel a grafu je jasné. že cenovým porovnávačům v Česku stále jasně vládne Heureka.cz. Když se podíváme na počet návštěv, tak v roce 2015 dosáhla za 8 měsíců zrhuba 77% návštěvnosti minulého roku. Pokud tedy při dopočtu prvních 4 měsíců zohledníme průměrnou návštěnost Heureky jako přibližně 13mil. návštěv za měsíc, vyjde nám číslo 52mil + zbývajících cca 132 a to nám dává přibližně 184mil. návštěv ročně. Tedy zhruba 7% nárůst.
Srovnávače | Návštěvy (NetMonitor) | Odhadovaný rozdíl | Alexa rank (k 31.12.2015) | |
2014 | Od 01.05.2015 | |||
heureka.cz | 171 966 267 | 132 531 647 | +7% | 1 958 |
zbozi.cz | 97 882 888 | 61 549 484 | -7% | 5 663 |
glami.cz | - | - | - | 30 308 |
hledejceny.cz | 6 235 827 | 4 015 702 | -7% | 71 836 |
srovname.cz | - | - | - | 118 516 |
shopalike.cz | - | - | - | 129 276 |
hyperzbozi.cz | 2 224 184 | 803 031 | -46% | 365 037 |
cenovyradce.cz | - | - | - | 1 102 699 |
monitor.cz | - | - | - | 1 142 934 |
Dvojka od Seznamu
Najvětším konkurentem Heureky je samozřejmě Zboží.cz od Seznamu. Ti měli na na podzim přijít s novou specifikací XML feedu, ale bohužel se dodnes zcela nepodařilo přejít na tento nový formát. Stejnou metodou jako výše zkusíme dopočítat i návštěvnost Zboží.cz v roce 2015 a vypočítat hrubý odhadovaný rozdíl.
Pokud vezmeme v úvahu přibližnou průměrnou měsíční návštěvnost Zboží v roce 2015 hodnotu 7,5m. návštěv, tak za 4 měsíce je to 30mil. + 61mil. ve zbývající části roku. To nám dává 91mil. návštěv. Jak říkám je zde hrubý odhad, ale můžeme se domnívat, že zboží v roce 2015, co se návštěvnosti týče, nerostlo, spíše mírně kleslo.
Ostatní srovnávače
I když Glami.cz nemůžeme monitorovat pomocí NetMonitoru, jeho pozice je jakoby uprostřed mezi TOP2 a zbývajícími srovnávači. V podstatě je jasnou trojkou na české trhu. Více než slušný výsledek na tak mladý projekt, za kterým stojí Tomáš Hodboď. Gratulujeme!
HledejCeny, Srovname a ShopAlike.cz. Zbývající tři srovnávače na kterých se ještě vyplatí inzerovat v rámci ČR. Připomeňme, že inzerce nemusí být vhodná pro všechny segmenty, přesto doporučujeme tyto srovnávače alespoň vyzkoušet.
Závěr
Odhadovaný meziroční vývoj můžete vidět v tabulce. Ta v podstatě znovu ukazuje, že tendence růstu návštevnosti má jenom Heureka. Zboží si drží svoji pozici a menším vyhledávačům (kromě Glami.cz) návštěvnost klesá.