„Chceme usnadnit uživatelům vyhledávání a nabídnout jim relevantní informace. Pro e‑shopy je to možnost cílit reklamu přesně podle typu produktu,“ říká Milan Šmíd, manažer Zboží.cz, kterého jsem se na podrobnosti k novinkám ve vyhledávání ptala. Pojďme se tedy na ně podívat blíže.
Vím přesně, co hledám
„V okamžiku, kdy má člověk jasnou představu o tom, co chce koupit, je ideální volbou produktový inzerát, který zkrátí cestu zákazníka do e‑shopu na minimum,“ vysvětluje Milan. V případě, kdy zákazník hledá konkrétní produkt, a to např. včetně čísla série, zobrazí se vpravo na stránce produktový inzerát s výrazným obrázkem, přičemž proklik vede na stránku s produkty na Zboží.cz.
Vím, co asi si chci pořídit
Jinak vypadají výsledky vyhledávání v případě, kdy zákazník nemá úplně jasno v tom, co přesně koupí – ale chce vybrat třeba pohovku. V takovém případě „vyběhne“ na první straně odkaz na kategorie i konkrétní produkty na Zboží.cz. „Vyhledávání v tomto případě využívá nejčastěji používané filtry příslušné kategorie na Zboží.cz. Například u praček je to energetická třída nebo jejich kapacita. Jednotlivé produkty jsou nově vybírány do tří kategorií: Oblíbené — tedy nejčastěji zobrazované, Zlevněné — produkt z kategorie, který prodělal největší posun ceny směrem dolů, a Novinka – tedy nový produkt v kategorii,“ vyjmenovává Milan Šmíd. Ještě trochu jinak vypadá vyhledávání v případě konkrétnějšího zadání, ale ještě ne na úrovni jednoho produktu: „Vyhledání v kategoriích je možné v omezené míře konkretizovat. Například v okamžiku, kdy zákazník ví, že hledá „tichou pračku“ nebo „úspornou zářivku“, dodává Milan.
Chci to vidět
Inzerce z produktových kampaní Skliku se nově zobrazuje také v odpovědích na vyhledávací dotazy na Obrázky.cz. Aby se vám ale zobrazila, je nutné vyhledávat konkrétněji, ideálně s pomocí výrobce daného produktu. Tedy – na dotaz fotoaparát vám vyskočí pouze obrázky fotoaparátů, ovšem po zadání fotoaparát Canon EOS naskočí i produktová reklama.
A teď – co to pro e‑shopy může znamenat?
V praxi to nejspíš bude znamenat pokles dosahu organického obsahu a nižší dosah pro SEO, zákazníky ale může vaše nabídka zaujmout právě ve chvíli, kdy o ní přemýšlí, konverzní potenciál tady tedy je. Děkuji Milanovi Šmídovi za informace k vyhledávání. Informace o novinkách můžete najít i na blogu Vyhledávání Seznamu.