Už 73 % polských uživatelů internetu nakupuje online. Podle letošní zprávy IGE jejich počet meziročně vzrostl o 11 procent. Podívejte se, jaké další změny se na polském e‑commerce trhu za poslední rok udály, a přizpůsobte své podnikání trendům a preferencím nakupujících.
Už 73 % polských uživatelů internetu nakupuje online. Podle letošní zprávy IGE jejich počet meziročně vzrostl o 11 procent. Podívejte se, jaké další změny se na polském e‑commerce trhu za poslední rok udály, a přizpůsobte své podnikání trendům a preferencím nakupujících.
Nakupování v zahraničních e‑shopech získává v Polsku na popularitě
72 % polských uživatelů internetu nakupuje v domácích online obchodech. Oproti loňsku se však zvýšil počet Poláků, kteří provedli nákup ze zahraničních webů. To z velké části může znamenat nedostatečnou nabídku a kvalitu lokálních e‑shopů.
Pokud uvažujete, jak vaše služby vylepšit, máme pro vás několik tipů:
- Podporujte oblíbené a bezpečné platební metody. Online platba kartou je v současnosti základ. U populárních e‑shopů je velmi časté používání služby Blik.
- Nabízejte bezkontaktní doručení. Paczkomaty jsou pro svoji bezpečnost a ekologičnost nejrychleji rostoucí formou doručování objednávek.
- Inzerujte na zdejších srovnávačích zboží. Stále více nákupních rozhodnutí se děje ve fázi porovnání produktů. Nečekejte pouze, až uživatel přijde na váš e‑shop.
- Využívejte slevové akce. V průběhu roku připravujte lákavé slevy, o kterých budete nakupující dostatečně informovat. Pracujte se slevami pro stálé zákazníky i pro ty nové.
- Nepodceňujte sociální sítě. V současnosti už nejsou pouze lifestylovými médii, ale i tržišti s rostoucí zajímavostí pro uživatele.
- Usnadňujte nákup prostřednictvím moderních metod. Jednou z nejobvyklejších bývá bezpečné zapamatování dat z formulářů, které urychlí další nákupy.
- Nabízejte kvalitní procesy při vracení zboží. Zdlouhavá reklamace často vede ke snížení atraktivity e‑shopu.
- Sledujte chování návštěvníků webu. Pokud objevíte nedostatky, co nejdříve je opravte. Zamezíte tím opouštění obchodu před dokončením nákupu.
- Aktivně se zajímejte o zpětnou vazbu. Část toho, co vám neprozradí nástroje na sledování návštěvnosti, vám řekne sám uživatel.
Zajímá vás, na co všechno by se měl profesionální e‑shop při inzerci v Polsku v dnešní době soustředit? Přečtěte si články z naší rubriky Expanze e‑shopu do Polska. V průběhu pandemie jsme se efektivnímu online prodeji pomocí moderních a populárních metod pravidelně věnovali.
Zaměřte se na potřeby zákazníků
Preference nakupujících na internetu se mění. Abyste získali, nebo si udrželi vedoucí postavení na trhu, musíte je pochopit a dobře s nimi pracovat. To vidíme zejména v případě bezkontaktního doručování zboží, které pozitivně ovlivnilo přístup k technologiím u starších generací nakupujících.
Společnost PwC provedla podrobnou studii chování spotřebitelů před a po vypuknutí pandemie. E‑shopaři a marketéři díky ní snáze pochopí, jak se změnil život jejich zákazníků a co aktuálně očekávají od produktů a služeb.
Tato studie mimo jiné říká, že:
- 36 % utrácí více za média a zábavu
- 35 % nakupuje potraviny online
- 49 % je za určitých podmínek otevřeno sdílení svých údajů
- 74 % lidí alespoň nějakou dobu pracuje z domova
Nedávný spotřebitelský průzkum ukazuje, že více než 74 % Poláků bude online nakupovat i po skončení pandemie. Ve srovnání se západoevropskými zeměmi má Polsko stále relativně malý počet online obchodů. Proto je na jeho e‑commerce trhu stále dost místa. Udělejte si jasno v tom, jak máte váš e‑shop co nejlépe připravit, a přidejte se k místním úspěšným prodejcům.
Na co se v roce 2021 soustředit při online prodeji v Polsku
V roce 2020 bylo vytvořeno téměř 11 800 e‑shopů, ale také více než 5 tisíc pozastavilo svou činnost. Z toho vyplývá, že se některé e‑shopy dokázaly přizpůsobit pandemické situaci a některé ne. To znamená, že určitá skupina spotřebitelů s negativními zkušenostmi může pochybovat o výhodách digitálního nakupování. Jak tedy provozovat internetový obchod a čemu věnovat zvláštní pozornost?
Jak si v Polsku stojí nákupy přes počítače vs. smartphony
K elektronickému nakupování používají Poláci nejčastěji notebook (74 %).
Dále:
2. smartphone (61 %)
3. stolní počítač (54 %)
4. tablet (27 %)
5. čtečka elektronických knih (3 %)
I když je v Polsku nakupování přes chytrý telefon zatím na druhém místě, neopomeňte svůj web optimalizovat pro rozhraní smartphonů. Oslovíte tak větší množství uživatelů a výrazně tím posílíte šanci dostat se na lepší místa ve vyhledávání.
Zrychlení online nakupování ovlivňuje požadavky na kvalitu dopravy
Zvyšující se životní tempo a schopnost nakupovat kdykoli znamenají, že zákazníci chtějí přijímat objednané zboží rychleji.
- 36 % dotázaných Poláků očekává doručení následující den po zadání objednávky.
- 35 % respondentů by chtělo mít zakoupené zboží v ruce do dvou dnů od provedení transakce.
- V den objednávky by svůj nákup chtělo obdržet 11 % respondentů.
Jaké jsou nejpopulárnější kurýrní služby v Polsku:
- DPD (26 %)
- DHL (25 %)
- InPost (15 %)
- žádná z uvedených společností (13 %)
- Pocztex (10 %)
- GLS (5 %)
- UPS (4 %)
- FedEx (2 %)
Platby kartou postupně vytlačí dobírku
Poláci vnímají elektronické nakupování oproti tradičním nákupům jako levnější a výhodnější z hlediska možností místa a času jejich provedení. Poskytuje jim také více způsobů doručení a platebních metod. Ačkoli je v Polsku stále nejčastěji používaná platba na dobírku, zákazníci se stále více uchylují k automatickým online platbám.
Nejoblíbenějšími způsoby online plateb v Polsku jsou:
- Okamžité online převody — Pay-by-link
- Kreditní karty Visa nebo Mastercard
- eRaty a Przelewy24 “Koupit — platit později“
- BLIK a mobilní platby
Kde Poláci nejvíce hledají inspiraci pro nakupování
Hned za používáním sociálních médií jsou v Polsku při inspiraci pro nákup srovnávače zboží. Proto už ani v Polsku častokrát nestačí pouze provozovat e‑shop, ale inzerovat i na zdejších zbožácích.
Jaké jsou nejpopulárnější polské srovnávače zboží:
S Mergadem nastavíte inzerci pro známé polské formáty sami
Zvažujete expanzi na polský online trh? S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.
Zpráva Elektronický obchod v Evropě 2020 společnosti Postnord ukazuje, že polský elektronický obchod se vyvíjí velmi dynamicky. Je tedy stále vhodným prostředím pro expanzi profesionálních e‑shopů i služeb. Poznejte, jaké návyky zdejší spotřebitelé získali během pandemie, rozjeďte svůj byznys podle aktuálních trendů.
Mohlo by vás zajímat:
Lukáš Horák
Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.