přehled slovenské ecommerce článek

Slovenský online trh si v posledních letech vytvořil silné místo na mapě evropské e‑commerce. Cílem zahraničních obchodníků je díky nízkým nákladům na správu e‑shopu a rychlému tempu růstu e‑commerce, které meziročně stouplo o 15 %.

Poznejte charakteristiky slovenského trhu

Slovensko je rozlohou menší středoevropská země, ale růstem e‑commerce konkuruje mnoha velkým evropským státům. Silný nákupní rok 2020 přinesl obrat z prodeje ve výši 1,75 miliardy EUR. Výhodou pro e‑shopaře z ciziny je nejen ekonomický růst, ale i dlouhodobě zavedené euro a široká logistická síť mezi největšími městy Bratislavou a Košicemi.

Síla e‑commerce na Slovensku

Maloobchodníci a značky vstupující na slovenskou e‑commerce scénu si musí být jisti, že rozumí specifické mentalitě domácích zákazníků. Slovensko má aktuálně přes 5,4 milionu obyvatel, mezi nimiž zájem o online nakupování stále roste. V roce 2021 provedlo alespoň jeden online nákup až 46% Slováků.

Tento vývoj sleduje i Marek Ivančík, PPC specialista z agentury Basta Digital, který dodává:

“Oblíbenost online nákupu je rok co rok silnější. Nepředvídatelná situace ohledně koronaviru tento trend umocnila ještě více. Výrazný nárůst obratu jsme zaznamenali zejména během první vlny, kdy byly kamenné prodejny zavřené. Hlavní e‑commerce událostí roku jsou Vánoce. Předvánoční nákupy začínají pro většinu klientů každým rokem dříve, na co se snažíme reagovat. Na Slovensku je cena stále důležitý faktor při nákupním rozhodování během Vánoc.”

Důvěryhodnost e‑shopů je na Slovensku vysoká, ale častou překážkou online nákupu je síla zvyku si zboží vyzkoušet osobně. Poskytněte jim srovnatelný nákupní zážitek a zaujměte je navíc dopravou zdarma a cenovými výhodami, které v kamenných prodejnách nenajdou.

“Najdôležiteľným bodom z pohľadu dôveryhodnosti je web a jeho použiteľnosť. Pokiaľ poskytnete zákazníkom jednoduchý spôsob pohybu na webe, nákupu a dopravy, šanca, že u vás nakúpi je vysoká. Ďalším nemenej významným bodom je značka. Zákazník u vás skôr nakúpi, keď pozná vás a vaše hodnoty. Vďaka tomu si viete vybudovať u neho dôveru. Budovanie značky je často podmienené veľkosťou firmy a kapitálu. Efekt nie je hneď viditeľný, no z dlhodobého pohľadu má pre rast firmy veľkú hodnotu.” (Marek Ivančík, Basta Digital)

Na co se tedy ve slovenské e‑commerce soustředit? PPC specialista Libor Toporcer z agentury Invelity radí následovat preference zákazníka.

“Slovenský trh sa vyznačuje tým, že užívatelia radi nakupujú v online. Veľkým špecifikom je používanie mobilných zariadení, ktoré sa už v roku 2020 stali používanejším zariadením než počítač či tablet. Pri rozhodovaní o nákupe je slovenský trh racionálnejší než okolité krajiny. Taktiež vidíme trend opakujúceho sa nakupovania v jednom e‑shope a preto je dôležité dbať na budovaní tzv. “customer lifetime value” zákazníka.

Dôveryhodnosť sa konštantne v čase zvyšuje. Online nakupovanie sa stáva každodennou súčasťou slovenských užívateľov dokonca už aj vo vyššom veku.”

Jaké je nákupní chování Slováků?

  • Podle E‑shopper Barometru na slovenských e‑shopech pravidelně a opakovaně nakupuje 90 % spotřebitelů.
  • Optimalizace obchodu pro mobilní zařízení je pro úspěšnou expanzi na Slovensko důležitá. Až 65 % Slováků nakupuje pomocí smartphonu, čímž chtějí hlavně ušetřit čas. Přizpůsobte se jejich potřebám a při vytváření nové domény myslete i na tuto skupinu nakupujících.
  • Klíčovým faktorem při online nákupu je pro Slováky cena. Až 59 % zákazníků se rozhoduje podle toho, jestli je pro ně nabídka e‑shopu výhodná.

“Slovenský spotrebiteľ má rád pohodlnosť a zároveň rýchlosť dodania. Kvôli tomu sa u nás rozvinula celá infraštruktúra zásielkovní a Alza boxov, kde máte tovar často už na druhý deň. Vzhľadom na rýchlosť doby je pre zákazníka najjednoduchšie vyzdvihnúť tovar v okolí. Nemusí sa tak obmedzovať príchodom kuriéra, čo je často aj drahšia možnosť (pre klienta alebo aj zákazníka). Zákazníka taktiež zaujíma stav jeho objednávky, chce vedieť, kde sa nachádza jeho tovar a kedy si ho môže vyzdvihnúť. Pri problémoch s dodaním očakáva, že bude informovaný.” (Marek Ivančík, Basta Digital)

  • 30 % slovenských zákazníků odchází ze stránky ke konkurenci, pokud nevidí jejich zboží na skladě nebo je dlouhodobě nedostupné.
  • 63 % nakupujících na Slovensku si raději vybírá produkty a služby, které šetří životní prostředí, a 48 % zákazníků je ochotných si za takové zboží připlatit. Získejte si spotřebitele, jejichž nákupní rozhodnutí ovlivňují environmentální témata a zařaďte do svého plánu ekologičtější postupy balení či dopravy.
  • Věrnostní program obchodu využívá pouze 10 % zákazníků. Využijte tuto skrytou výhodu oproti konkurenci a poskytněte návštěvníkům e‑shopu důvody pro opakovaný nákup, jako např. slevy či dárky k objednávce.
  • Negativní komentář nebo recenze odrazuje od online nákupu 83 % zákazníků. Dejte si proto záležet na dobrém jménu a využívejte sílu sociálních sítí, kde tráví svůj čas denně přes 80 % Slováků.

Jak sumarizuje Libor Toporcer vliv společenských a ekonomických vlivů na chování českého zákazníka?

Po 2 rokoch pandémie covid-19 evidujeme zmenu správania a to návrat k starým dhodobým spôsobom nakupného správania — pokles predaja v online priestore a väčšiu racionalizáciu v nakupovaní čiže vyššie konverzné pomery. Avšak súčasná inflácia, zvyšovanie cien energií sa pomaly začína prejavovať aj v online prostredí. Taktiež evidujeme väčšiu náchylnosť na akcie a výpredajové produkty

Oblíbený sortiment si na slovenských e‑shopech drží pozici

Na Slovensku nakupující denně vybírají zboží na více než 15630 e‑shopech. A toto číslo v roce 2022 ještě poroste. Výrazný přechod do online sféry zaznamenal i PPC specialista Marek Ivančík:

“Prodejci s kamennými prodejnami kladou stále větší důraz na online prostředí. Webové stránky prodejců jsou přizpůsobeny aktuálním trendům, přičemž stále více prodejců vyhledává i cenové srovnávače. Z dlouhodobého hlediska vidíme trend přechodu na e‑shop i v nevšedních segmentech, kdy se společně s klienty snažíme změnit nákupní chování a hlavně zjednodušit nákupní proces.”

Nejvyhledávanějším segmentem mezi zákazníky e‑shopů na Slovensku je dlouhodobě oblečení, elektronika a potřeby do domácnosti.

  • Covid-19 v tomto roce výrazně pohnul i slovenským online trhem. Specialista Libor Toporcer z agentury Invelity vnímá hlavně rýchlejší příchod digitalizace.

    “Rok 2020 byl pro online svět kvůli následkům pandemie klíčový. Minulé roky dosahovaly výdaje na online reklamu konstantní růst od 8 % do 12 %. Tento rok se však vymknul z běžných kolejí a v období března, dubna a začátku května došlo k výraznému poklesu výdajů do reklamy z důvodu nejistotu o budoucnost. Následně však po uvolnění opatření došlo k obrovskému růstu a v naší agentuře jsme pocítili velký růst v digitalizaci. Dokonce více našich klientů, kteří disponují nejen e‑shopem, ale i kamennými prodejnami, začalo považovat za klíčovější práci s e‑shopom než s vlastními prodejnami. Největší nárůst jsme však zažili v období zaří/​říjen, kdy e‑shopy procházejí do klíčové části roku a Vánoc.”

    Podobný vývoj zaznamenala i agentura PTAgroup, která navíc počítá s vyššími nákupními nároky spotřebitelů v příštím roce.

    “V roce 2021 předpokladáme navýšení samotných e‑commerce subjektů a také stále větší přesah offline provozů do online prostředí.
    S vysokou pravděpodobností se úspěšné e‑shopy budou muset přizpůsobit “normám”, které budou i vlivem pandemie zákazníci nadále vyžadovat. Jedná se zejména o online prezenci, možnosti plateb, vrácení zboží, dopravy, výdejních míst a podobně. Jednoduše nároky bežného zákazníka na uskutečnění online nákupu se budou zvyšovat a úspěšní hráči budou muset jít s dobou a “ulehčiť” zákazníkovi cestu k nákupu jak se jen dá.”

    Jak se na jaře s neznámou situací popasovala agentura Basta digital?

    “Covid-19 překvapil více odvětví. U našich klientů jsme zaznamenali obrovský nárůst prodeje sportovního vybavení, společenských her a i zdravotnických prostředkov. Z hlediska logistiky jsme zaznamenali prodlouženou dobu dodání zejména u klienta se zdravotnickými potřebami, kde jsme zaznamenali meziroční nárůst objednávek o 130 %. Sledovali jsme také transformaci různých e‑shopů, které diverzifikovaly svoje standardní portfolio produktů o dezinfekci, roušky nebo štíty na obličej. V období první vlny jsme klientům na základě interního checklistu připravili webová a strategická doporučení, aby se s novou situací vyrovnali co nejefektivněji.”

    • Pokud vás zajímá podrobný pohled na první vlnu pandemie a její dopad na slovenský online trh, přečtěte si shrnutí průzkumu společnosti KPMG a agentury ui42.

Zamiřte na srovnávače zboží

Srovnávače zboží mají jako podpůrné marketingové kanály na Slovensku velkou popularitu. První kroky zahraničního e‑shopu by proto měly vést právě sem. Potvrzuje to i agentura Basta Digital:

“Tieto platformy sú výborné na získanie nových zákazníkov, pretože sa spotrebitelia často nachádzajú v poslednej fáze nákupu (hľadajú nižšiu cenu, porovnávajú si cenu za dopravu, overujú si obchod recenziami alebo hľadajú reálne skúsenosti s produktom). Porovnávače slúžia pre nich aj na prieskum trhu, pretože majú všetky dostupné značky pod jednou strechou. Ich ďalšou veľkou výhodou je aj to, že ponúkajú rôzne marketingové aktivity (zasielanie newsletterov, PPC kampane, banery na webe), ktorých súčasťou sú produkty e‑shopov. Taktiež získavajú recenzie, vďaka čomu sa v očiach zákazníkov stávajú  hodnovernejšími.”

Co všechno radí před startem zkontrolovat Marek Ivančík?

  • konzistentnost dat v produktovém feedu (správně vyplněné PRODUCTNAME, DESCRIPTION, varianty produktů, alternativní obrázky produktů)
  • existující produktové kategorie pro dané produkty
  • konkurenci v relevantních kategoriích
  • cenovou konkurenceschopnost, dostatečnou konkurenceschopnost v dostupnosti a délce dodání zboží

“Ak hovoríme o obľúbenosti porovnávačov na Slovensku z pohľadu počtu vyhľadávaní, evidujeme malú zmenu poradia. Jednotka na trhu podľa počtu vyhľadávania je aj naďalej  Heureka. Zaujímavosťou je, že na druhej pozícii prišlo k zmene medzi Favi a GLAMI. Porovnávač Favi bol v roku 2021 so svojím počtom vyhľadávaní na druhom mieste. V tomto roku sa však objem znížil a na druhé miesto sa dostalo GLAMI. Otatné pozície sa nezmenili (podľa hľadanosti Biano, Najnakup, Pricemania, Shopalike). Čo považujeme za zaujímavé je, že medziročne klesol podiel hľadanosti cenových porovnávačov o 63 %, čo značí, že sa život vrátil do normálu.”

Pro bezchybný start na srovnávači potřebujete XML soubor v požadovaném formátu. Nejste si jistí, že splní požadavky dané platformy? Zkontrolujte jeho stav pomocí bezplatného auditu feedu. Získáte kompletní analýzu a doporučení, jak ho s Mergadem opravit.

Udělejte si bezplatný Audit feedu
  • zlepšíte kondici vašeho feedu a získáte doporučení na jeho opravu
  • rychlá a bezplatná technická analýza

Své služby nabízí na Slovensku několik špičkových srovnávačů. Na které by měly vést první kroky e‑shopu? PPC specialista Marek Ivančík radí:

“Oslovenie porovnávačov záleží na portfóliu produktov. Určite by sme odporúčali testovať viaceré slovenské porovnávače. Od všeobecnejších ako Heureka.sk, Pricemania.sk, po konkrétnejšie ako napr. GLAMI, Favi a Biano. Odporúčali by sme zbierať spätnú väzbu od zákazníkov, čo pomáha budovať dôveryhodnosť e‑shopu (Overené zákazníkmi, Glami TOP).”

Heureka

Univerzální srovnávač zboží Heureka je na Slovensku jedničkou mezi spotřebiteli i e‑shopy. V jejím portfoliu naleznete široké spektrum sortimentu a značek od tisícovek e‑shopů. Uživatelé při nakupování sledují recenze od ostatních zákazníků, hodnocení dostupnosti zboží i cenu dopravy. Výhodu oproti konkurenci získá e‑shop s odznakem Ověřeno zákazníky, který je zárukou kvalitní a výhodné nabídky.

NajNakup

NajNakup je druhý nejoblíbenější srovnávač na Slovensku a pokrývá rozsáhlé množství sortimentu z více než 8000 e‑shopů. Zaměřuje se na vyhledání nejlepší ceny produktu na trhu. Zapojeným obchodníkům nabízí certifikát „Najnakup – Obchod doporučený zákazníky“, který vydává na základě kladných hodnocení zákazníků, kteří již nakoupili.

Pricemania

Pricemania je další velký srovnávač na slovenské e‑commerce scéně. Ve svém portfoliu má na výběr přes 800 tisíc produktů v kategoriích jako elektronika, oblečení, kosmetika či jídlo. Inzerující e‑shopy mohou získat certifikát Ověřený obchod, který představuje dlouhodobě kladně hodnocené obchodníky.

GLAMI

Mezinárodní srovnávač GLAMI, který kromě Slovenska najdete v dalších 17 státech, se specializuje primárně na módu a doplňky. Spotřebitelé ho využívají především jako poradce pro vyhledání výhodných cen a nákup oblečení. Ze svých služeb srovnávač nabízí věrnostní program GLAMI TOP, který e‑shopům pomáhá zviditelnit značky.

  • Pokud již na tomto srovnávači inzerujete, expanze na jeho slovenskou verzi je jednoduchá. Stačí vám XML feed v angličtině. O jeho stoprocentní stav se postará Mergado.

Favi

V katalogu cenového srovnávače Favi najde zákazník zboží ze segmentů nábytek, dekorace a koupelnový a zahradní sortiment. Na Slovensku funguje od roku 2016 a spolupracuje s více než 600 e‑shopy. Obchodníci mají možnost sbírat recenze od nakupujících, které zlepšují celkový dojem značky a produktů.

  • Pokud v e‑shopu nabízíte tento typ zboží, inzerce na Favi je více než na místě.

Biano

Specializovaný srovnávač zboží Biano se zaměřuje na kategorie bydlení, doplňků a potřeb pro rekonstrukci. Kromě širokého výběru poskytuje nakupujícím rady a tipy od interiérových designérů a architektů. Na Bianu tak zákazníci najdou nejen inspiraci, ale rovnou i daný produkt nakoupí.

ShopAlike

Evropský srovnávač ShopAlike má zastoupení ve 13 evropských zemích včetně Slovenska. Nabízí tím celoevropské pokrytí a možnosti pro nenáročnou expanzi. V jeho nabídce najde zákazník nábytek, oblečení a doplňky.

  • Zalistování do ShopAlike je jednoduché – máme pro vás tipy, jak na to.

Vsaďte na nejpoužívanější způsoby dopravy a platby

Mezi nejpoužívanějšími metodami platby dlouhodobě dominuje možnost dobírky, jíž dávají přednost až dvě třetiny nakupujících. Pomalu ji dohání online platba platební kartou nebo převodem na účet. Ústup dobírky pozoruje i srovnávač Heureka, který v souvislosti s pandemií zaznamenal platby kartou.

Z pohledu e‑shopaře je důležitý výběr platební brány. Mezi slovenskými obchodníky jsou rozšířené domácí společnosti, ověřené celosvětové platformy i platební brány jednotlivých bank.

  • poskytovatel online plateb českého původu GoPay
  • celosvětově působící společnost PayU
  • česká firma Comgate
  • mezinárodní platforma PayPal
  • slovenská společnost TrustPay
  • slovenská platforma Besteron
  • zahraniční společnost Fondy
  • maďarská platforma BARION

U slovenských zákazníků při nakupování jednoznačně vyhrává pohodlí. Přes 83 % online nakupujících si nechává balíky doručit domů. Následuje doručení na poštu, vyzvednutí zásilky v práci a stále populárnější je využívání odběrného místa.
Necelá polovina zákazníků však opustí nákupní košík před objednáním zboží kvůli nedostatečným možnostem dopravy. Rozhodující je proto i flexibilita e‑shopu a širší nabídka způsobů dopravy.

Nevíte si rady s nastavením dopravy pro srovnávače a reklamní systémy? Spolehněte se na Mergado, pomocí kterého zvládnete tento úkon nastavit na pár kliků.

Které způsoby dopravy se využívají na Slovensku nejčastěji?

1. Slovenská pošta

Frekventovaný způsob přepravy na Slovensku těží hlavně z rozsáhlé sítě poboček. Výhodou je i možnost dobírky a platby předem. Zákazníci jsou na služby Slovenské pošty a její fungování zvyklí, a proto by tato možnost dopravy neměla na e‑shopu chybět.

2. Kurýrní společnosti

Další oblíbenou možností jsou přepravní společnosti. Mezi nejrozšířenější patří DPD, Geis Parcel, GLS nebo DHL. Slováci si rádi vybírají z více alternativ dodání balíku, oceňují moderní systém notifikací či úpravy dat a doručení zásilky již druhý den po objednání. Vyjděte potenciálním zákazníkům vstříc a při výběru kurýrní firmy se přizpůsobte jejich požadavkům.

3. Osobní vyzvednutí na prodejně nebo v odběrném boxu

Kombinace e‑shopu a kamenného provozu představuje konkurenční výhodu, a to zejména pro zákazníky, kteří nechtějí platit za dopravu. Možností je i vyzvednutí v samoobslužném boxu, které lidé aktuálně vyhledávají kvůli bezkontaktnímu a bezpečnému vyzvednutí zásilky.

4. Packeta a Uloženka

Síť výdejních a podacích míst Packeta pokrývá již většinu velkých měst na Slovensku. Zákazníci preferují tento způsob stále častěji – balík si vyzvednou v libovolném čase a jeho ceny jsou srovnatelné se Slovenskou poštou.

Uloženka funguje podobně a poskytuje logistické služby pro internetové obchody. Její výhodou je propojení služeb se Slovenskou poštou, Českou poštou a společností DPD.

Od roku 2019 mají slovenští e‑shopaři možnost využít Google Nákupy. Pro e‑shop je to velmi efektivní forma propragace, kterou nakupující často používají. Také Mergado ji plně podporuje.

Zúročte tipy odborníků na slovenskou e‑commerce

Jak je na tom Slovensko ve srovnání se sousedními zeměmi? Na co by se měl zahraniční e‑shop připravit, pokud chce vstoupit na slovenský trh? Specialisté z agentury Basta digital vnímají jasné rozdíly zejména mezi Českem, Polskem a Maďarskem.

“Aj keď trh v Česku je veľmi podobný tomu nášmu, rozdiely oproti našim susedom sú viditeľné. Česká e‑commerce je výrazne rozvinutejšia ako naša. Nachádza sa tam viac konkurentovje náročnejšie dosahovať želané výsledky, platba na dobierku je pre tento trh povinná jazda. Naopak v Maďarsku nájdete príležitostí ako podnikať hneď niekoľko. Inzercia na trhu je stále lacná. V niektorých segmentoch stačí vytvoriť dôveryhodnú stránku. Pozor však na komunikáciu, Maďari sú patrioti. Dôvera k zahraničným eshopom je nízka.

Slováci sú naopak veľmi senzitívni na cenu a majú radi rýchle spôsoby doručenia alebo osobný odber. Okrem toho veľmi pozitívne reagujú pri segmentoch, ako je napríklad móda, na zákaznícky servis.“

PPC specialista Libor Toporcer z agentury Invelity vidí ve slovenském trhu potenciál pro zahraniční e‑shopy.

“Slovenský trh nie je ničím extra špecifický. Medzi top zdroje návštev a konverzií patria hlavne Google kampane, a to nákupné a vo vyhľadávaní. Určite netreba zabudnúť na Heureku a konzistentné budovanie značky na Slovensku. Súčasný trh nie je ale pripravený na rasty. Cieľom je skôr optimalizácia nákladov. ”

Odborníci z PTAgroup mají s expanzí dlouholeté zkušenosti a obchodníkům doporučují, aby toho domácím spotřebitelům přizpůsobili co nejvíce.

“Medzi kľúčové veci pri vstupe na akýkoľvek nový trh radíme najmä lokalizovanú verziu e‑shopu, ideálne aj supportu, populárne možnosti platby a dopravy. Odporúčame aj spustenie minimálne základných výkonnostných kanálov s použitím produktového feedu (Google Nákupy, porovnávače cien, sociálne siete ako Facebook a Instagram).”

Shrnutí

  • Vývoj slovenské e‑commerce jasně následuje celosvětovou popularitu internetového prodeje a nahrává i obchodníkům ze zahraničí.
  • Pohodlí online nákupu si dopřeje na Slovensku stále více lidí, kteří se nebojí vyzkoušet nové technologie a za produkty bez environmentální zátěže si připlatit.
  • Typický slovenský zákazník se však podívá nejdříve na cenovku, potom na dopravce a na závěr ho zláká přidaná hodnota v podobě slevy.
  • Při expanzi nezapomeňte na aktuální průzkum domácího trhu, nákupního chování obyvatel a legislativy dané země.
  • Na rozběh i pokročilé podnikání využijte porovnávače zboží a úpravu feedu svěřte do rukou Mergada, který ho vyladí do perfektní formy.

Vyzkoušet Mergado na 30 dní zdarma

Petra Marková

Slovenský trh a libozvučnou slovenštinu má v Mergadu na starosti content specialistka Petra. Textuje, bloguje, překládá a s vášní tvoří obsah na sociální sítě. A když zrovna nehledá ta správná slova, věnuje svůj čas své bytové džungli, pečení, kavárnám nebo cestování.