Představte si situaci, že máte zvířecího mazlíka, kterého máte rádi a pravidelně ho krmíte (jinak by vám stačil plyšák). Jenže jste v poslední době docela vytížení a taky roztržití. Díky tomu zapomenete, že vám včera došel poslední zbytek mazlíkova krmení. Navíc krmíte krmivem, které v místním zverimexu nemají a spoléháte na on-line zdroje. Sednete tedy k počítači, hledáte e‑shop, kde mají vaši značku skladem a objednáváte. Zvládli jste to. Dneska ještě zaimprovizujete, zítra krmení dorazí a vše je zase v pořádku, mazlík je spokojen.
Linka je jasná, chcete mazlíka zasytit tím, co má rád, a to co nejdříve. V tu chvíli vám nejde ani tak o cenu, ale hlavně, aby to bylo doma co nejdříve.
Představte si, jak budete v této situaci reagovat na tuto nabídku:
Ukázka ze Zboží.cz
Většina klientů si v této situaci ráda připlatí, když bude mít jistotu, že zboží přijde co nejdříve.
Pro e‑shopy z toho plyne, že dostupnost je potřeba vyplňovat pořádně. Často se setkáváme s klienty, kteří zboží na skladě mají, ale díky chybně uváděné dostupnosti přicházejí o spousty objednávek!
Optikou e‑shopu
Pohled e‑shopu na to, co vyplnit do elementu DELIVERY_DATE, může být různý.
Naříklad při zboží skladem:
- e‑shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za jak dlouho bude zboží u zákazníka, tedy DELIVERY_DATE = 1 (většina přepravců doručí balíček na druhý den)
- e‑shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za kolik dní od přijetí platby zboží odešle DELIVERY_DATE = 0 (odesílá ve stejný den)
Oba e‑shopy mají zboží skladem, ale jejich nabídka ve vyhledávačích zboží se bude zobrazovat jinak. První bude mít nabídku s dostupností do 3 dnů druhý skladem.
Takových situací může nastat více např. vyplníte jako dostupnost 4 místo 3 a už vaši nabídku návštěvníci Heureky nebo Zboží.cz vidí s dodáním do týdne. Další “zlomy” nastávají s dostupností 8 a 15.
Nabídka do týdne se ještě do top pozic (biddovaných) dostane podle toho, jakou dostupnost uvádí konkurence. Ale s tou “do 14 dnů” už to bude mít biddovací automat velmi těžké a pravděpodobně vás na ty pozice, po kterých tak toužíte nedostane.
Jak odhalit produkty s hraniční dostupností
Nejjednodušší je si udělat audit feedu (zdarma), ve kterém se o takových položkách (a taky o dalších problémech) dozvíte.
Ukázka výsledku z auditu
Pokud už Mergado používáte, můžete si zkontrolovat, jaké všechny hodnoty (+ kolika a jakým produktům) do elementu DELIVERY_DATE vyplňujete. To zjistíte na stránce Pravidla -> Upravit elementy -> a klik na hamburger menu ikoku u elementu DELIVERY_DATE.
Jak zobrazuje Heureka a Zboží.cz dostupnost
Pro doplnění přikládáme přehled o tom, jak Heureka a Zboží.cz zobrazuje dostupnost podle hodnot v DELIVERY_DATE.
Heureka
- skladem — 0
- do 3 dnů — 1 – 3
- do týdne — 4 – 7
- do 2 týdnů — 8 – 14
- do měsíce — 15 – 30
- více než měsíc — 31 a více
- info v obchodu — pokud dodací dobu neuvádíte
Dokumentace: https://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/zbozi-xml-feed/specifikace-xml-feedu
Zboží.cz
- skladem — 0
- do 3 dnů — 1 – 3
- do týdne v e‑shopu — 4 – 7
- více jak týden — 8 – 30
- na dotaz — 31 a více
Dokumentace: https://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/zbozi-xml-feed/specifikace-xml-feedu
Závěrem dvě doporučení. V prvé řadě se zamyslete nad tím, zda správně uvádíte dostupnost v DELIVERY_DATE. I malá revize může způsobit velké změny v objednávkách! Mimo zamyšlení si také zjistěte, jak je na tom vaše nabídka a zkontrolujte si feed rovnou.
Občas jsme se setkali i s eshopy, které s dostupností podváděly — uváděly, že mají všechno zboží skladem, i když to nebyla pravda. Tento nepoctivý přístup důrazně nedoporučujeme. Jednak vám vytváří naštvané klienty (kteří vám to vrátí v hodnocení eshopu), druhak dostupnost kontrolují samotné vyhledávače a v případě nesrovnalostí vám mohou inzerci kompletně zablokovat!