Proč biddingové automaty nepřináší maximální výsledky — 3. díl — hned, nebo až za tři dny?

Jiří Guňka
31. 8. 2016
3 minuty čtení
Biddingové automaty - 3. díl

V předchozích dílech jsme řešili spárovanostsprávnou cenu produktu. Dnes budeme pokračovat dalším faktorem, který může rozhodnout mezi tím, jestli vaše skvělá biddingová strategie (ať už s automatem nebo bez něj) uspěje.

Představte si situaci, že máte zvířecího mazlíka, kterého máte rádi a pravidelně ho krmíte (jinak by vám stačil plyšák). Jenže jste v poslední době docela vytížení a taky roztržití. Díky tomu zapomenete, že vám včera došel poslední zbytek mazlíkova krmení. Navíc krmíte krmivem, které v místním zverimexu nemají a spoléháte na on-line zdroje. Sednete tedy k počítači, hledáte e‑shop, kde mají vaši značku skladem a objednáváte. Zvládli jste to. Dneska ještě zaimprovizujete, zítra krmení dorazí a vše je zase v pořádku, mazlík je spokojen.

Linka je jasná, chcete mazlíka zasytit tím, co má rád, a to co nejdříve. V tu chvíli vám nejde ani tak o cenu, ale hlavně, aby to bylo doma co nejdříve.

Představte si, jak budete v této situaci reagovat na tuto nabídku:


zbozi-ukazkaUkázka ze Zboží.cz

Většina klientů si v této situaci ráda připlatí, když bude mít jistotu, že zboží přijde co nejdříve.

Pro e‑shopy z toho plyne, že dostupnost je potřeba vyplňovat pořádně. Často se setkáváme s klienty, kteří zboží na skladě mají, ale díky chybně uváděné dostupnosti přicházejí o spousty objednávek!

Optikou e‑shopu

Pohled e‑shopu na to, co vyplnit do elementu DELIVERY_DATE, může být různý.

Naříklad při zboží skladem:

  • e‑shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za jak dlouho bude zboží u zákazníka, tedy DELIVERY_DATE = 1 (většina přepravců doručí balíček na druhý den)
  • e‑shop vyplní hodnotu DELIVERY_DATE ve významu, za kolik dní od přijetí platby zboží odešle DELIVERY_DATE = 0 (odesílá ve stejný den)

Oba e‑shopy mají zboží skladem, ale jejich nabídka ve vyhledávačích zboží se bude zobrazovat jinak. První bude mít nabídku s dostupností do 3 dnů druhý skladem.

Takových situací může nastat více např. vyplníte jako dostupnost 4 místo 3 a už vaši nabídku návštěvníci Heureky nebo Zboží.cz vidí s dodáním do týdne. Další “zlomy” nastávají s dostupností 8 a 15.

Nabídka do týdne se ještě do top pozic (biddovaných) dostane podle toho, jakou dostupnost uvádí konkurence. Ale s tou “do 14 dnů” už to bude mít biddovací automat velmi těžké a pravděpodobně vás na ty pozice, po kterých tak toužíte nedostane.

Jak odhalit produkty s hraniční dostupností

Nejjednodušší je si udělat audit feedu (zdarma), ve kterém se o takových položkách (a taky o dalších problémech) dozvíte.

audit-hranicni_hodnotaUkázka výsledku z auditu
           
Pokud už Mergado používáte, můžete si zkontrolovat, jaké všechny hodnoty (+ kolika a jakým produktům) do elementu DELIVERY_DATE vyplňujete. To zjistíte na stránce Pravidla -> Upravit elementy -> a klik na hamburger menu ikoku u elementu DELIVERY_DATE.

pravidla

hodnoty elementu

Jak zobrazuje Heureka a Zboží.cz dostupnost

Pro doplnění přikládáme přehled o tom, jak HeurekaZboží.cz zobrazuje dostupnost podle hodnot v DELIVERY_DATE.

Heureka

  • skladem — 0
  • do 3 dnů — 1 – 3
  • do týdne — 4 – 7
  • do 2 týdnů — 8 – 14
  • do měsíce — 15 – 30
  • více než měsíc — 31 a více
  • info v obchodu — pokud dodací dobu neuvádíte

Dokumentace: https://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/zbozi-xml-feed/specifikace-xml-feedu

Zboží.cz

  • skladem — 0
  • do 3 dnů — 1 – 3
  • do týdne v e‑shopu — 4 – 7
  • více jak týden — 8 – 30
  • na dotaz — 31 a více

Dokumentace: https://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/zbozi-xml-feed/specifikace-xml-feedu

Závěrem dvě doporučení. V prvé řadě se zamyslete nad tím, zda správně uvádíte dostupnost v DELIVERY_DATE. I malá revize může způsobit velké změny v objednávkách! Mimo zamyšlení si také zjistěte, jak je na tom vaše nabídka a zkontrolujte si feed rovnou.

Občas jsme se setkali i s eshopy, které s dostupností podváděly — uváděly, že mají všechno zboží skladem, i když to nebyla pravda. Tento nepoctivý přístup důrazně nedoporučujeme. Jednak vám vytváří naštvané klienty (kteří vám to vrátí v hodnocení eshopu), druhak dostupnost kontrolují samotné vyhledávače a v případě nesrovnalostí vám mohou inzerci kompletně zablokovat!

Jiří Guňka

Jirka má 10 letou praxi ze světa e‑commerce. Nejprve působil jako konzultant v marketingové agentuře BESTETO. Je odborníkem na bidding, který školí v rámci Mergado Academy. Kromě školení pracuje na rozvoji produktů firmy Bidding FoxFeed Image Editor.