Jak začít prodávat na marketplace
Registrace 🖊️
Po výběru platformy vás bude čekat registrace a pečlivé nastavení prodejního účtu.
Doporučujeme si důkladně prostudovat smluvní podmínky a pravidla platformy, protože se mohou napříč marketplaces lišit. Při registraci vás bude čekat vyplnění všech potřebných informací o vaší firmě a produktech včetně daňových a obchodních dokladů a výpisů z rejstříku. Počítejte i s nastavením podmínek pro vrácení zboží, reklamační podmínky a ceník dopravy.
🇩🇪 Pokud se rozhodnete pro expanzi do Německa, marketplace po vás bude chtít registrační číslo LUCID. V souvislosti se zákonem o evidenci obalů se do systému LUCID musí registrovat všichni výrobci a distributoři, kteří v Německu uvádějí na trh produkty s obaly, včetně firem prodávajících na online tržištích.
🇦🇹 V Rakousku si zase dejte pozor na na rozšířenou odpovědnost výrobce (EPR), která se týká obalů, elektrických a elektronických zařízení, baterií a jednorázových plastů. Prodejci, kteří nemají sídlo nebo daňovou rezidenci v Rakousku, jsou povinni pověřit zplnomocněného zástupce, který je zodpovědný za plnění povinností vyplývajících ze směrnice EPR a jejich jménem provede registraci v portálu EDM. Ověření registrace a následné přidělení čísla GLN se provádí na konci každého čtvrtletí.
Napárování a zalistování produktů 💻
Marketplaces, stejně jako srovnávače, používají pro identifikaci produktů kódy, nejčastěji EAN, ISBN, atd. Pomocí nich se vaše zboží propojí s interním katalogem produktů, které již na marketplaces existují.
Pokud vaše produkty na tržišti ještě nejsou, je potřeba je zalistovat. Marketplace bude po vás chtít dodat produktová data, jako je název produktu, cenu, popis produktu, fotografie, a další povinné parametry. Obecně platí, že čím více informací, tím lépe. Jak pro marketplace, který vás bude vnímat důvěrněji, tak pro zákazníka, který najde o produktu vše, co potřebuje, aniž by vás musel kontaktovat. Zákazníci také rádi používají při vyhledávání filtry, tím pádem čím více hodnot uvedete, tím pravděpodobněji se ve výsledcích zobrazíte.
Pokud vám chybí některý z povinných parametrů, jako je například EAN, doporučujeme využít bezplatných produktových databází, jako je Icecat, EAN Search a GS1, které vám pomohou data doplnit a zajistit jejich správnost.
💡 Vzhledem k tomu, že požadavky jednotlivých marketplaců na podobu produktových dat se liší, pro párování produktů na marketplace i úpravu produktových dat (feedu) se doporučuje použít některý ze specializovaných nástrojů. Tyto nástroje znají specifikaci daných tržišť a vaše produkty jim dodají v takové podobě, kterou platformy vyžadují. Díky tomu se vyhnete špatné viditelnosti napříč nabídkami, popřípadě zamítnutí nabídky ze strany marketplace.