Kdo je Michal Trousil
Marketér. Dříve pracoval pro portál Centrum.cz či marketingovou agenturu. Dnes působí jako živnostník a poskytuje svým klientům marketingové služby. Získal certifikaci Mergado a dokazuje, že práci ve špičkové kvalitě odvádí nejen početné týmy, ale i jednotlivci.
Michale, popiš prosím své podnikání. Co tě živí?
Živí mě optimalizace zbožových srovnávačů, tedy v praxi spíše přinášení zisku z těchto srovnávačů.
Poskytuješ i jiné služby? SEO, PPC…
Neposkytuji. Ale mám kolem sebe další freelancery, kteří se právě tímto zabývají a vzájemně si pomáháme tak, aby to pro klienta bylo co nejefektivnější.
Jak jsi se dostal k tomuto podnikání?
Začal jsem v roce 2006 prací na portálu Centrum.cz v dobách jeho největší slávy. Po dvou letech jsem se dostal do jedné velké agentury. Tam jsem se po snažil prosadit, abychom dělali i zbožové srovnávače. Bohužel v této agentuře na to nebyl prostor, možná ani srovnávače nebyly tak daleko jako dnes. Firmy jejich důležitost tak intenzivně nevnímaly, takže se to nepovedlo. Zhruba po roce “nátlaku” jsem se rozhodl, že odejdu a že budu srovnávače dělat sám. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí.
Pro jaké klienty dnes pracuješ? Spojuje je něco?
Spojuje je to, že mají zájem, aby jejich podnikání fungovalo. Chtějí zbožáky řešit a jsou rozumní. Spousta klientů, se kterými jsem se potkával dříve, měla potenciál k tomu, posunout inzerci s relativně malým úsilím hodně dopředu, ale řešili pořád nějaké nesmysly. Na nichž naše spolupráce většinou skončila.
Takže se dá říct, že se někteří klienti svou vlastní vůlí připravují o část úspěchu?
Jednoznačně. Fascinuje mě, kolik klientů pořád přemýšlí stylem: „Já do marketingu dám maximálně tolik.“ V případě, kdy máme nový kanál s nákladovostí 3% při marži 25% a zavolám mu, že je potřeba trochu navýšit rozpočet, tak řeší: „A co teda škrtneme?“ Přestože už má osekané víceméně všechny kanály, které nefungují.
Je časté, že mají klienti fixní rozpočty nebo se ti daří je přesvědčovat na podíl nákladů na obratu a pak máš volno ruku, kolik utratíš?
U klientů, se kterými dlouhodobě spolupracuji, je to naštěstí ta druhá varianta. Zrovna včera jsme s jedním klientem navyšovali rozpočet pro Google nákupy o 50%, protože jsme snížili nákladovost z 15% na 4% při zachování objemu tržeb.
Můžeš uvést příklady klientů, pro které pracuješ?
Můžu. Třeba Všenastolnítenis.cz, což je největší prodejce a dovozce věcí na stolní tenis. Teď nově Idea-nábytek.cz, kde zatím nejsou výsledky, ale je to nový klient, který se ke mně dostal na doporučení přes jiného klienta. Z těch známých třeba Donpealo.cz, což je prodejce doutníků a lihovin. Pak mám hodně klientů, kteří jsou známí spíše ve svém oboru.
Je nějaký typ klienta, pro kterého bys nepracoval? Jsou eshopy, kdy majitel sedí doma v obýváku a na marketing má 1000Kč. Uměl bys pomoci i takovému klientovi?
Tím, že se zaměřuju na výkon, tak jsem schopen spolupracovat i s člověkem, který má malý budget. Těch tisíc korun je hodně málo, to je tak na dobití kreditu, ale tím, že všechno, co dělám, je zaměřeno na výkon a zisk, tak když vezmeme klientových 5 000Kč a vyděláme mu 10 000Kč, tak pak není problém to rozvíjet dál. Mám i několik klientů typu maminka na mateřské, která rozjíždí eshop, kde jsme domluvení na výkonové odměně, protože momentálně nemá na pořádnou investici do inzerce, ale z mého pohledu je to zajímavý eshop s dobrým potenciálem, takže spolu spolupracujeme.
Takže pracuješ nejen za fixní odměny, ale i za podíl na zisku? Jsou u tebe možné oba modely?
Možné jsou oba modely, nicméně výkonový model používám ve výjimečných případech. Je zajímavý spíše pro klienty, kteří v dané chvíli opravdu nemůžou vzít 5 — 10.000 korun a investovat je. U větších firem, tento model v 99% nenabízím, protože ve finále klienta vyjde na víc peněz, než při běžné hodinové sazbě.
Děkuji za rozhovor Michale.