Rakousko není jen Mozartova hudba a jódlování v Tyrolsku. Rakousko je bohatá země, která svým obyvatelům nabízí slušnou životní úroveň, jež po vstupu vašeho e‑shopu do zdejší e‑commerce přímo volá. Pojďme si ukázat, jaká úskalí musí online prodejci v této německy mluvící zemi splňovat.

Podmínky na trhu

Rakousko má přes 8,5 milionu obyvatel. Celkové HDP dělá 374 miliard USD, podle hodnocení Světové banky HDP na obyvatele je Rakousko 23. nejbohatší zemí. Penetrace internetu je zde velmi vysoká, necelých 90 % Rakušanů internet pravidelně používá. Podle průzkumu webu export.gov v loňském roce nakoupilo zboží online na 62 % Rakušanů ve věku 16 až 74 let, obrat ecommerce v tomto roce činil 7,9 miliardy dolarů. Průzkum export.gov také poukazuje na fakt, že téměř polovina rakouských obyvatel používá k vyhledávání zboží online smartphony a 23 % z nich přes smartphone přímo nakupuje. Trend online nákupu prostřednictvím mobilních zařízení bude pokračovat, předpokládá se, že do roku 2021 dosáhne 73,4% růstu. Populární sociální sítě, na kterých se Rakousku vyplatí inzerovat, jsou zejména Facebook, Twitter a Youtube.

Chování rakouských zákazníků

V Rakousku se využívání technologií pro nákup online neomezuje pouze na mladší generace. Starší zákazníci, jejichž počet roste velkým tempem, pro uskutečnění nákupu na internetu disponují dostatkem technických znalostí i financí. Dotazník firmy Statistik Austria z roku 2016 uvádí 75% Rakušanů, že na internetu hledá specifikace produktů a srovnává jejich ceny předtím, než provede nákupy. Podle článku Eshopworld byli roce 2016 nejčastějšími zákazníky e‑shopů muži ve věku 35 – 44 let, druhou největší skupinou pak byli mladí lidé mezi 25 a 35 lety.

Vyhledávače a srovnávače

Rakouskému online trhu dominuje Amazon (615 milionů dolarů v roce 2016). Následují ho velcí prodejci jako Zalando, Universal, Otto nebo Tchibo. Rakušané také často nakupují na e‑shopech ze sousedních států, kvůli jazykovým podobnostem zboží nejčastěji pořizují z německých e‑shopů. Rakouští zákazníci v roce 2017 utratili online 7,9 miliardy dolarů, 4,3 miliardy dolarů z těchto nákupů přitom šlo do kapes zahraničním e‑shopům. Podle webu export.gov se Rakousko v rámci EU řadí na 3. místo v online nakupování od zahraničních maloobchodníků.

Nejznámější zbožové srovnávače v Rakousku

Geizhals

Geizhals je nejčastěji navštěvovaný rakouský zbožák s tradicí od roku 1996. Zabývá se srovnáváním cen pro hardware, software, video/​foto, spotřební elektroniku, sport, volný čas a domácnost.

Idealo

Rakouská mutace Idealo je zde jedním z nejoblíbenějších vyhledávačů zboží. Najdete zde víc jak 18000 e‑shopů a přes 100 milionů produktových nabídek. Není zde možné biddovat, inzerce se zobrazuje jen na základě ceny zboží. Pomocí Mergada dokážete data pro Heureku či Zboží.cz překonvertovat na data pro Idealo.

Preisjäger

Preisjäger je lovec cen, který se zabývá hledáním, sdílením, diskutováním a hodnocením nejlepších nabídek rakouských e‑shopů. Nabídky nesdílí pouze e‑shopy, ale i komunita uživatelů.

Preisvergleich

Preisvergleich je jeden z menších zbožáků. Najdete na něm přes 10 milionů produktových nabídek z více jak 400 obchodů. Stále se na něm proto vyplatí inzerovat. Kromě zboží rakouských e‑shopů přináší nabídky zahraničních zásilkových firem.

Ladenzeile

Ladenzeile je další rakouská mutace německého zbožáku. V produktových nabídkách tohoto srovnávače najdeme vše od módy, bot, doplňků, šperků, hodinek až po nábytek. Mergado s Visual Meta v současnosti navazuje užší spolupráci. Pokud zvažujete obchodování skrze Ladenzeile (či Shopalike), můžete se v Mergadu těšit na rozsáhlou nápovědu, která vám pomůže zvládnout všechna úskalí inzerce na těchto zbožácích.

Specializované srovnávače

Zalando

Zalando patří ke špičce mezi prodejci módy. Jeho sortiment sestává z téměř 2000 mezinárodních značek a přibližně 250000 produktů. Navštíví ho více než 200 milionů zákazníků za měsíc. Zalando obchoduje v téměř dvou desítkách evropských států, v nedávné době vstoupilo také do České republiky.

Ottoversand a Heine

OttoversandHeine jsou další dva známé srovnávače módy, na nichž se tento sortiment vyplatí inzerovat.

Formáty podporované Mergadem

To je pro dnešek vše. V zítřejším pokračování vám představíme, jaké platby v Rakousku nejvíce fungují a jakou dopravu zde využívat. Opět připojíme několik tipů, jak upoutat co nejvíc rakouských zákazníků.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.