Dopravci a druhy plateb
Na Slovensku najdete několik druhů dopravců. Mezi ty oblíbené stále patří Slovenská pošta. Konkurencí jí jsou soukromé subjekty jako PPL, DPD či Zásilkovna. Do obliby se čím dál tím víc dostává osobní odběr. Hlavním rozhodovacím faktorem je přirozeně rychlost doručení zboží a přehlednost expedice.
Slováci stále rádi platí v hotovosti či dobírkou. Obliba plateb online kartou či bankovním převodem však každý rok podstatně narůstá.
Trendy pro rok 2018
Na středoevropském trhu se v počtu e‑shopů na počet obyvatel drží Slovensko na druhém místě za Českou republikou. Na Slovensku se silně projevuje trend nakupování z mobilních zařízení. Předpokládá se, že v blízké době ještě poroste. Změny v roce 2018 přinese také nástup GDPR. O této problematice jsme psali zde.
Obliba online nakupování také znamená nároky na jednoduché vrácení či výměnu zboží. Je proto dobré nezapomenout ani na kamenné prodejny a jejich propojení s online nákupem.
Vlivy a trendy, kudy se ecommerce bude ubírat, se neliší od těch, které čeká západní Evropa. V předchozím článku jsme nastínili možnosti, které přináší mobilní a responzivní web, sociální média, platby na míru či personalizace.
Dalším skloňovaným pojmem je virtuální realita, která v online nakupování představuje silný nástroj, jak zákazníkům v teple domova komplexně představit vaše zboží. Tento trend, který se na západě začíná pomalu rozšiřovat, přináší nový rozměr pro marketing a komunikaci se zákazníkem. Pokud ukážete nápady, jak spolu kombinovat vaše zboží, poskytnete tak svým zákazníkům výjimečný důvod, proč se na vaše stránky vracet.
Další způsob, který ulehčuje nákupní proces a je stále rozšířenější, jsou chatboty. Jejich výhod využívá například e‑shop zoot.sk, jenž vám na základě kritérií, které do nich zadáte, pomůže vyhledat zboží na jejich webu.
Tipy na závěr
Na Slovensku je průměrné daňové zatížení 20 %. Při vaší práci vám může pomoci Slovenská asociácia pre elektronický obchod nebo např. facebooková skupina Marketingová poradňa pre e‑shopy Sk a CZ.