Slidy k workshopu z Shopcampu na téma “Biddingové automaty — Jak maximalizovat jejich výkon na Heurece”

Jiří Guňka
19. 9. 2016
3 minuty čtení
Biddingové automaty

Minulý pátek (16.9.2016) proběhl v Praze třetí ročník Shopcampu. Pro mne to byla první účast a rozhodně jsem rád, že jsem jel. V rámci premiéry jsem přihlásil a vedl workshop, který se týkal biddingu a vylepšení inzerce na Heurece tak, abyste z inzerce díky jednoduchým krokům vytěžili co nejvíce.

Slidy z přednášky o bid.automatech — Shopcamp 2016

Biddingové automaty — Jak maximalizovat jejich výkon na Heurece from Reglendo 

Stručný obsah workshopu

Cíle optimalizace inzerce (nejen) ve vyhledávačích zboží

  1. Maximalizace zisku / obratu — podle toho jaká data máte k dispozici a jste schopni spočítat
  2. Navýšení objemu — například protože na konci období dostanete od dodavatele bonusy za prodané množství
  3. Výprodej — klasicky u sezónních produktů např. lyže po novém roce.
  4. Snížení nákladů — pokud má inzerce vysokou nákladovost.

Biddingové strategie

Níže jsou základní biddingové strategie a kdy se hodí jich využít:

  1. Žádný bidding — toto si můžete dovolit pokud prodáváte unikátní produkty, nebo není dostatek konkurenčních e‑shopů, případně když konkurence nebidduje.
  2. Vše lehce nad CPC dané kategorie - podobně jako bod výše.
  3. Agresivně — máte dostatečně vysoké marže a víte, že je nákladovost nepřekročí, nebo víte, že se vám zákazníci vracejí a tak se náklady rozloží.
  4. Bidduji jen něco, stejným CPC — už znáte produkty, které se vám nevyplatí biddovat a ty skryjete. Past je v rozdílných maržích a cenách biddované části nabídky.
  5. Podle skupin produktů — když prodáváte různorodý sortiment s rozdílnou marží, znáte problémové produkty atd.
  6. Biddingový automat — chcete lépe plnit stanovené cíle a ušetřit čas.

Mergado — platforma

Od tohoto roku je Mergado otevřenou platformou pro vývojáře třetích stran. Tak, jako my vyvíjíme pro Mergado platformu biddingový automat Bidding Fox, mohou nezávislí vývojáři tvořit další aplikace.

Základní podmínky pro bidding na Heurece

  1. Ověřeno zákazníky — nutná podmínka pro bidding — čas od času v administraci Heureky zkontrolujte jestli se posílají aktuální objednávky (seznam posledních vidíte) a porovnejte počet objednávek za posledních 30 dní.
  2. Spárovanost — pokud nemáte spárovány produkty v produktových kartách, nemáte kde biddovat. Pokud si nezaznamenáváte namátkově stav, můžete se podívat na stránku se sortiment reportem. Pro každé vygenerování se zaznamená také počet spárovaných položek.
  3. Kredit - bez něj to taky nejde. Doporučuji využívat aplikace Credito z Mergado Store, je zdarma a hlídá více zbožáků.

Tři další podmínky pro zlepšení výkonu

Stav každé z podmínek dokážete odhalit pomocí aplikace nebo přímo funkce Mergada. Určitě můžete využít své postupy, níže uvádím, co se osvědčilo mně.

  1. Správná spárovanost — zkontrolujete pomocí aplikací Heureka Watchdog a pomocí interní diagnostiky v Bidding Foxu
  2. Dobrá dostupnost — Mergado audit, Bidding Fox, diagnostika Hodnoty elementu
  3. Rozumná cena — Pricing Monitor, Bidding Fox diagnostika

Každý z bodů je rozepsán v samostatném článku:

Co je také vhodné vědět

  1. Pozor na kombinaci klasického a dostupnostního feedu — v dobré víře můžete udělat paseku.
  2. Pracujte s <PRODUCT> — povolená rozšíření najdete ve specifikaci http://sluzby.heureka.cz/napoveda/xml-feed/#PRODUCT.
  3. Používejte parametr distribuce — zobrazuje se u e‑shopů zapojených do Heureka košíku.
  4. Autorizovaný prodejce — když se domluvíte se svým dodavatelem/​zastoupením značky ušetříte nemalé peníze.
  5. Pokud využíváte měření konverzí pro Heureku, nezapomeňte zaškrtnout generování statistických XML a alespoň jednou za čas se do nich podívat.

Pokud vás zbožáky zajímají naživo můžete hlasovat pro přednášku “Bidding ve vyhledávačích zboží jako třešnička na dortu” na Hradeckém Barcampu — http://barcamphk.cz/lectures.

Chcete-li zdarma vyzkoušet Bidding Fox neváhejte, do konce září je využívání zdarma, poté platí standardní zkušební lhůta 10 dní.

Jiří Guňka

Jirka má 10 letou praxi ze světa e‑commerce. Nejprve působil jako konzultant v marketingové agentuře BESTETO. Je odborníkem na bidding, který školí v rámci Mergado Academy. Kromě školení pracuje na rozvoji produktů firmy Bidding FoxFeed Image Editor.