Heureka splnila podmínky ÚOHS — co by o tom měly vědět inzerující e‑shopy a proč já prodej Heureky řeším málo

Pan Mergado
15. 7. 2016
4 minuty čtení

O změně majitele Heureky se toho napsalo, na můj vkus, až příliš mnoho. Tedy hodně se psalo o pocitech a málo se stavělo na skutečných faktech. To mne zajímalo málo, protože jsem se bavil prací na nových funkcích pro vás. Nyní se ale situace změnila — Heureka totiž zareagovala na podmínky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže které jí, v souvislosti se změnou vlastníka, uložil a nasadila řadu novinek. Ty jsou důležité a je jich tolik, že namísto jediného článku budeme potřebovat rovnou celý seriál k jejich analýze. Začneme jej od shrnutí situace.

O změně vlastníka Heureky

Na podzim 2015 prodala globální skupina Naspers Heureku, společně s e‑shopem Mall, skupině Rockaway Capital SE. To vzbudilo velkou publicitu, od tiskových zpráv až po aktivitu „Bez Heureky“ e‑shopu Alza. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže celou transakci šetřil velmi podrobně (víc o tom povídal např. Martin Slavík na Nekonferenci). Nakonec transakci schválil s následujícími podmínkami. Ty nejprve odcituji z webu ÚOHS doslova.

Podmínky ÚOHS

  • “…na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e‑mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
  • srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e‑mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e‑mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e‑shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e‑shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e‑mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e‑shopy.
  • po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic…”

Podmínky ÚOHS slovy běžného člověka

A teď si výše uvedený „úřednický“ jazyk zjednodušme do řeči marketérů. Použiji kapku abstrakce, ale význam by měl zůstat zachován.

  • Heureka se bude chovat nezávisle. Nebude zvýhodňovat majetkově spřízněné e‑shopy při zobrazování reklamy v produktových kartách.
  • Pro hlášení Ověřeno zákazníky bude Heureka povinně vyžadovat od e‑shopů pouze e‑mail zákazníka. Ostatní parametry budou nepovinné a jejich neuvedení nijak nepoškodí inzerující e‑shopy.
  • Heureka neposkytne e‑mailové adresy z Ověřeno zákazníky nikomu jinému. Ani majetkové spřízněným subjektům. Způsob ukládání e‑mailů nechala Heureka prověřit auditem společnosti PricewaterhouseCoopers. Ten konstatuje, že adresy jsou po čase znehodnoceny a ukládány pouze pro účely detekce podvodů. Zpráva z auditu ke stažení zde.
  • V produktových kartách se počet „bidovaných“ nabídek e‑shopů zvýší ze 3 na 4.
  • V produktových kartách bude uvedeno vždy alespoň 5 nabídek, řazených podle ceny. Tedy pokud jich alespoň pět existuje a Heureka je dokáže najít.

Tyto podmínky jsou nyní splněny.

Ještě k těm obavám a mediální bublině

Osobně jsem nevěnoval této kauze mnoho pozornosti proto, že rizika, o kterých se mluvilo, nejsou nová. Kdo byl na mém školení pro marketingové odborníky ví, že tam Michal vždy upozorňuje na rizika předávání dat z e‑shopu třetím stranám. Mezi třetí strany patří vedle Heureky taky třeba Google se svými Google Analytics a dalšími službami (ano, často jim hlásíte konverze včetně toho, které zboží bylo zakoupeno), Sklik/​Seznam a mnoho dalších. E‑shop Mall byl s Heurekou majetkově spojen už roky. Tedy nic nového. Oceňuji články Soukiho a Heureku za to, že na ně zareagovala. Já toto řešil ještě s Tomášem Hodboděm — bývalým ředitelem Heureky — před lety. Já tehdá úspěšný nebyl a vypadá to, že Souki nyní ano, což je fajn. K aktivitě Bez Heureky se nekonvenčně rozepsal Vláďa Přichystal — i zde oceňuji reakci Radomíra Vychodila z Alzy v komentáři.

Suma sumárum mám pocit, že samotná změna majitele Heureky běžná rizika provozovatelů e‑shopů nezvýšila. Jen se o některých z rizik trochu víc mluvilo.

Příště se podíváme na to…

Pan Mergado

Pan Mergado byl největší dříč v našem týmu. Makal ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu psal návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, byla to virtuální postava, ale my jsme ho měli rádi. Fakt.