Zbožícz, rozhovor, ilustrace

Navažme na první díl rozhovoru s Milanem Šmídem ze Zboží.cz. Tentokráte si řekneme, jak Seznam.cz hodnotí nasazení nového Zboží.cz.

Jak hodnotíš, Milane, spuštění nového Zboží.cz?

Na Zboží.cz jsou pro nás důležitá tři kritéria. Zaprvé sledujeme to, jak jsme užiteční pro lidi, kteří službu používají. Zadruhé sledujeme, nakolik jsme důležitým zdrojem kvalitní návštěvnosti přímo do e‑shopů, tedy na stránky našich klientů. A zatřetí vnímáme to, co služba přináší společnosti Seznam.cz. Od spuštění nového Zboží.cz se nám daří dávat uživatelům lepší a kvalitnější výsledky na produkty, které u nás hledají. Lidé se tak lépe orientují v tom, co jim jednotlivé e‑shopy nabízí a rychleji se dostanou přímo do e‑shopu. Máme změřeno, že doba, za kterou se dostanou do konkrétního e‑shopu pro hledané zboží, se zkrátila. Z pohledu klientů zatím situaci teprve analyzujeme. Již je však patrné, že ti klienti, kteří reagovali na změnu obchodního modelu Zboží.cz, například zapojením se do aukcí, tak jsou na tom nyní mnohem lépe než jejich konkurence. Ve spolupráci s naším týmem však mohou i ostatní e‑shopy svou prezentaci vyladit tak, aby byly jejich výsledky lepší. Cítím, že pro Seznam.cz je nové Zboží.cz tím správným krokem.

Milan Šmíd ze Zboží.czProtože se změnila logika hledání, pozorujeme i proměny chování uživatelů — toho, jak a na co klikají. Díky lepší kategorizaci produktů jsme dali více prostoru zaprvé jednotlivým nabídkám, zadruhé těm, kteří se historicky nedokázali napárovat a zatřetí e‑shopům, které prodávají unikátní či naopak obecné nabídky, ke kterým nejsou na Zboží.cz vytvořené produktové karty. Dříve lidé museli klikat v patičce stránky na odkaz do dalších nabídek služby. Dnes však stačí sjet na stránce dolů a zobrazí se všechny nabídky.

V produktovém detailu máme nyní pouze sedm nabídek, zatímco dříve jich tam bylo třicet. Víme však, že boj o nakupujícího se odehrává právě na nejvyšších pozicích. Neustále však testujeme chování našich uživatelů. Zkoumáme třeba to, proč lidé více klikají na výsledky vyhledávání než na nabídky z produktových karet. A zjišťujeme tak i to, že máme stále ještě co zlepšovat. Jedním takovým příkladem mohou být třeba konkrétně produktové detaily.

Jak hodnotí výsledky nového Zboží.cz samotné e‑shopy?

Pokud mohu hodnit z toho, co vím ze své komunikace s jednotlivými e‑shopisty, pak posun ve svůj prospěch si uvědomují zejména menší e‑shopy. Začínají totiž chápat, že mohou zaujmout i na úkor těch větších. S novým Zbožím totiž mohou získat velký prostor, jak zaujmout. Aukce sice na vstupu může klientům na první pohled zvýšit prvotní náklady na inzerci, ale ony se jim vrátí s více zákazníky, které nově na Zboží.cz získají.

Zmínil jsi aukční prokliky, novinkou byly aukční prokliky ve vyhledávání. Jak se to osvědčilo?

Bidding ve vyhledávání určitě funguje. Ano, je třeba nasadit vysoké nabídky za prokliky a hlídat si je, ale e‑shopy získají více zobrazení svých produktů na Zboží.cz a aukce přivede větší počet lidí na stránky e‑shopu, což v konečné fázi zvedne tržby. Je na každém klientovi, aby si vyhodnotil, zda chce reklamu na Zboží.cz využít a tedy i to, zda v případě jejího nevyužití přenechá zákazníky konkurenci.

Je třeba zmínit ještě jednu věc — u některých klientů se ukazuje, že dokáží lidi zaujmout, a proto do nich ze Zboží.cz přivádíme vysoký traffic, nicméně nákup zde už nedokončí. V takových situacích pak více s těmi konkrétními e‑shopy pracujeme a společně hledáme řešení. Často stačí, když si e‑shop poupraví nákupní proces, zpřehlední nákupní košík nebo urychlí cestu k samotnému nákupu.

Náhed nového Zboží.czMůžeš prozradit další zajímavosti k novému Zboží.cz?

Více než 70 % uživatelů zaujme v produktovém detailu prvních pět pozic. Proto je pro e‑shopy důležité, aby se na těchto pozicích umisťovaly. První pozice je navíc propsána i do sekce Doporučujeme, což je vlastně takový bonus celé aukce na Zboží.cz. Toto si můžu dovolit tvrdit na základě našich interních testů uživatelského chování. I bez dalších měření totiž dnes víme, že první pozice na Zboží.cz dělá klientovi velkou službu. Být vidět jako první dobře funguje pro budování značky a zvyšování povědomí u lidí.

E‑shopy si často stěžují, že uživatelé vyhledávají pouze podle ceny. Platí to o novém Zboží.cz?

Možná se budeš divit, ale rozhodně toto neplatí. Většina lidí si nabídky podle ceny neřadí! Pouze 13 % uživatelů si seřadí produkty od nejlevnějšího po nejdražší v kategorii. Ještě méně (10,5 %) si nabídky takto řadí v detailu produktu. Můžu tedy s klidným svědomím říci, že pro uživatele jsou podstatnější další parametry nákupu – tedy například výdejní místa či další přidaná hodnota, kterou e‑shop nabízí (ať už jde o dárky k nákupu nebo o dopravu zdarma).

Můžeš nastínit novinky pro rok 2015?

Většinu už jsem zmínil v prvním rozhovoru. Chystáme novinky jak pro vendory, e‑shopy tak i pro uživatele. Pro uživatele připravujeme zejména vylepšené vyhledávání. S vendory, kteří mají ucelené portfolio produktů, budeme spolupracovat na rozšíření a zkvalitnění naší databáze. Vytvořili jsme pro ně také dva reklamní formáty. Doplním ještě funkci Jak vybrat, kterou ještě rozvíjíme a testujeme, a další integraci s ostatními službami společnosti Seznam.cz. Více uvidíte.

Děkuji ti, Milane, za rozhovor.

Pan Mergado

Pan Mergado byl největší dříč v našem týmu. Makal ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu psal návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, byla to virtuální postava, ale my jsme ho měli rádi. Fakt.