Rychlým krokem kráčím ulicemi Bratislavy. Město se pomalu probouzí, a stejně tak i můj žaludek. Když si pospíším, stihnu snídani, kterou začíná Festival nativní reklamy, což je můj dnešní cíl. S nativní reklamou moc zkušeností nemám, a tak se těším, že se (doufám) dozvím užitečné informace.
Adblocky a jiní strašáci
Nativní reklama se dostává stále víc do popředí. Čím to je? Uživatelé na svých počítačích čím dál tím častěji používají různé adblocky a prohlížeč Chrome začal sám blokovat agresivní reklamu. A proto inzerenti přicházejí s kreativnější formou reklamy – nativní, která není rozpoznatelná hned na první pohled, je součástí obsahu webu a adbloky ji nejsou schopné zablokovat.
Budoucnost je tedy v obsahovém marketingu a nativní reklamě. Aspoň to je jedno z poselství, které jsem si z konference odnesla. Druhý ročník Festivalu nativní reklamy zorganizovalo Sdružení pro internetovou reklamu — IAB. Program byl opravdu nabitý. Představilo se přes 17 speakrů, nejen ze slovenského a českého prostředí. Po přednášce byl vždy prostor pro rychlou diskuzi a v přestávkách byla možnost odchytit si speakry na soukromou debatu.
Nepříliš sexy produkty a influenceři
Nic neukáže dobře vydařenou kampaň jako případová studie. Proto mě potěšilo, když přednášející představili svoje zkušenosti na konkrétních příkladech. Zajímavé byly prezentace dvou bank, které ukázovaly, jak pracovali s nativní reklamou při svých kampaních. Jak sami řekli, banka a její produkty nejsou moc sexy. Tak jak přitáhnout zákazníky? V jednom případě vytvořili chatbota, který měl představovat influencera Sajfu. Mladí si s ním povídali přes messenger nejen o produktech banky, ale např. také o jeho manželce či Funrádiu. V druhém případě banka vsadila na kartu vzdělávání a vytvořila několik článků a kvízů, v kterých se čitatelé mohli otestovat, jaký typ investora jsou a jaký produkt je tak pro ně nejvhodnější.
Využití influencerů už dnes není žádnou novinkou. Tomuto způsobu byl dokonce věnovaný jeden ze čtyř bloků, do nichž byly přednášky rozdělené. Influenceři vám přitáhnou hodně pozornosti. Zvlášť dnes, když mohou jako komunikační kanály využít všetky sociální sítě, které mají k dispozici.
Pište to, co se dobře čte
Velké množství prezentovaných příkladů bylo postaveno na nativních článcích. Takovýto článek by se neměl zaměňovat za PR a neměl by „vystupovať“ z obsahu webu. Proto si rozmyslete, kdo jsou vaši čtenáři a v tomto duchu pak napište nativní článek. Skvělým příkladem byla kampaň od Seznam Native. Jejím úkolem bylo navnadit čitatele na sledování seriálu od HBO.
O tom, jak v Seznamu vnímají nativní reklamu a jak s ní pracují, jsme si popovídali s Ondřejem Sittou. Rozhovor si můžete přečíst zde. A zároveň se můžete inspirovat k tomu, abyste s nativní reklamou začali pracovat i vy.