Nekonference 2017

Punkové prostory brněnského klubu Mersey, sedm přednášejících a téměř stovka účastníků dali dohromady letošní Nekonferenci. Kromě tradičních zbožákových témat byl tentokrát prostor i na krátkou „exkurzi“ do rebrandingu Notina nebo uvádění novinek od Tescomy. Přečtěte si víc!

Sluncem zalitá Minská ráno ostře kontrastovala s temnotou klubu Mersey, kterému pro tuto příležitost vévodilo nasvícené pódium a několik řad židlí. Na koho nezbylo místo v přízemí, mohl všechna vystoupení sledovat z prvního patra, kde měl navíc výhled na diskokouli. Jak říkal náčelník Michal – jestli byla někdy Nekonference punková, tak letos. Ale pojďme už k tomu hlavnímu, a sice obsahu. 


Jsou zbožáky za zenitem?

Po zahajovací a seznamovací části, která byla pod taktovkou Michala, vystoupil na pódium Vladimír Přichystal z pořádající agentury Besteto. Připravil si spoustu čísel a grafů, které ilustrovaly uplynulý rok na zbožových srovnávačích. Všechny z uvedených srovnávačů s výjimkou Sleviště zaznamenaly loni mírný pokles tržeb. Konkrétně pak:

  • podíl Heureky na tržbách ze zbožáků (u klientů Besteta) poklesl o 4% oproti roku 2016, podíl Zboží o necelé tři
  • Glami si ukrajuje zhruba dvojnásobnou část trhu než před rokem
  • slovenská Heureka má pro české e‑shopy menší význam, může to být ale způsobené tím, že úspěšné shopy založily nový čistě slovenský portál

Vláďa pak na tato čísla navázal lehce provokativními otázkami typu:  Jsou zbožáky za zenitem? Jak zlepšit výsledky velkého e‑shopu? nebo Máme rádi Heureku? 

Co byste odpověděli vy?

 

Zboží.cz nikdy nebude mít košík

Jeden z claimů, který zazněl během vystoupení Milana Šmída ze Zboží.cz. Kromě toho mluvil Milan hlavně o změnách v párování, vysvětloval zavedení limitu pro párování i využívání párovacího automatu. Vybíráme pár zajímavých čísel i z jeho přednášky:

  • Podle tvrdých dat se od chvíle zavedení tohoto stropu a zaměření se na sezónní produkty podařilo zvýšit proklikovost o 24%.  
  • 6 950 e‑shopů nemá vyplněné logo
  • přes 7 000 e‑shopů si doposud nezměnilo přihlašovací údaje na Zboží.cz, možná tedy administraci Zboží ke své inzerci vůbec nepotřebují?

Kromě toho pracuje Zboží také na nástroji pro hodnocení nákupů.

Jak na affiliate s XML feedem

O tom, že affiliate marketing není kanál, ale ani zlatý důl na rychlé peníze přijel do Brna přednášet Milan Pichlík. Podle něj je affiliate zatím ne zcela využitý a na profesionální úrovni se u nás příliš neřeší. Zároveň Milan několikrát zdůraznil důležitost vztahů a kontaktů s klienty, kde je potřeba neustále vysvětlovat, o co přesně jde. 

Mergado naplno aneb co se za rok změnilo?

„Domácí“ zastupoval před projektorem ještě Luděk Volejník z Mergada. Připravil si několik slidů se změnami, které se v Mergadu udály od minulé Nekonference (a občas to jsou fakt velké věci, sami jsme byli překvapení, kolik se toho stalo). 

  • Vzniklo , které jsou aktuálně v Mergado Store. 
  • Mergado se naučilo mluvit slovensky i anglicky.
  • Máme univerzální feed pro e‑shopové platformy.

Vedle toho mluvil Luďa o možnostech využití Mergada skutečně naplno – a to jak pro agentury, tak pro samotné e‑shopy. Všechny tipy jsou přehledně v prezentaci, tak ať vám neuniknou!

Jak správně vyslovovat Notino?

S tématem, které se netýká zbožových srovnávačů, vystoupi Adam Funiok. Určitě ale můžeme říct, že téma rebrandingu účastníky Nekonference zaujalo. Adam vysvětlovat, proč se vůbec pro změnu názvu z Parfums.cz na Notino rozhodli, a také vypíchl několik důležitých rad, kterých by se měly firmy při rebrandingu držet. Krátké shrnutí jeho prezentace:

  • Důvodem pro rebranding byly různé názvy ve 14 zemích, kde společnost funguje
  • Rebranding se vyplatí plánovat na okurkovou sezónu, určitě ne před Vánoci, jak to udělali oni
  • Je potřeba dlouho dopředu komunikovat se zákazníky i partnery a připravit se na hodně vysvětlování

Adam také doporučil článek “Rebranding is hard”, ze kterého můžete čerpat cenné rady. Také při své přednášce vysvětlil, jak správně vyslovovat “Notino” a vyhnout se přitom italskému přízvuku :)

Uvést na trh průměrně 22 novinek měsíčně? Jde to!

Radim Roženek z Tescomy svou přednášku zaměřil na to, jak (a zda) se dá uvést na trhu průměrně 22 novinek za měsíc, což znamená zhruba 200 novinek za rok. Podle jeho slov je to náročná práce, která musí být velmi dobře naplánovaná. Co dalšího v jeho prezentaci zaznělo?

  • Za novinku se považuje produkt prvních 6 měsíců od uvedení na trh.
  • Je potřeba určit 2 – 3 produkty, které budou mít kolem sebe hlavní marketingovou kampaň.
  • Novinky se zařazují podle sezónnosti a tvoří až 10 % z tržeb Tescomy.

Důležité je při takovém množství novinek dbát na dobrou logistiku a mít školitele zaměstnanců, kteří je vše potřebné o nových produktech naučí. Zajímavost, která během přednášky také zazněla je, že Tescoma prodáva svoje produkty online i offline za stejnou cenu. 

Heureka Košík nebo Ověřeno zákazníky je už dnes běžný standard

Z Heureky dorazila na Nekonferenci výprava v podání Viktora Tecla a Jana Kriegela, kteří ve své přednášce shrnuli novinky a načtrli, na co se Heureka v nejbližším období chystá. Zajímavým číslem, které zaznělo, je 20 milionů — právě tolik už je na Heurece produktů. 

  • Heureka dnes už není jen porovnávač cen, ale i marketplace (díky Heureka Košíku), kde zákazníci mohou přímo nakoupit. 
  • Česká i slovenská Heureka přešla na protokol https, u produktů také najdete návody na jejich použití a na Googlu hodnocení e‑shopů
  • Heureká se zaměřuje na Ověřeno zákazníky, kde chce dosáhnout větší návratnost zákazníků
  • Heureka se denně setkává s produkty, které už byly rozbalené či používané a ty nechce míchat s novými produkty, proto se do budoucna můžete těšit na novou záložku “bazar”, dále pak třeba na nové kategorie produktů nebo lepší párování 

Všechny přednášky byly zajímavé a abychom vám je co nejlépe zprostředkovali, připravili jsme si i rozhovory s některými speakery. Budeme je postupně přidávat sem na blog. Jinak už nám nezbývá než se těšit na Nekonferenci 2018. Do té doby najdete novinky ze zbožáků a marketingu obecně třeba právě tady. 

Kateřina Šmajzrová

Katka se panu Mergadovi starala o české texty, hlídala aby jim bylo rozumět a aby vás bavily. Taky točila videa a webináře pro ty, kdo jsou spíš na obrázky než na texty.