Nejprve pár slov o seskupování
Seskupením do produktové karty myslím situaci, kdy se nabídka vašeho e‑shopu vypíše v produktové kartě mezi nabídkami ostatních e‑shopů viz příklady níže. Neseskupené položky zboží bývají dohledatelné pouze přes fulltextové vyhledávání.
Příklady spárovaných položek zboží v kartách Heureky a Zboží.cz.
Proč bylo možné o výhodnosti seskupení do produktové karty pro e‑shop pochybovat
Protože můžete říct „…Já optimalizuji své zboží na TOP vyhledávací dotazy na Heurece / Zboží.cz, na tyto dotazy jsem ve fulltextu první a uživatelé proklikávají na stránky mého e‑shopu v hojném počtu. Ve větším, než kdybych byl(a) v produktové kartě s ostatními konkurenčními prodejci…“
Jaké jsou výsledky
Vzal jsem čísla dvou odlišných e‑shopů. Jeden prodává elektro „běžným“ zákazníkům, druhý luxusní zboží zákazníkům méně citlivým na cenu. Upozorňuji, že jde pouze o dva e‑shopy. Čísla tedy berte jako orientační.
V tabulce uvedu vždy podíly:
- počtu položek v dané skupině zboží celkem
- počtu prokliků
- ceně zaplacené za prokliky
- počtu objednávek
- tržeb
Data se týkají Heureky a pocházejí z aplikace Heureka Watchdog. Ta má mírně odlišnou metodiku pro výpočty, než Heureka samotná. Dále musím doplnit, že oba e‑shopy jsou již delší čas v péči marketingových odborníků jedné z mých certifikovaných agentur. Např. podíl nespárovaných položek je tedy mimořádně nízký. Obvykle mohou mít e‑shopy, které o inzerci doposud nepečovaly, podíl neseskupených položek zboží i přes 30 %.
E‑shop 1
E‑shop A
Co z tabulek plyne
- E‑shop A má abnormálně pěkně spárované zboží. Jde o výsledek dlouhodobé práce, váš e‑shop má pravděpodobně podíl nespárovaných položek v řádech desítek procent. Více zjistíte pomocí aplikace Heureka Watchdog.
- Drtivou většinu tržeb přináší těmto e‑shopům zboží spárované do karet, kde jsou nabídky více e‑shopů.
- Produktové karty, kde je nabídka vašeho e‑shopu sama, přinášejí také tržby.
- Je dobré poznat příčinu nespárovanosti. Někdy jde o skutečně okrajové zboží, jindy o chybně řízenou inzerci.
- Produktové karty, kde je naše nabídka samotná, mohou tvořit velkou část „spárovaného zboží“. Tyto položky najdete buď v sortiment reportu Heureky, nebo v Heureka Watchdog zde v Mergadu. Watchdog Vám nabídne i nástroj pro přepárování do alternativních produktových karet.
Mergadovo zamyšlení nad spárováním
Zamysleme se nad prouděním uživatelů napříč Heurekou. Drtivá většina jich přichází ze SEO a PPC reklamy. A tyto zdroje návštěvnosti potřebují vstupní stránky. A vstupními stránkami jsou především:
- produktové karty zboží
- stránky kategorií
Výsledky fulltextového vyhledávání minimálně. Je tedy logické, že produktové karty rozdělí mezi inzerující e‑shopy nejvíce návštěvnosti. Tím nechci popírat princip optimalizace na TOP klíčová slova, ale v praxi vidím větší zisky při „úklidu“ v portfoliu e‑shopu, správném zatřízení a napárování zboží do populárních produktových karet.
O dalších výhodách zařazení mezi konkurenční prodejce
Můžete mi říct, že zařazením mezi konkurenční nabídky e‑shopů naše nabídka zapadne a nebude vidět. Ale i zde vidím veliký potenciál. Správné zatřízení nabídky vám totiž dá správnou zpětnou vazbu na vaši nabídku. Pokud Vám např Pricing Monitor zde v Mergadu zahlásí, že jste příliš drazí, je to důležitá informace. Neříkám, že máte hned zlevnit, ale měli byste o tom vědět a s touto informací správně pracovat. Třeba při argumentaci zákazníkovi, proč si má připlatit za doplňkové služby, a nakoupit právě u Vás, nebo v zaměření na marketingové kanály, kde bude porovnání s konkurenty méně intenzivní.
Ostatně, řekli jste si nahlas, jaká je cenová strategie vašeho e‑shopu? A řekli jste to i svým kolegům? Ale to už od spárovanosti do produktových karet ve utíkáme pryč. Prostě z mých výpočtů vychází, že e‑shop, který má zboží pěkně spárované do kvalitních karet, prodá přes vyhledávač zboží více.