Proč je dobré mít zboží svého e‑shopu v produktových kartách na Heurece či Zboží.cz seskupené a přemýšlení o výzvách, co s tím souvisí

Pan Mergado
8. 10. 2014
3 minuty čtení
Mergado a párování do karet

Heureka i Zboží.cz rády říkají „…milé e‑shopy, seskupujte své zboží do produktových karet…“ A ostatní vyhledávače zboží to říkají taky. Tak mne zajímalo, zda se to vyplatí. Vzal jsem si čísla a vypadá to následovně.

Nejprve pár slov o seskupování

Seskupením do produktové karty myslím situaci, kdy se nabídka vašeho e‑shopu vypíše v produktové kartě mezi nabídkami ostatních e‑shopů viz příklady níže. Neseskupené položky zboží bývají dohledatelné pouze přes fulltextové vyhledávání.

Karty zboží Heureky a Zboží.cz

Příklady spárovaných položek zboží v kartách HeurekyZboží.cz.

Proč bylo možné o výhodnosti seskupení do produktové karty pro e‑shop pochybovat

Protože můžete říct „…Já optimalizuji své zboží na TOP vyhledávací dotazy na Heurece / Zboží.cz, na tyto dotazy jsem ve fulltextu první a uživatelé proklikávají na stránky mého e‑shopu v hojném počtu. Ve větším, než kdybych byl(a) v produktové kartě s ostatními konkurenčními prodejci…“

Jaké jsou výsledky

Vzal jsem čísla dvou odlišných e‑shopů. Jeden prodává elektro „běžným“ zákazníkům, druhý luxusní zboží zákazníkům méně citlivým na cenu. Upozorňuji, že jde pouze o dva e‑shopy. Čísla tedy berte jako orientační.

V tabulce uvedu vždy podíly:

  • počtu položek v dané skupině zboží celkem
  • počtu prokliků
  • ceně zaplacené za prokliky
  • počtu objednávek
  • tržeb

Data se týkají Heureky a pocházejí z aplikace Heureka Watchdog. Ta má mírně odlišnou metodiku pro výpočty, než Heureka samotná. Dále musím doplnit, že oba e‑shopy jsou již delší čas v péči marketingových odborníků jedné z mých certifikovaných agentur. Např. podíl nespárovaných položek je tedy mimořádně nízký. Obvykle mohou mít e‑shopy, které o inzerci doposud nepečovaly, podíl neseskupených položek zboží i přes 30 %.

E‑shop 1

E‑shop A

Co z tabulek plyne

  • E‑shop A má abnormálně pěkně spárované zboží. Jde o výsledek dlouhodobé práce, váš e‑shop má pravděpodobně podíl nespárovaných položek v řádech desítek procent. Více zjistíte pomocí aplikace Heureka Watchdog.
  • Drtivou většinu tržeb přináší těmto e‑shopům zboží spárované do karet, kde jsou nabídky více e‑shopů.
  • Produktové karty, kde je nabídka vašeho e‑shopu sama, přinášejí také tržby.
  • Je dobré poznat příčinu nespárovanosti. Někdy jde o skutečně okrajové zboží, jindy o chybně řízenou inzerci.
  • Produktové karty, kde je naše nabídka samotná, mohou tvořit velkou část „spárovaného zboží“. Tyto položky najdete buď v sortiment reportu Heureky, nebo v Heureka Watchdog zde v Mergadu. Watchdog Vám nabídne i nástroj pro přepárování do alternativních produktových karet.

Mergadovo zamyšlení nad spárováním

Zamysleme se nad prouděním uživatelů napříč Heurekou. Drtivá většina jich přichází ze SEO a PPC reklamy. A tyto zdroje návštěvnosti potřebují vstupní stránky. A vstupními stránkami jsou především:

  • produktové karty zboží
  • stránky kategorií

Výsledky fulltextového vyhledávání minimálně. Je tedy logické, že produktové karty rozdělí mezi inzerující e‑shopy nejvíce návštěvnosti. Tím nechci popírat princip optimalizace na TOP klíčová slova, ale v praxi vidím větší zisky při „úklidu“ v portfoliu e‑shopu, správném zatřízení a napárování zboží do populárních produktových karet.

O dalších výhodách zařazení mezi konkurenční prodejce

Můžete mi říct, že zařazením mezi konkurenční nabídky e‑shopů naše nabídka zapadne a nebude vidět. Ale i zde vidím veliký potenciál. Správné zatřízení nabídky vám totiž dá správnou zpětnou vazbu na vaši nabídku. Pokud Vám např Pricing Monitor zde v Mergadu zahlásí, že jste příliš drazí, je to důležitá informace. Neříkám, že máte hned zlevnit, ale měli byste o tom vědět a s touto informací správně pracovat. Třeba při argumentaci zákazníkovi, proč si má připlatit za doplňkové služby, a nakoupit právě u Vás, nebo v zaměření na marketingové kanály, kde bude porovnání s konkurenty méně intenzivní.

Ostatně, řekli jste si nahlas, jaká je cenová strategie vašeho e‑shopu? A řekli jste to i svým kolegům? Ale to už od spárovanosti do produktových karet ve utíkáme pryč. Prostě z mých výpočtů vychází, že e‑shop, který má zboží pěkně spárované do kvalitních karet, prodá přes vyhledávač zboží více.

Pan Mergado

Pan Mergado byl největší dříč v našem týmu. Makal ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu psal návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, byla to virtuální postava, ale my jsme ho měli rádi. Fakt.