Jak hodnotíš loňský rok Tomáši? Co se vám povedlo?
Veskrze pozitivně. Dařilo se nám růst relativně slušným tempem. Mám na mysli růst uživatelů, což je pro nás růst nejdůležitější. Byl větší než 10%, což považuji za velmi dobrý výsledek. Doby, kdy jsme rostli překotně už jsou pryč, ale když se podívám na počet našich reálných uživatelů a počet uživatelů internetu, tak naše penetrace internetových uživatelů je tak ohromná, že by bylo bláhové si myslet, že budeme růst jako v předešlých letech.
S vývojem jsem tedy spokojený. V loňském roce jsme měli dvě nejdůležitější priority. Tou první byl Heureka košík, jehož růst byl přesně takový, jak jsme si naplánovali. Dneska můžu říct, že když vezmu obrat našeho košíku, tak se řadíme do TOP 5 internetových obchodů v Čechách, což mě těší. Nutno však říci, že naše cíle jsou ještě vyšší. Nechtěl bych, aby z toho vyznělo, že se chceme změnit ze srovnávače cen na nějaký market place, tak to rozhodně není. Chceme zákazníkovi dát obě možnosti – aby si mohl vybrat v jakém shopu zboží nakoupí nebo aby jej mohl nakoupit na Heurece, protože je to pro něj jednodušší a má rád nákupní prostředí Heureka košíku. Naše plány nejsou úplně změnit náš produkt ani přesvědčit uživatele, aby nakupovali jenom na Heurece, nicméně chceme i nadále růst v obratu našeho Košíku.
Můžeš říct, jaký je podíl konverzí z Heureka košíku na všech konverzích, které Heureka zprostředkuje?
Když to řeknu v číslech, tak na českém trhu se prodalo zboží za cca 67 miliard, z toho zboží, které se prodalo přímo přes Heureku (nakupující jde do eshopu z Heureky), to bylo někde na úrovni 11 miliard a přes košík to bylo zboží za necelou jednu miliardu. Z průzkumů z různých zdrojů vyplývá, že ovlivňujeme 30 – 40% celé e‑commerce v tom smyslu, že si zákazník jde obhlédnout zboží na Heureku a pak jej někde jinde nakoupí. To je nějaký neměřitelný dopad Heureky. Ty měřitelné jsem zmínil před chvílí.
Vzal jsem to trošku oklikou, ale abych nezapomněl, druhou naší prioritou v minulém roce byl mobile. O tom bychom se mohli bavit celý den, ale zmíním to jen ve stručnosti. V Česku roste nakupování přes mobil takovou rychlostí, že to pro nás prostě musí být jedna z priorit. Obecně je na to e‑commerce trh velmi špatně připravený. Podle našich průzkumů je pouze každý pátý eshop přizpůsobený k nakupování přes mobil, tím pádem zde vidíme velkou prioritu. Chceme zákazníkům prostě zprostředkovat možnost rozumného nákupu přes mobilní zařízení.
To znamená, že práce na mobilním zobrazení a appkách byly základními prioritami v roce 2014. Pohnuli jsme se vším, dneska můžu říct, že máme na všechny tři mobilní platformy aplikace se všemi základními funkcionalitami a s perfektním hodnocením uživatelů.
Mobilní Heureka už je z hlediska UX velmi dobrá. Oproti webové Heurece zde sice ještě něco málo chybí, ale na tom usilovně pracujeme.
Platí tedy, že zůstává fokus na mobilní aplikace?
Náš fokus je na mobilní web i aplikace. V tuhle chvíli pořád devadesát procent mobilních přístupů probíhá přes web. Náš mobilní web je jeden z nejnavštěvovanějších webů, takže dohnat jej appkami je těžké. Na druhou stranu máme zhruba 250 000 stráhnutých apek, které tvoří stovky tisíc sessions, rozhodně tedy naše appky nejsou zanedbatelné. Strategicky pro nás je určitě velmi vhodné využívání appek – je u nich UI přizpůsobené platformě, jsou tam vychytané věci, které se přes web dělají blbě – viz scan barcodů, je to něco, co nám umožní přímé přístupy bez toho, aniž bychom ten traffic platili, takže z hlediska strategického jsou appky velmi důležité. Na druhou stranu si neděláme iluze, že bychom všechny tři miliony uživatelů přesvědčili k tomu, aby používali naše appky, to je nesmysl, protože appky bude používat jenom ten nejloajálnější uživatel.
Heureka košík a Slovensko – jak to vidíte?
Se Slovenskem jsme trochu čekali, abychom zjistili, jestli je Košík projekt, který dlouhodobě dává smysl a v tuhle chvíli můžu říct, že dává. Takže košík chceme na Slovensku určitě taky nasadit. Není to úplně jednoduché, ale rozhodně to patří do top priorit letošního roku.
Co dál čeká Heureka košík? Když jsem viděl aplikaci pro tablety, říkal jsem si, že by to mohlo být hodně zajímavé… Jak ty to vidíš?
Heureka košík máme ve všech našich aplikacích. Co se týče tabletů, tak chceme mít také speciální appku i s košíkem, nicméně tablety nám dělají zhruba 4% trafficu, takže to není top priorita, ale v roadmapě to máme.
Co se týká košíku, tak ten chceme stále rozšiřovat v tom smyslu, že budeme mít čím dál víc kategorií pokrytých košíkem. Dneska je to zhruba 2000 kategorií z 2200 celkem, takže tady se dostáváme víceméně do cílové rovinky. Na druhou stranu chceme mít co nejvíce zapojených shopů. I to má však své limity, protože chceme jen ty kvalitní eshopy s certifikátem Ověřeno zákazníky, což je jedna ze základních podmínek vstupu do košíku. Dneska tam máme nějakých 1300 ‑1400 eshopů.
Další stánka je to, co košík obsahuje za funkce, jak moc je kvalitní, atd. To je věc, na kterou se velmi soustředíme a kde máme ještě mnoho práce, ať už z pohledu toho, co košík nabízí za funkce typu nákup na splátky, pojištění, atd. Chceme být nejlepším košíkem v ČR, takže neustále pracujeme na jeho vylepšeních.
Co se vám povedlo jako týmu Heureky?
Podařilo se nám ten tým stabilizovat. Naše fluktuace je takřka na nulové úrovni. Za dobu, co jsem v Heurece, tak jsem zažil asi jen jedinou výpověď. Je pro mě velmi důležité, že jsou lidi u nás spokojení, protože jenom spokojení lidi jsou schopní dobře pracovat a odevzdávat zaměstnavateli to nejlepší.
Kolik lidí tvoří Heureku?
Asi 70.
Heureka zřídila pracoviště v Praze. Máte v plánu mít pracoviště v Liberci i Praze zároveň?
Určitě ano. Pražské pracoviště jsme otevřeli, protože v Liberci je pracovní síla zejména z pohledu vývojových kapacit omezená, ale Liberec je pro nás stále základním stavebním kamenem Heureky. Tady jsou naše základní vývojové týmy, týmy starající se o spokojenost eshopů i koncových zákazníků, contentové oddělení,… Takže gró Heureky je Liberec a tady se snažíme stále nabírat další schopné lidi. V Praze jsou týmy na marketing, sales a zároveň tam je část vývoje.
Co se vám loni nepovedlo?
Měli jsme mraky dílčích neúspěchů, protože bez nich se nejde posouvat dál, ale důležité je, že jsme je byli schopní identifikovat a poučit se z nich. Velké chyby jsem žádné nezaznamenal.
Na co se můžou těšit zákazníci letos?
Stále trvá naše orientace na Košík a mobile, což jsou naše největší priority a tak to bude i dál. Máme i další záležitosti, na kterých pracujeme, ať už párování nebo program Ověřeno zákazníky, na který se spoustu let nesáhlo a je potřeba jej zoptimalizovat z hlediska výkonu i funkcionalit. Je to taková údržba, která zvenčí není moc vidět, ale cítíme potřebu se jí pověnovat.
Dále chceme začít eshopům poskytovat data, která jim můžou pomoci dělat lépe svůj byznys, a to ve formě, která bude velmi jednoduše zpracovatelná.
Děkuji za rozhovor Tomáši.