Český ecommerce rybníček se hemží rybami. Zdejší konkurence se předhání ve zkvalitňování služeb. Management e‑shopů čím dál tím víc klade důraz na získávání nových znalostí a optimalizaci. Východní státy však v on-line obchodování stále nabízí velké množství příležitostí. Mezi ty, které jich nabízí nejvíce, patří Maďarsko.
Podmínky na trhu
I když počty maďarských e‑shopů rostou, pro rozvinutější zahraniční e‑shopy je expanze do Maďarska stále velmi atraktivní. Jeho populace činí necelých 10 milionů obyvatel, přitom zde existuje jen okolo 6 tisíc e‑shopů. Přesto, že 4,1% podíl e‑commerce na celkovém retailu je velmi nízký, její loňský nárůst o 20 % svědčí o zajímavém vývoji, který v maďarském on-line marketingu právě probíhá. Průzkum agentury Expandeco ukazuje, že v loňském roce v Maďarsku nakupovalo přes internet zhruba 4,2 milionu lidí.
Kromě nízké konkurence a menších zkušeností hrají expandujícím obchodům do karet i poměrně nízké náklady na provoz. Ačkoliv do Maďarska už své pole působnosti rozšířilo množství zahraničních e‑shopů, hlavní růst tamní e‑commerce se teprve očekává. Neprováhejte ideální čas na vstup na maďarský trh. Používejte Mergado i zde. Umí vám pomoci vhodně nastavit datové soubory a usnadní vám spoustu práce.
Vyhledávače a srovnávače
Nejběžnějším vyhledávačem v Maďarsku je Google. To způsobuje, že jeho služba AdWords je také nejpoužívanější reklamní platformou. Maďaři hojně inzerují i na sociálních sítích. Kromě Facebooku začíná růst obliba Instagramu a LinkedInu. Pro inzerci na Facebooku pro vás má Mergado skvělého pomocníka. Feed Image Editor je aplikace pro editaci obrázků do produktových reklam na Facebooku, a tím pomáhá navyšovat proklikovost reklam.
Největší maďarský srovnávač cen Arukereso je v žebříčku nejnavštěvovanějších webů na druhém místě za C2C kanálem Jofogas. Podle článku agentury Visibility mají místní zbožáky velký význam pro inzerci produktů, jejichž cena se dá snadno porovnat. O cenově citlivé produkty není na srovnávačích velký zájem.
U většiny kategorií na maďarských srovnávačích je cena za proklik nižší než v České republice. Zároveň je zde oproti ČR výrazně nižší návštěvnost. Je to způsobené tím, že maďarští zákazníci nejsou tolik orientovaní na cenu jako Češi, a málo rozvinutou maďarskou e‑commerce.
Největší zbožové srovnávače v Maďarsku
- Árukereső.hu — nejznámější porovnávač cen, autorita při udělování certifikátů důvěryhodnosti e‑shopu, cena za proklik je levná (cca od 3 do 9 centů), pokud váš e‑shop nemá maďarský právní subjekt a informace o něm na svém webu, Árukereső ho oštítkuje vlajkou domovského státu (nabídka vašich produktů se tak zobrazí až pod nabídkou maďarských subjektů), bidding se nevztahuje na ostatní tuzemské e‑shopy (funguje pouze na zahraniční konkurenci), košík zde není zavedený pro každou kategorii (v současnosti není podporovaná kategorie fashion)
- Olcsóbbat.hu – dvojka mezi zbožáky, patří mezi členy Central Media Group Portfolio, dostane se tak až k 70 % maďarských spotřebitelů (e‑shop se díky tomu zobrazí na stránkách jako např. Startlap.hu, Vezess.hu či nlc.hu), je zde zaregistrovaných 4677 e‑shopů, mohou se tu zaregistrovat i zahraniční e‑shopy, cena za proklik je podle toho, o kterou kategorii se jedná, od 13 do 16 kreditů (1kredit = 1 Ft), přesný seznam najdete zde: https://partnerportal.olcsobbat.hu/landing/pricelist, účtuje si pouze sumu za prokliky
- Depo.hu
- Kirakat.hu
- Shopmania.hu
- ShopAlike.hu
- Árcédula.hu
- Edigital.hu
- Olcsó.hu
A to je pro dnešek vše. Na druhou část článku se můžete těšit zítra. Povíme si v ní, jaké maďarské formáty můžete v Mergadu využít. Uděláme si přehled nejpoužívanějších dopravců a druhů plateb a nejprodávanějšího zboží. A hlavně si předáme několik důležitých tipů, které vám podnikání v Maďarsku usnadní. Zatím si zkraťte čekání naším článkem, jak správně expandovat na Slovensko.