S Mergadem do zahraničí: Německo (část 1.)

Německo je nejlidnatější stát EU. I zde je internetový obchod na vzestupu, a proto láká množství zahraničních podnikatelů. Obchodování online v Německu je více rozvinuté a německý zákazník je vnímán jako jeden z nejnáročnějších v Evropě. Pojďme si spolu udělat přehled úskalí, které je při vstupu na německý trh třeba znát.

Německo je nejlidnatější stát EU. I zde je internetový obchod na vzestupu, a proto láká množství zahraničních podnikatelů. Obchodování online v Německu je více rozvinuté a německý zákazník je vnímán jako jeden z nejnáročnějších v Evropě. Pojďme si spolu udělat přehled úskalí, které je při vstupu na německý trh třeba znát.

Podmínky na trhu

Současná populace Německa činí přes 83 milionů obyvatel. Článek agentury eVisions říká, že v roce 2016 bylo na internetu denně 65 % všech Němců, alespoň jednou týdně se připojilo 83 % zdejší populace. Nejpoužívanějším zařízením pro připojení k síti přitom nejsou počítače ale chytré telefony.

Podle přehledu Expandeca je současný počet e‑shopů okolo 73 000, nicméně v roce 2016 internetový prodej v maloobchodním trhu zaznamenal pouze 14 % tržeb. Můžeme tedy říct, že Němci jsou při nakupování online stále konzervativní. To mimo jiné znamená, že zdejší e‑commerce toho má stále hodně co nabídnout. Investovat do vstupu na německý online trh proto stále má velký smysl.

Chování německých zákazníků

Jak už jsme poznamenali v úvodu, německý zákazník je velice náročný. Kromě obvyklých kritérií jako je dobrá orientace na webujednoduchost nákupu, kvalita inzerovaného zboží či komplexnost nabídky, si Němci také velmi potrpí na důvěryhodnosti společnosti. Němečtí zákazníci o obchodech často hledají reference a informace. Je proto potřeba myslet na to, abyste jim poskytovali všechny informace, které vyžadují.

Vyhledávače a srovnávače

V Německu se více než z 90 % vyhledává na Googlu. Na špičce německého internetového obchodu se už několik let drží Amazon. Díky velké vazbě na domácí trh ho však následují němečtí prodejci jako Otto, Zalando či Conrad. Článek eVisions také ukazuje na širokou oblibu sociálních sítí, zejména Facebooku. E‑shopy dávají velký důraz na kvalitní obsah na jejich facebookových stránkách a hojně zde využívají placenou inzerci. Němečtí zákazníci často využívají Facebook pro zisk informací o e‑shopech a sdílení referencí o proběhlém nákupu. Z dalších oblíbených sociálních sítí je třeba zmínit Instagram, Snapchat či WhatsApp, který je nejpoužívanějším messengerem a můžete inzerovat i zde.

Největší zbožové srovnávače v Německu

I zbožové srovnávače mají v německé e‑commerce nezastupitelnou úlohu. Prostor, kde se prosadit, nabízí zejména tři největší: Idealo, Billiger, Ladenzeile.

Co musí e‑shop při vstupu na německý trh splňovat:

  1. Buďte legislativně bez poskvrnky – dbejte ve své firmě na dodržování všech právních povinností.
  2. Web bez chyby – mějte stránky přeložené a lokalizované od rodilého mluvčího, služeb rodilých mluvčích využívejte i pro zákaznický servis.
  3. Impressum a všeobecné obchodní podmínky jsou povinné – e‑shopy musí mít na webu obsaženou podstránku s důležitými, právními informacemi o subjektu (název a adresa společnosti, e‑mail, fax, telefon, zástupce společnosti, sídlo společnosti a rejstříkový soud, IČ a DIČ, subjekt odpovědný za obsah na webu).
  4. Vystupujte jako německá společnost – s předchozím bodem souvisí i to, že pokud máte německé sídlo firmy, budete pro německé zákazníky důvěryhodnějšími.
  5. Němci slyší na silný brand – odlišujte se, posilujte vztah s obchodními partnery, budujte brand dopředu pomocí silného, zajímavého obsahu.
  6. Získejte certifikáty – Němci hodně dají na potvrzení kvalit e‑shopu certifikáty, nejznámějším z nich je Trusted Shops (viz druhý díl článku), certifikace pro e‑shopy však v Německu probíhá na spousta úrovní, i zde tak platí pořekadlo čím víc, tím líp.

Idealo

Idealo je nejpopulárnější srovnávač v Německu s téměř 20 lety praxe v oboru. Má několik evropských mutací. Probíhá na něm více než 1,3 milionů zobrazení denně, najdete zde víc jak 50000 e‑shopů a přes 330 milionů produktových nabídek. Není zde možné biddovat, inzerce se zobrazuje jen na základě ceny zboží. Pomocí Mergada dokážete data pro Heureku či Zboží.cz překonvertovat na data pro Idealo.

Billiger

Billiger je druhý nejpoužívanější německý zbožák. Jeho zákazníci mohou vybírat zboží z více jak 58 000 e‑shopů. Kromě klasického zboží jako je spotřební elektronika, móda či sportovní potřeby Billiger nabízí srovnání cen za elektřinu, plyn nebo letenky. Mergado umí z formátů pro Heureku či Zboží.cz překonvertovat data i do formátu pro Billiger.

Ladenzeile

Třetí z nejvýraznějších německých zbožáků je provozovaný společností Visual Meta, která pod sebou má i zahraniční mutace LadenzeileShopalike. V produktových nabídkách tohoto srovnávače najdeme vše od módy, bot, doplňků, šperků, hodinek až po nábytek. Jeho nabídka zahrnuje více než 70 milionů produktů z 3780 různých obchodů. Mergado s Visual Meta v současnosti navazuje užší spolupráci. Pokud zvažujete obchodování skrze Ladenzeile (či Shopalike), můžete se v Mergadu těšit na rozsáhlou nápovědu, která vám pomůže zvládnout všechna úskalí inzerce na těchto zbožácích.

Specializované srovnávače

Pokud obchodujete v určitém specifickém odvětví, máte v Německu k dispozici množství specializovaných srovnávačů, kde vaše zboží osloví více skutečných zájemců a nezanikne v hromadě různorodých nabídek.

Conrad

Conrad je firma z více jak 95 letou historií, která spojuje tradici a pokrok. Její základ tvoří internetový obchod s elektronikou pokrývající většinu území Evropy. Produktové portfolio Conradu obsahuje okolo milionu produktů od součástek, přes techniku pro dům a zahradu až po multimédia a profesionální audio a video techniku. Mezi jeho mutace patří i česká varianta.

Moebel

Moebel se od roku 2007 specializuje na online prodej nábytku a doplňků pro bydlení. Najdete zde více než 3 miliony kusů nábytku od 250 internetových obchodů a až 5000 prodejců. Zákazníci v jeho nabídce najdou jak sezónní a designový nábytek, tak i nábytek na zakázku a množství dekorací.

Zalando

Zalando patří ke špičce mezi prodejci módy. Jeho sortiment sestává z téměř 2000 mezinárodních značek a přibližně 250000 produktů. Navštíví ho více než 200 milionů zákazníků za měsíc. Zalando obchoduje v téměř dvou desítkách evropských států, v nedávné době vstoupilo také do České republiky.

Další informace o německé e‑commerce si necháme na zítřejší pokračování. V něm se podíváme, s jakými formáty vám v Německu Mergado pomůže uspět, a řekneme si, jaké platby zde má smysl nabízet a služby kterých dopravců využívat. Tak jako vždy nebude chybět několik tipů na to, jak se v očích zákazníků stát více německým e‑shopem.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.