V první části přehledu pro expanzi na polský trh jsme si popsali zdejší podmínky a chování zákazníků a představili jsme si největší srovnávače. Dnes se blíže podíváme na možnosti dopravy, plateb a na zboží, které Poláky při nakupování online zajímá nejvíce. Na závěr se můžete opět těšit na několik tipů, s kterými pro vás bude vstup na polský online trh snazší.
Dopravci a druhy plateb
Platební metody
Kvůli nízké důvěře a špatným zkušenostem s placením zboží je v Polsku stále nejvyužívanější platební metodou dobírka. Až potom ji následuje bankovní převod, platba kreditní kartou a další mobilní platby (PayU, SkyCash, Dotpay, Przelewy24.pl). Posilujte důvěru vůči zabezpečení plateb kartou a prostřednictvím mobilních telefonů, zvýšíte tím zájem využít těchto metod a snížíte své náklady za používání „tradičnějších“ způsobů plateb.
Dopravci
Nabídka v sektoru dopravy zboží se vyvíjí velmi rychle. Při dopravě objednávek se Poláci nejvíce spoléhají na kurýrní služby (podle zprávy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 47 % za rok 2017). Nejvíce přitom využívají velké nadnárodní dopravce. Rozrůstá se zde také obliba používání samoobslužných terminálů – Paczkomaty. Až ve třetí řadě se Poláci spoléhají na polskou poštu. Článek eVisons pak poukazuje na fakt, že jen 35 % e‑shopů nabízí pouze jednu možnost dopravy zboží.
Nejprodávanější zboží
Poláky nejvíce zajímá oblečení a doplňky (72 %). Následují je knihy, CD a filmy (68 %) a elektronika (56 %). Určitým specifikem je, že polští uživatelé mají nízký zájem o nábytek, jídlo a auta včetně příslušenství.
Mergado tipy
Optimalizace pro mobil
Možná to už bude zní jako ohraná písnička, ale díky velmi vysoké úrovni penetrace z mobilních zařízení (podle zprávy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 45 % za rok 2016) je optimalizace webu pro mobilní zařízení opravdovou nutností.
Facebook ano, Instagram zatím ne
Facebook je v Polsku velmi oblíbený, svůj profil na něm má téměř 53 % zdejší populace. Instagram se naproti tomu oblibě příliš netěší – využívá jej pouze 6 % Poláků. Pokud jste zvyklí cílit zákazníky pomocí obrazové inzerce, soustřeďte se v Polsku spíše na Facebook. Mergado má pro obrazovou inzerci skvělý nástroj. Feed Image Editor vám umožní hromadně vylepšit obrázky v produktových reklamách, a tím navýšit počet prokliků na Váš e‑shop.
Získejte kontakty
Jedna z největších polských e‑commerce událostí, je konference Ecommerce Trends CEE 2018. Každoročně představuje nejnovější údaje o trhu elektronického obchodu a maloobchodu, výsledky výzkumů a nejzajímavější případové studie. Řečníky jsou odborníci z e‑commerce oblasti nejen z Polska ale i zahraničí. Budou se věnovat nejnovějším trendům, strategiím vývoje, obchodním modelům, službám a nástrojům pro elektronický obchod.
Blokované reklamy
Podle grafiky Expandeca na 30 % Poláků ve svých zařízeních blokuje reklamu. Zaměřte se na cílení nových zákazníků pomocí PR článků, influencerů apod.
E‑commerce v Polsku sice neroste tak závratnou rychlostí jako například v České republice. Nabízí však obrovské možnosti, které váš e‑shop při vhodně zvolených strategiích jednoduše nemůže nezhodnotit. Zajímá vás expanze i na další zahraniční trhy?
V tématu S Mergadem do zahraničí se věnujeme jednotlivým státům a další přehledy postupně doplňujeme.