S Mergadem do zahraničí: Polsko (část 2.)

V první části přehledu pro expanzi na polský trh jsme si popsali zdejší podmínky a chování zákazníků a představili jsme si největší srovnávače. Dnes se blíže podíváme na možnosti dopravy, plateb a na zboží, které Poláky při nakupování online zajímá nejvíce.

V první části přehledu pro expanzi na polský trh jsme si popsali zdejší podmínky a chování zákazníků a představili jsme si největší srovnávače. Dnes se blíže podíváme na možnosti dopravy, plateb a na zboží, které Poláky při nakupování online zajímá nejvíce. Na závěr se můžete opět těšit na několik tipů, s kterými pro vás bude vstup na polský online trh snazší.

Dopravci a druhy plateb

Platební metody

Kvůli nízké důvěře a špatným zkušenostem s placením zboží je v Polsku stále nejvyužívanější platební metodou dobírka. Až potom ji následuje bankovní převod, platba kreditní kartou a další mobilní platby (PayU, SkyCash, Dotpay, Przelewy24.pl). Posilujte důvěru vůči zabezpečení plateb kartou a prostřednictvím mobilních telefonů, zvýšíte tím zájem využít těchto metod a snížíte své náklady za používání „tradičnějších“ způsobů plateb.

Dopravci

Nabídka v sektoru dopravy zboží se vyvíjí velmi rychle. Při dopravě objednávek se Poláci nejvíce spoléhají na kurýrní služby (podle zprávy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 47 % za rok 2017). Nejvíce přitom využívají velké nadnárodní dopravce. Rozrůstá se zde také obliba používání samoobslužných terminálůPaczkomaty. Až ve třetí řadě se Poláci spoléhají na polskou poštu. Článek eVisons pak poukazuje na fakt, že jen 35 % e‑shopů nabízí pouze jednu možnost dopravy zboží.

Nejprodávanější zboží

Poláky nejvíce zajímá oblečení a doplňky (72 %). Následují je knihy, CDfilmy (68 %) a elektronika (56 %). Určitým specifikem je, že polští uživatelé mají nízký zájem o nábytek, jídlo a auta včetně příslušenství.

Mergado tipy

Optimalizace pro mobil

Možná to už bude zní jako ohraná písnička, ale díky velmi vysoké úrovni penetrace z mobilních zařízení (podle zprávy Gemius Report for e‑Commerce Polska až 45 % za rok 2016) je optimalizace webu pro mobilní zařízení opravdovou nutností.

Facebook ano, Instagram zatím ne

Facebook je v Polsku velmi oblíbený, svůj profil na něm má téměř 53 % zdejší populace. Instagram se naproti tomu oblibě příliš netěší – využívá jej pouze 6 % Poláků. Pokud jste zvyklí cílit zákazníky pomocí obrazové inzerce, soustřeďte se v Polsku spíše na Facebook. Mergado má pro obrazovou inzerci skvělý nástroj. Feed Image Editor vám umožní hromadně vylepšit obrázky v produktových reklamách, a tím navýšit počet prokliků na Váš e‑shop.

Získejte kontakty

Jedna z největších polských e‑commerce událostí, je konference Ecommerce Trends CEE 2018. Každoročně představuje nejnovější údaje o trhu elektronického obchodu a maloobchodu, výsledky výzkumů a nejzajímavější případové studie. Řečníky jsou odborníci z e‑commerce oblasti nejen z Polska ale i zahraničí. Budou se věnovat nejnovějším trendům, strategiím vývoje, obchodním modelům, službám a nástrojům pro elektronický obchod.

Blokované reklamy

Podle grafiky Expandeca na 30 % Poláků ve svých zařízeních blokuje reklamu. Zaměřte se na cílení nových zákazníků pomocí PR článků, influencerů apod.

E‑commerce v Polsku sice neroste tak závratnou rychlostí jako například v České republice. Nabízí však obrovské možnosti, které váš e‑shop při vhodně zvolených strategiích jednoduše nemůže nezhodnotit. Zajímá vás expanze i na další zahraniční trhy?

V tématu S Mergadem do zahraničí se věnujeme jednotlivým státům a další přehledy postupně doplňujeme.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.