S Mergadem do zahraničí: Začínáme

Plánujete také zahraniční expanzi? V nové rubrice S Mergadem do zahraničí vám budeme pomáhat snáze se prosadit na zahraničním trhu. Budeme vám představovat stěžejní srovnávače, velké hráče, důležité podmínky pro podnikání v jednotlivých zemích a způsoby, jak zde efektivně využít Mergado.

Česká republika se v posledních letech stala e‑commerce velmocí. Obrat české e‑commerce vloni vzrostl o 18 %, počet e‑shopů přesáhl hranici 40 tisíc. Dynamický vývoj dodává českým e‑shopařům velké množství zkušeností. A ti se je čím dál více snaží zužitkovat v podnikání v zahraničí. Plánujete také zahraniční expanzi? V nové rubrice S Mergadem do zahraničí vám budeme pomáhat snáze se prosadit na zahraničním trhu. Budeme vám představovat stěžejní srovnávače, velké hráče, důležité podmínky pro podnikání v jednotlivých zemích a způsoby, jak zde efektivně využít Mergado. Součástí rubriky také bude analýza úskalí, která je třeba v daném místě znát a zohlednit je tak ve vašich budoucích strategiích. Abychom se společně ujistili, že váš e‑shop v Česku opravdu naplňuje maximum svého potenciálu, projdeme si v dnešním úvodu hlavní možnosti inzerce v českých luzích a hájích.

Zásadní zbožové srovnávače v ČR

Posledních několik let je vedle celosvětově rošířených Google nákupů největším českým hráčem v oblasti zbožových srovnávačů Heureka.cz. Podle přehledu na webu similarweb.com návštěvnost Heureky přesáhla v loňském listopadu a prosinci 30 milionů návštěv.

Pokud se v české e‑commerce pohybujete, tato informace vás nejspíš nepřekvapí. Jaké jsou však další velké zbožové srovnávače, jejichž služeb je dobré v ČR využívat?

  • Zboží.cz – druhý největší vyhledávač zboží v ČR
  • SrovnaniCen.cz – zobrazuje reklamy z Heureky a čerpá ze stejného rozpočtu inzerujících e‑shopů
  • Hledejceny.cz – kromě vyhledávacího pole nabízí i katalog administrovaných produktů, u výrobků mohou uživatelé přispívat do diskuse a přidávat jejich hodnocení
  • Srovnáme.cz – inzerce se zobrazuje také na satelitních webech Naakup.cz či Porovnani-ceny.cz, tým Srovnáme je zároveň tvůrcem technického řešení sítě výdejních míst Zásilkovna.cz
  • NejlepšíCeny.cz – funguje na stejném principu jako SrovnaniCen.cz
  • akcniceny.cz – webový server umožňující prohlížet nabídky obchodních řetězců
  • Seznamzboží.cz – funguje na stejném principu jako SrovnaniCen.cz a NejlepšíCeny.cz

Specializované zbožové srovnávače v ČR

Kromě zbožových srovnávačů, které pokrývají celou škálu poptávky, v ČR najdeme i specializované srovnávače. Pokud nabízíte relevantní zboží, je pro vás inzerce na těchto zbožácích více než na místě. Vaše zboží se tak neztratí v moři rozmanitých produktů a pro vás bude snadnější dosáhnout více konverzí.

  • Favi.cz – český vyhledávač nábytku a dekorací, na jeho stránkách však také najdete sekce pro koupelny, kuchyně, sanity či hobby
  • Biano.cz – další český vyhledávač z kategorie bydlení
  • Glami.cz – kombinuje v sobě prvky vyhledávače zboží a sociální sítě, zaměřuje se na módu a doplňky
  • Designforumshop.com – vyhledávač, galerie fotoinspirací a videí a zároveň sociální síť, kde výrobci prezentují svoji značku a produkty

Formáty podporované Mergadem

V současnosti Mergado podporuje na tři desítky formátů, které můžete na území ČR využívat.

Dopravci a druhy plateb

Důležitým činitelem při rozhodování českých zákazníků, kde nakoupí, je komfortní a důvěryhodný servis. Rychlé odbavení zakázek, přehledná expedice objednávky, snadná platba online či dostupnost výdejních míst. To jsou jedny z hlavních faktorů, podle kterých si Češi vybírají e‑shopy. Pokud tyto nároky e‑shopy splňují, můžeme snadno předpokládat, že se sem zákazníci vrátí.

Jak platí Češi nejradši:

Jaké dopravce využívají Češi nejvíce:

Trendy pro rok 2018

Mobilní a responzivní e‑shop

Podle statistiky na webu ceska-ecommerce.cz přichází více než polovina návštěv webů z mobilních telefonů. Zboží si prostřednictvím mobilů zákazníci nejen vybírají, ale i rovnou nakupují. Pokud jste tak ještě neudělali, bude se vaše investice do mobilního či responzivního webu více než hodit.

Sociální média

V loňském roce sociální sítě začaly kromě komunikační funkce naplňovat i tu obchodní. Sociální média jako Instagram nebo Facebook tak nabízejí další důležitý kanál, na kterém se vyplatí obchodovat. Obzvlášť u nového facebookového nástroje Marketplace se dá očekávat, že jeho význam pro online obchod letos razantně zesílí. Pokud zvažujete obchodování na Facebooku, Mergado pro vás má vychytanou aplikaci Feed Image Editor. S její pomocí se pro vás obrazová inzerce na Facebooku stane hračkou.

Platby na míru

Online platby už zákazníkům nedělají problém. Platby kartou či rychlým převodem z účtu začínají převládat nad platbou v hotovosti nebo dobírkou. Služby jako Android Pay či platební brána GoPay se vloni uchytily i v České republice. Vezměte v úvahu tato a další pohodlná řešení. Vaše inovace, které povedou k bezpečnému zjednodušení mobilních plateb, vaši zákazníci jistě velmi ocení.

Personalizace

Další trend, který se v ČR začíná pomalu objevovat, je větší zaměření e‑shopů na kvalitní personalizaci. E‑shopy se více starají o to, jaké zboží jejich zákazníky opravdu zajímá. Nejen v mailingu, ale i např. ve výpisech zboží můžete doporučovat produkty podobné těm, které už zákazník hledal či nakoupil.

Budoucnost

Podle výsledků ankety společnosti ACOMWARE vládne na českém ecommerce trhu optimistická nálada. Ta bude trvat i v roce 2018. E‑shopy budou nadále zvyšovat své tržby, růst očekává 91 % e‑shopů. Velké investice letos půjdou do content marketingu a SEO. Výsledky průzkumu ACOMWARE ukazují, že hlavním cílem e‑shopů bude zvýšení obratu a zvýšení známosti značky.

Jste v ecommerce byznysu nováčky? Zvažte kvality služeb marketingových agentur, které vám s vaší inzercí pomohou. Jste nebojácní podnikatelé? Skočte do bouřlivých vod české ecommerce po hlavě. Všechny strategie si ověříte jen tak, že se do nich opravdu pustíte. A to je pro tuto chvíli vše. V příštím díle rubriky s Mergadem do zahraničí se můžete těšit na rozbor ecommerce scény na Slovensku.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.