Svižný a pružný: vývoj české a slovenské e-commerce v roce 2017

Loňský rok e‑commerce v českých a slovenských krajích opět přál. Podle informací, které přinesla Heureka a Asociace pro elektronickou komerci, zaznamenalo on-line obchodování u nás a na Slovensku za rok 2017 další rekordní růst.

Loňský rok e‑commerce v českých a slovenských krajích opět přál. Podle informací, které přinesla HeurekaAsociace pro elektronickou komerci, zaznamenalo on-line obchodování u nás a na Slovensku za rok 2017 další rekordní růst.

Největší změny

Rok 2017 se České republice a na Slovensku nesl ve znamení zrychlování procesůvstupu společností, které dosud fungovaly pouze na offline trhu, do online prostředí. K radosti zákazníka samotného vzrostl nejen počet e‑shopů, ale i jejich kamenných výdejen. Jen na českém maloobchodě tak umožnila větší chuť podnikat a zakládat nové e‑shopy překonat 10% hranici podílu na všech prodejích. Podle infografiky Heureky zaznamenaly vloni největší růst kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy a také kosmetiky a drogerie. Velkým trendem (zvlášť v Česku) se stalo doručení zboží v ten samý den.

Řeč čísel

Česká e‑commerce

V České republice přibylo za loňský rok 3900 e‑shopů, jejich počet se tak zastavil na čísle 40100. Jedná se tedy o 11 % nárůst oproti roku 2016. Obrat dosáhl 115 miliard Kč, tedy o 18 % více než v předchozím roce.

Slovenská e‑commerce

Slovensko vloni zaznamenalo vznik okolo 1800 e‑shopů, jejich číslo tak činí 11100. Znamená to, že jejich nárůst oproti roku 2016 dělá 19 %. Celkový obrat dosahuje na 937 milionů eur, v porovnání s předchozím rokem činí navýšení 15 %.

Shrnutí

Česká republika má v současnosti největší podíl e‑shopů na počet obyvatel v Evropě. Díky webu ceska-ecommerce.cz mohou Češi v reálném čase sledovat výsledky měření obratu, počtu e‑shopů i dalších aspektů, které mají na vývoj české e‑commerce nedílný vliv.

Na Slovensku prozatím podobný informační zdroj chybí. Jedna z mála možností, jak provádět analýzy dat slovenského e‑commerce, je tak prostřednictvím informací poskytnutých Heurekou. Díky infografice shrnující obrat slovenského on-line obchodování za rok 2017 tak můžeme říct, že dosahuje okolo 26 % z obratu českého. Podobně na tom je i podíl slovenských e‑shopů, který činí 28 % z celkového množství českých e‑shopů. Slovenský trh tedy v současnosti tvoří zhruba čtvrtinu toho českého.

Za zpracování dat děkujeme marketingové agentuře Besteto.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.