Co se povedlo, Milane, týmu Zboží.cz v roce 2014?
V první řadě se nám podařilo nastavit systém pravidel, která pomohou klientům s jejich lepší prezentací na Zboží.cz. Týká se to například biddingu. Pro naše optimalizátory to znamenalo zaškolení do balíku informací, který obsahuje systém analýz aktuálního stavu prezentace e‑shopů na Zboží.cz, včetně doporučení k technickým částem a k optimalizaci kampaní. Nyní tedy dokáží mnohem lépe e‑shopům poradit, co mohou zlepšit, aby pro ně inzerce a Zboží.cz byla ještě efektivnější.
Dalším krokem byl nový e‑learning. Díky němu získávají naši obchodníci hlubší informace, aby byli schopni poskytovat klientům plnohodnotné a dostatečné informace. My sami se také snažíme prezentovat na konferencích, workshopech a jiných akcích, kde představujeme službu Zboží.cz, a zároveň mluvíme o tom, co funguje a co ne.
Navázali jsme také spolupráci s dalšími agenturami, například s Bestetem.
To jsou novinky v týmu, co se podařilo na samotném Zboží.cz?
Na podzim roku 2014 jsme odstartovali další kapitolu, a to s redesignovaným a vlastně novým serverem Zboží.cz. Odpíchnuli jsme se tak od klasického porovnávání nabídek směrem k poskytování kompletních informací uživatelům. Přidali jsme totiž návody, videorecenze, uživatelské recenze, manuály a nabízení širokého portfolia jejich příslušenství přímo v profilu produktu. Na to jsme v roce 2015 navázali hned několika novinkami, konkrétně třeba produktovými feedy nebo reklamními formáty pro vendory.
S ohledem na vývoj trhu jsme také upravili a zjednodušili náš obchodní model. V praxi to znamená, že třeba prodejce nábytku může pro všechny své položky využít aukci, a to jak v detailu produktu, tak i nově přímo ve výsledku fulltextového hledání v nezařazených nabídkách na Zboží.cz. S novým obchodním modelem souvisí i více prostoru pro prezentaci samotných e‑shopů. Chceme, aby lidé věděli, že na Zboží.cz nenajdou pouze ceny. Je tam spousta dalších informací, které ovlivňují rozhodovací nákupní procesy a e‑shopy je mohou jednoduše využít ve svůj prospěch. Bavíme se tady o již zmíněních návodech či recenzích.
Další novinky z loňského roku jsou techničtějšího rázu. Zaprvé, máme kvalitnější analytiku. Víme tedy, co funguje a co nikoliv. Věci teď vyhodnocujeme a měříme mnohem lépe, než tomu bylo dříve. Zadruhé, pro klienty jsme spustili nový párovací algoritmus. Jedná se o vychytávku, která pomáhá lépe a přesněji automaticky párovat jejich vlastní nabídky na produkty serveru Zboží.cz.
Co je nového pro inzerující e‑shopy?
Na Zboží.cz s e‑shopy mluvíme, chceme znát jejich názor. Potkávám se s nimi osobně buď já sám, nebo naši obchodníci. Uvědomujeme si, že je pro ně důležité, aby i jejich vlastní značka dostala prostor pro propagaci. Na základě toho, že ctíme jejich vlastní vnímání značky, volíme naši strategii.
Co se vám, Milane, nepovedlo?
Společně se spuštěním nového Zboží.cz jsme chtěli, aby i administrační rozhraní pro e‑shopy dostalo nový kabát. Nakonec jsme jej museli upozadit, protože přicházely nové a nové nápady, jak vylepšit a posouvat samotné Zboží.cz. Tedy to, co je viditelné uživatelům. Zpětně toto rozhodnutí hodnotím kladně. S ohledem na hlavní vánoční sezónu, která byla v té době před námi, jsem přesvědčen, že by rozhodnutí upřednostnili i sami naši klienti, kdyby si mohli vybrat. Na novém administračním rozhraní chceme nicméně intenzivně pracovat v druhé polovině roku 2015.
Co chystáte na rok 2015?
Chystáme novinky pro vendory, e‑shopy i uživatele. S vendory, kteří mají kompletní portfolio produktů, budeme spolupracovat na kvalitě a rozšíření naší databáze. Začneme používat jejich vlastní data, aby byly popisky a informace k produktům podle jejich oficiálních standardů. To je důvod, proč právě pracujeme na produktových feedech. Vytvořili jsme pro vendory také dva reklamní formáty. Profilace jejich vlastní značky a zviditelnění portfolia totiž pomůže i samotným e‑shopům, které značky na Zboží.cz nabízejí.
S tím souvisí i vylepšení systému zakládání produktů. Chceme, aby všechny prošly rukama našich administrátorů. Tím dohlédneme na to, aby zde byly o produktech pravdivé a plnohodnotné informace a e‑shopům tak pomohly k lepšímu napárování s produkty, které prodávají.
Uživatele zase čeká pohodlnější vyhledávání. Chystáme se totiž implementovat kvalitní hledání ze “Seznam.cz Vyhledávání” přímo do hledání na Zboží.cz. V plánu je také další propojování s ostatními službami Seznamu. V současné chvíli promýšlíme a chystáme i pár dalších novinek, které si však ještě nechám pro sebe.
Děkuji Milane za rozhovor.
O výsledcích nového Zboží.cz si povíme ve druhém díle záznamu rozhovoru s Milanem Šmídem.